
Kokoomus
Kyseessä ei ole oikeusvaikutteinen suunnitelma, vaan se toimii suunnittelua ohjaavana työkaluna esimerkiksi yleis- ja asemakaavoituksessa. Jokaisesta kaavasta päätetään silti erikseen. Suunnitelma ei myöskään ota kantaa siihen, millainen Pirkkala on tiettynä ajankohtana.
Näkemyksemme mukaan Pirkkalan tulisi kasvaa suunnitelman pohjalta sen verran, että nykyiset ja tulevat palvelut – kuten koulut, päiväkodit, raitiotie, liikuntapaikat ja uimahalli – voidaan pitkällä aikavälillä rahoittaa nykyisellä veroasteella, hyödyntäen myös tonttien myynti- ja vuokratuloja.
Kehätien eteläpuolinen yleiskaava on avainasemassa hallitun kasvun mahdollistamisessa niin asumisen kuin yritystoiminnankin osalta.
Tänä vuonna käynnistyvä lentoaseman alueen osayleiskaavoitus puolestaan keskittyy puolustusvoimien ja Finavian kokonaisturvallisuudesta ja huoltovarmuudesta nouseviin tarpeisiin sekä elinkeinoelämän mahdollisuuksiin.
Suunnitelmassa korostuu myös lähiluonnon merkitys – sen tavoitteena on varmistaa riittävät viheralueet, viherverkostot ja lähimetsät asutuksen läheisyydessä. Kestävä Pirkkala 2030-ohjelma on tulossa päätöksentekoon, se ottaa osaltaan kantaa lähiluonnon tärkeyteen.
Pidämme myös tärkeänä, että kaikissa tilanteissa yksityisten kiinteistöjen omistajien oikeudet turvataan, ja että mahdolliset muutokset toteutetaan vapaaehtoisin kaupoin yhteistyössä maanomistajien kanssa.
SDP
Suunnitelma tulisi mielestämme uudistaa ja päivittää tulevalla valtuustokaudella. Asumista tulee keskittää joukkoliikennekäytävän läheisyyteen, kuten tällä kaudella valtuuston toimesta onkin linjattu. On tärkeää huolehtia, että tämä tehdään lähivirkistysalueita säilyttäen. Tällä tavalla toimien voimme myös toivottavasti säilyttää luontoa toisaalla, isompina alueina.
Tarvitsemme monimuotoista asumista ja myös kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Kehän eteläpuolelle sitten toivottavasti saamme kauan kaipaamiamme tavallisia pientaloalueita enemmän. Seuraavat ryhmämme nostot toimitimme jo asian käsittelyn yhteydessä ja ne ovat edelleen ajankohtaisia:
Huolehditaan, että ratikasta huolimatta väkiluvun kasvu on hallittua, jotta palveluiden laadukas taso säilyy.
Keskitytään edelleen täydennysrakentamaan joukkoliikennereitin vartta.
Suupan kehittämiseen panostetaan merkittävästi – hyödynnetään Pyhäjärveä kaikessa alueen kehittämisessä, virkistysnäkökulmaa unohtamatta.
On tärkeää, että jo rakennettuja alueita hyödynnetään, jotta lähivirkistysalueita ja laajempia luontokokonaisuuksia pystytään säilyttämään.
Rakennettaville alueille on jätettävä riittävästi viheralueita/-käytäviä.
Haja-asutusalueen rakentaminen tulee tapahtua ensisijaisesti kaavoituksen kautta, ja tämähän on jo käynnissä.
Tulevaisuuden Pirkkala on asukkaiden sujuvan arjen ja elämän, kasvun ja työllisyyden kunta.
Vihreät
Kannatamme tiivistä rakentamista joukkoliikennekäytävän varteen ja erityisesti Suupan ja Partolan keskustojen kehittämistä. Näin Pirkkala voi kasvaa kestävästi ja ilman, että liikaa luontoalueita joudutaan ottamaan kehätien eteläpuolelta rakentamisen käyttöön. Yksityisautoilun tarve vähenee, koska palvelut ovat lähellä ja joukkoliikenne tehokasta.
Asumisen viihtyisyys ja laadukkuus tulee kasvunkin keskellä huomioida ja toteuttaa 3-30-300 periaatetta. Asemakaavoissa tulee ohjeistaa jättämään olemassa olevaa puustoa tonteille ja viherryttämään esimerkiksi kattopintoja.
Elinkeinoelämän alueita tulee sijoittaa ensisijassa olemassa olevien tieyhteyksien varsille ja lentokentän alueelle. Olemassa olevia alueita tulisi kehittää ja pohtia, kuinka jo kerran rakennetut alueet saadaan tehokkaimpaan käyttöön.
Emme halua Pirkkalan muuttuvan pelkäksi moottoritien varreksi ja vastustamme Puskiaisten moottoritietä ja siihen liittyviä teollisuusalueita. Maakuntakaavaa tulisi tältä osin päivittää ja tunnistaa Lempäälän ja Pirkkalan välisen metsän arvo. Kehätien eteläpuolella voimme löytää uusia alueita myös pientaloasumiselle.
Pirkkalassa tärkeitä luontoalueita ovat mm. Sikojoki, Lastenojanvuori, Iso-naistenjärvi, Kurikkakallio, Taaporinvuori, Pulkajärvi, Kaitajärvi, Jasperinoja ja Pyhäjärvi. Eri kohteiden välille on varmistettava yhteydet niin luonnon monimuotoisuutta kuin asukkaiden virkistyskäyttöäkin ajatellen.
Edellinen strategisen maankäytön suunnitelman päivitys oli suppea ja käsitteli lähinnä raitioreitin varren rakentamisen sijoittelua. Tätä työtä tarkennetaan taajamayleiskaavaa päivitettäessä. Ensi valtuustokaudella on syytä laajasti poliitikkojen ja kuntalaisten kanssa pohtia, miten Pirkkala kehittyy, kun raitiotieratkaisu tuo omat reunaehtonsa kunnan kehittämiselle. Mikä tekee Pirkkalasta juuri Pirkkalan?
Perussuomalaiset
Suunnitelman valmistelutyö keskittyi raitiotien edellyttämän / mahdollistavan rakentamisen sijoittumiseen joukkoliikennekäytävän läheisyyteen ja sen potentiaaliin.
Suunnitelma ei ole tällaisenaan käytettävissä koko kunnan kehittymistä ohjaamaan, etenkään kehätien ulkopuolella.
Päällimmäisinä haasteina mm. kuntalaisten omaisuuden suoja, haja-asutusalueen elinvoimaisuus ja esimerkiksi Hyrsingin koulutalon toiminnan turvaaminen koulukäytössä.
Keskusta
On huomioitava, että Pirkkala on jo nyt Suomen tiheimmin asuttu paikkakunta kuntastatuksella. Edellä on 19 kaupunkia. On siis hyvin tarkkaan mietittävä tavoitteita, ja sitä, minkälaista Pirkkalaa rakennamme. Tässä yhteydessä on nykyisiä kuntalaisia kuunneltava aktiivisesti, ja turvattava hyvät edellytykset nykyisille yrityksille toimia.
Raitiotien jatkoa Partolasta Suupalle on tähän peilaten arvioitava tarkoin. Tarvitaan reaaliaikaiset vaikuttavuusarvioinnit kunnan maksukyvystä ennen hankkeen edistämistä. On ymmärrettävä, että muutos on pysyvä.
Pientaloille kiintiö: tarjoamalla riittävästi pientalotontteja, varmistetaan ettei lapsiperheitä menetetä naapurikuntiin. Pitovoimatekijöihin on kiinnitettävä huomio ja muuttoliikennettä tutkittava nykyistä tarkemmin. On selvitettävä syitä, miksi Pirkkalasta tällä hetkellä muutetaan pois.
Rakennusvalvonta ja omaisuudensuoja: Nopea ja asiakaslähtöinen rakennusvalvonta ja kaavoitus, jotka huomioivat asukkaiden ja maanomistajien oikeudet ja ottavat huomioon omaisuudensuojakysymykset.
Metsäekologista verkostoa ja virkistys- ja viheralueita suunniteltaessa on otettava maanomistajat ja heidän edunvalvontansa mukaan alusta alkaen.
Ympäristöhyvinvointi: Alati kasvavien liikenteestä johtuvien meluhaittojen torjuntaa parannettava.
Ulkoilureitit ja virkistys: Kulku Isonaistenjärvelle ja Kurikkakalliolle on säilytettävä, sillä retkeily- ja virkistysmaastot tarjoavat mahdollisuuden palautua kiireisen arjen vastapainoksi.
Kristilliset
Aivan liian tiivistä rakentamista. Meidän pitää säilyttää tuleville sukupolville sekä historiallisesti että luontoarvoltaan merkittäviä kohteita.
Puskiaisten oikaisu tulisi peruuttamattomasti hävittämään laajan ja yhtenäisen metsäalueen, LemPi-metsän, jolla sijaitsee mm. Kurikkakallio ja alueen ainoa erämaajärvi Kaitajärvi, jolle pieni suojavyöhyke ei riitä turvaamaan sen luontoarvoa.
LemPi-metsä toimii alueella hyvinvointia ja terveyttä edistävänä virkistysalueena, jota tamperelaisetkin mieluusti hyödyntävät.
Virkistysalueiden kuten latuverkostojen säilyminen ja yhtenäisyys on varmistettava, jotta kuntakeskuksesta jatkossakin pääsee esimerkiksi Lempäälään ilman, että pitää ylittää vaarallisia teitä. Pääsy lähiluontoon pitää varmistaa kaikille kuntalaisille, jotta kunnan maine puutarhakuntana ja luontoystävällisenä säilyisi vetovoimatekijänä.
Kaavoituksessa on vahva keskittämisen tavoite. Kestävästä kehityksestä ei voida puhua, mikäli jo rakennettu infra ja rakennukset jätetään hyödyntämättä haja-asutusalueella ja se pitää rakentaa uudelleen keskuksiin. Tämä tulee sekä ekologisesti että taloudellisesti kalliiksi. Se myös tarkoittaa se muun Pirkanmaan ja Suomen autioittamista.
Emme näe ongelmana, että Pirkkalaan on muodostumassa kaksi keskustaa. Partolan alueesta saamme hyvän kaupan ja liike-elämän keskittymän, kun taas Suupalle asumisen ja palvelujen kuntakeskus. Väljyyttä ja luontoa olisi hyvä jäädä niiden välille, eli emme kannata Härmälän kaltaista kerrostalokeskittymää vain sen vuoksi, että ratikalle saataisiin matkustajia.
Vasemmisto
Kannatamme joukkoliikennekäytävälle täydennysrakentamista sekä kohtuuhintaista asumista, jotta Pirkkala pysyy
saavutettavana kaikille.
Lähimetsät on säilytettävä ja yhdistettävä järkevästi puistoihin ja ulkoilumahdollisuuksiin.
Vastustamme Puskiaisten tieoikaisua, sillä se heikentäisi ympäristöä ja lähiluontoa.
Kehitetään Pirkkalaa ekologisesti, käytännönläheisesti ja kaikkien kuntalaisten parhaaksi.