PIRKKALA tekee pormestari Marko Jarvan (kok) mukaan kevättalvella isoimman päätöksensä, mitä kunnassa on koskaan tehty.
Jarva tarkoittaa raitiotien laajentumista.
”Laajentumisen hankesuunnitelma valmistuu helmikuussa. Sen jälkeen kevättalvella päätettäväksi tulee, lähteekö Pirkkala mukaan toteutussuunnitelman rahoitukseen”, Jarva kertoo.
Kevään päätös on Jarvan mielestä ratkaiseva raitiotien Pirkkala-laajennuksen suhteen.
”Jos hyväksymme hankesuunnitelman ja päätämme olla mukana toteutussuunnitelman rahoituksessa, niin paljon pitää tapahtua, mikäli vuoden päästä ei tehtäisi varsinaista rakentamispäätöstä”, Jarva toteaa perustelunaan toteutussuunnitelman hintavuus.
HANKESUUNNITELMAN on määrä antaa Pirkkalan päättäjille tiedot, joita he tarvitsevat kevään toteutussuunnitelman aloituksen ja syksyllä 2024 edessä olevan lopullisen rakentamispäätöksen tueksi.
Suunnitelmasta löytyy aiempaa yleissuunnitelmaa tarkempi laskelma siitä, minkälaisia taloushyötyjä kiskojen tuonti alueelle tarkoittaa esimerkiksi kiinteistöjen hinnannousun kautta.
Myös vertailu raitiotien ja muun seudullisen liikennejärjestelyn, käytännössä bussien kanssa, sisältyy hankesuunnitelmaan.
Kansliapäällikkö Jaakko Joensuu kertoo hankesuunnitelman myös tuovan arvion, miten suuri on Pirkkalalle raitiotiestä koituva vastike.
Pirkkala ei päätöksen ollessa myönteinen investoisi raitiotiehen kerralla kymmeniä miljoonia, vaan maksaisi pelkästään vuosittain tietyn vastikkeen Tampereen Raitiotie Oy:lle, jonka osakas se on. Yleissuunnitelmassa raitiotien Pirkkalan osuuden rakentamiskustannuksiksi arvioitiin 82 miljoonaa euroa.
Vastike toimii samalla tavoin kuin esimerkiksi taloyhtiöiden osakkailla. Sillä maksetaan osittain yhtiön rahoitus- ja käyttömenot. Tuloja raitiotieyhtiö saa myös lipunmyynnistä. Osakassopimuksen neuvottelut ovat paraikaa käynnissä.
Pirkkala on sijoittanut tähän mennessä yhtiöön osakepääomaa vain muutamia tuhansia euroja. Jarvan ja Joensuun mukaan osakepääoman korotukset eivät tule jatkossakaan olemaan merkittävä kulu Pirkkalalle.
Kunnille, joihin raitiotie rakennetaan, tulee kuluja myös niin sanotuista rinnakkaishankkeista, joita ovat raitiotien rakentamisen yhteydessä tehtävät liikenteen ja muun kunnan oman yhdyskuntatekniikan järjestelyt, kuten kaapelien siirrot. Niistä vastaavat kunnat, joiden alueella järjestelyjä tehdään.
”Mutta jos kuntaan tehdään joku raitiotien yhteinen rakenne, kuten sähkönsyöttöasema, kulut jyvitetään osakkaiden kesken”, Joensuu selvittää.
RAITIOTIEN Pirkkalan haara käsittää kiskot Pirkkalasta Nuolialantien ja Hatanpään läpi linja-autoasemalle. Tampereen päässä haaraa on määrä jatkaa Taysilta Linnainmaalle.
JARVA sanoo, että raitiotie on ennen muuta kuntakehityshanke. Missä kiskot kulkevat, siellä on kehitystä luvassa.
”Koko kaupunkiseutu on yhdessä päättänyt, että kasvumme tapahtuu tiivistäen joukkoliikenneväylien varsille. Se on nimenomaan kestävän kehityksen oppien mukaista.”
Pirkkalassa se tarkoittaa muun muassa keskustan kehittämistä. Raitiotien päätepysäkki Pirkkalassa olisi Suupalla kuntakeskuksessa.
Päätösprosessi puhuttaa Pirkkalan päättäjiä lähikuukausina.
”Mikäli hanke on taloudellisesti mahdollinen ja kannattava, meidän on syytä lähteä mukaan”, Jarva toteaa.