Pormestari Jarva: ”Pirkkala tekee kevättalvella kaikkien aikojen isoimman päätöksensä”

Jos ratikka laajentuu Pirkkalaan, kunta maksaa siitä vuosittain vastiketta - miljoonien kertainvestointia ei tule. Pian valmistuva hankesuunnitelma kertoo vastikkeen suuruuden.

RATIKKA Pirkkalaan vai ei? Asia voi olla käytännössä selvillä jo kevättalvella Pirkkalan päätettyä kantansa siihen, lähteekö kunta mukaan raitiotien toteutussuunnitteluun.

PIRKKALA tekee pormestari Marko Jarvan (kok) mukaan kevättalvella isoimman päätöksensä, mitä kunnassa on koskaan tehty.

Jarva tarkoittaa raitiotien laajentumista.

”Laajentumisen hankesuunnitelma valmistuu helmikuussa. Sen jälkeen kevättalvella päätettäväksi tulee, lähteekö Pirkkala mukaan toteutussuunnitelman rahoitukseen”, Jarva kertoo.

Kevään päätös on Jarvan mielestä ratkaiseva raitiotien Pirkkala-laajennuksen suhteen.

”Jos hyväksymme hankesuunnitelman ja päätämme olla mukana toteutussuunnitelman rahoituksessa, niin paljon pitää tapahtua, mikäli vuoden päästä ei tehtäisi varsinaista rakentamispäätöstä”, Jarva toteaa perustelunaan toteutussuunnitelman hintavuus.

Mikäli hanke on taloudellisesti mahdollinen ja kannattava, meidän on syytä lähteä mukaan

Pormestari Marko Jarva

HANKESUUNNITELMAN on määrä antaa Pirkkalan päättäjille tiedot, joita he tarvitsevat kevään toteutussuunnitelman aloituksen ja syksyllä 2024 edessä olevan lopullisen rakentamispäätöksen tueksi.

Suunnitelmasta löytyy aiempaa yleissuunnitelmaa tarkempi laskelma siitä, minkälaisia taloushyötyjä kiskojen tuonti alueelle tarkoittaa esimerkiksi kiinteistöjen hinnannousun kautta.

Myös vertailu raitiotien ja muun seudullisen liikennejärjestelyn, käytännössä bussien kanssa, sisältyy hankesuunnitelmaan.

Kansliapäällikkö Jaakko Joensuu kertoo hankesuunnitelman myös tuovan arvion, miten suuri on Pirkkalalle raitiotiestä koituva vastike.

Pirkkala ei päätöksen ollessa myönteinen investoisi raitiotiehen kerralla kymmeniä miljoonia, vaan maksaisi pelkästään vuosittain tietyn vastikkeen Tampereen Raitiotie Oy:lle, jonka osakas se on. Yleissuunnitelmassa raitiotien Pirkkalan osuuden rakentamiskustannuksiksi arvioitiin 82 miljoonaa euroa.

Vastike toimii samalla tavoin kuin esimerkiksi taloyhtiöiden osakkailla. Sillä maksetaan osittain yhtiön rahoitus- ja käyttömenot. Tuloja raitiotieyhtiö saa myös lipunmyynnistä. Osakassopimuksen neuvottelut ovat paraikaa käynnissä.

Pirkkala on sijoittanut tähän mennessä yhtiöön osakepääomaa vain muutamia tuhansia euroja. Jarvan ja Joensuun mukaan osakepääoman korotukset eivät tule jatkossakaan olemaan merkittävä kulu Pirkkalalle.

Kunnille, joihin raitiotie rakennetaan, tulee kuluja myös niin sanotuista rinnakkaishankkeista, joita ovat raitiotien rakentamisen yhteydessä tehtävät liikenteen ja muun kunnan oman yhdyskuntatekniikan järjestelyt, kuten kaapelien siirrot. Niistä vastaavat kunnat, joiden alueella järjestelyjä tehdään.

”Mutta jos kuntaan tehdään joku raitiotien yhteinen rakenne, kuten sähkönsyöttöasema, kulut jyvitetään osakkaiden kesken”, Joensuu selvittää.

RAITIOTIEN Pirkkalan haara käsittää kiskot Pirkkalasta Nuolialantien ja Hatanpään läpi linja-autoasemalle. Tampereen päässä haaraa on määrä jatkaa Taysilta Linnainmaalle.

PORMESTARI Marko Jarva sanoo Pirkkalan valtuuston olevan keväällä historian suurien asioiden äärellä ratikkapäätöksissään. ”Voisi verrata aikanaan tehtyihin isoihin päätöksiin Partolan kaavoittamisesta kauppa-alueeksi.”

JARVA sanoo, että raitiotie on ennen muuta kuntakehityshanke. Missä kiskot kulkevat, siellä on kehitystä luvassa.

”Koko kaupunkiseutu on yhdessä päättänyt, että kasvumme tapahtuu tiivistäen joukkoliikenneväylien varsille. Se on nimenomaan kestävän kehityksen oppien mukaista.”

Pirkkalassa se tarkoittaa muun muassa keskustan kehittämistä. Raitiotien päätepysäkki Pirkkalassa olisi Suupalla kuntakeskuksessa.

Päätösprosessi puhuttaa Pirkkalan päättäjiä lähikuukausina.

”Mikäli hanke on taloudellisesti mahdollinen ja kannattava, meidän on syytä lähteä mukaan”, Jarva toteaa.

Näin Pirkkalan raitiotiehanke etenee

Mitä: Suunnitteilla Tampereen raitiotien laajennus välillä Pirkkalan keskusta – Härmälä – Hatanpää – Linnainmaa.
Pirkkala – Sori välin radan pituus 9,3 km, josta 4,6 km sijoittuu Pirkkalan puolelle
Helmikuu: Hankesuunnitelma valmistuu.
Maaliskuu 2023: Pirkkalan ja Tampereen valtuutetuille järjestetään infotilaisuus
Maalis-huhtikuu 2023: Valtuustot päättävät, edetäänkö hankkeessa toteutussuunnitelman tekoon. Toteutussuunnitelman teko on niin kallista, että siihen ryhtymisen voi nähdä jo sinetöivän ratikan tulemisen.
Elokuu 2024: Hankkeen toteutussuunnitelma valmistuu
Lokakuu 2024: Pirkkalan kunta tekee lopullisen päätöksen, investoidaanko raitiotiehen ja aletaanko sitä rakentaa
Vuodet 2025–2028: Mahdollinen raitiotien rakentaminen
Vuosi 2028: Mahdollinen ratikan liikennöinnin aloitus