Pysäkkipaikkoja kommentoitiin eniten Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien alustavasta luonnoksesta – katso, missä pysäkkejä pitäisi olla lisää

Osa palautetta antaneista toivoi, ettei raitiotie jatkuisi Partolaa pidemmälle, ja toiset haluavat sen jatkuvan lentokentälle ja Turriin saakka.

RAITIOTIEN hankesuunnitelma herätti monia näkemyksiä. Kysely keräsi satoja kommentteja. Kartta: Tampereen Raitiotie Oy

PIRKKALA–Linnainmaa-raitiotien alustavaan katusuunnitelmaluonnokseen annettujen palautteiden perusteella yleisö pitää Naistenmatkantien neljää ratikkapysäkkiä liian vähäisenä. Eniten kaivattiin pysäkkiä Haikkaan. Pysäkkiä esitettiin siirrettäväksi Nuolialan koulun ja päiväkodin alikulun viereen, jotta saataisiin turvallisempi tien ylitys.

Nykyisiä alikulkuja haluttiin säilyttää ja sivukatujen liittymiin toivottiin suojatien korottamista parantamaan turvallisuutta.

Tampereen Raitiotie -yhtiön keräämistä yleisön näkemyksistä ilmeni myös, että ajoradan ja pyörätien väliin kaivattiin leveämpää erotuskaistaa sekä pyöräteiden näkemiin ja liittymien mitoituksiin korjauksia. Naistenmatkantien pohjoispuolen jalankulun ja pyöräilyn erottelua kannatettiin. Kiitosta sai myös pyöräkatu ja kiertoliittymä.

Suupalle kaivattiin liityntäpysäköintipaikka, jottei omalla autolla ajettaisi Tampereen keskustaan saakka. Usea toivoi Partolaan parkkihallia.

Pirkkalan osalta pidettiin parempana niin ikään, ettei raitiotie jatkuisi Partolaa pidemmälle, ja toisaalta sen toivottiin jatkavan lentokentälle ja Turriin saakka.

TAMPEREEN Raitiotie kysyi yleisön mielipiteitä sekä Pirkkalassa pidetyssä yleisötilaisuudessa että verkossa karttapalautekyselyllä lokakuussa. Yleisötilaisuuksien ja karttakyselyn palautteet olivat samankaltaisia, joskin erojakin ilmeni. Yleisötilaisuudessa kaivattiin kustannustietoa hankinnan lisäksi myös vuosittaisista käyttökuluista. Kommenteissa oltiin huolissaan ratikan kustannuksista ja liikenteellisten muutosten aiheuttamista haitoista muille liikennemuodoille.

Hatanpäässä ja Härmälässä mietityttää ryhmittymiskaistojen tarve ja pituus

HATANPÄÄN valtatien nurmirataa pidettiin hyvänä ja sellaista toivottiin myös Nuolialantielle sepeliradan sijaan. Pysäkkien sijaintiehdotuksia tehtiin runsaasti. Erityisesti Nuolialantielle toivottiin yhtä lisäpysäkkiä.

Moni esitti ratikkapysäkin siirtämistä Tarmonkadun läheltä Valmetinkadun viereen, jotta se palvelisi Härmälänrannan suurta asukasjoukkoa.

Sivukatujen liittymiin esitettiin korotettuja suojateitä ja pyörätien jatkeita parantamaan turvallisuutta. Pyöräilyn seudullista pääreittiä toivottiin leveämmäksi. Hatanpään valtatiellä esitettiin puurivin siirtämistä pyörätien ja ajoradan väliin, jotta saataisiin kaikille viihtyisämpi ja turvallisempi liikkumisympäristö.

Ryhmittymiskaistojen tarvetta ja pituutta kommentoitiin paljon. Nuolialantiellä toivottiin, ettei niin monia liittymiä katkaistaisi ja että säilyvien liittymien sekä Perkiönkadun liikenneturvallisuutta parannetaan, kun liikennemäärät lisääntyvät. Esille tuotiin myös pelastusteitä ja tonttiliittymäjärjestelyjä. Kommenteissa toivottiin lisää vihreyttä ja kiiteltiin onnistuneita ratkaisuja.

PIRKKALAN yleisötilaisuudessa oli paikalla 92 henkilöä. Karttakyselyssä palautetta antoi 427 vastaajaa, jotka kirjoittivat kaikkiaan 899 kommenttia.

Suunnitelmat kiinnostivat myös muita kuin suunnitellun raitiotielinjan lähiasukkaita, sillä kolmannes kyselyvastaajista asui kauempana suunnittelualueista.

SAADUN palautteen pohjalta tarkennetaan raitiotien hankesuunnitelma Pirkkalasta Linnainmaalle. Hankesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2023. Sen jälkeen Tampereen ja Pirkkalan valtuustoilla on mahdollisuus päättää mahdollisesta raitiotien toteutussuunnitteluun ryhtymisestä.