PIRKKALAN ratikkasuunnitelman kartat ovat karua katseltavaa. Nyt miellyttävä ja turvallinen pyöräily ja kävely Suupalta Partolaan muuttuisi stressaavaksi hengissäpysymiskamppailuksi ratikkatolppien loputtomassa helminauhassa.
Ratikka kulkisi keskellä ajoväylää puiden vehreydessä, mutta me pyöräilijät ja kävelijät saisimme kulkea aivan autojen vieressä, puntit ohi suhaavien autojen ilmavirrasta väpättäen.
Tällä hetkellä pyörätie kulkee aivan autokaistassa kiinni noin 300 metrin matkalla, mutta ratikan tultua järkyttävät 2,4 kilometriä.
Matkan kulkua hidastaisivat viidet uudet liikennevalot sekä kaksi poistettavaa alikulkua jotka korvattaisiin massiivisilla, yli 30 metrin pituisilla, tien ylittävillä suojateillä (pyörätie-autokaistat-raide-raide-autokaista-pyörätie).
ENTÄ JOS tiellä takaa tulee hälytysajoneuvo? Pientareita kun ei enää olisi, väistävätkö autot kiskoille vai meidän pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekaan?
Mitä jos jonkun auto hajoaa kesken matkan? Jätetäänkö se tielle tukkimaan liikenne tai kiskoille ratikan eteen vai pyörätielle meidän pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekaan?
Entä kun autoilijoiden joukossa etenee hidas työkone? Ajavatko kaikki kiltisti perässä koko 3,8 kilometrin matkan, sillä ohitusmahdollisuutta ei koko reitillä ole, vai kurvaavatko ärsyyntyneet kuskit meidän pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekaan?
Tai kun ajotie jossain vaiheessa kuitenkin revitään auki, ohjataanko autovirrat vierekkäisen kaistan puuttuessa asutusalueiden pienille kujille, taas meidän pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekaan?
MITÄ SITTEN, kun sateisena päivänä menisin ratikalla Partolaan.
Koska Suupan ja Partolan välille tulisi vain kolme ratikkapysäkkiä (bussipysäkkejä nyt 7), olisi matka kotioveltani ratikkapysäkille kohtuuttoman pitkä kävellä. Ajaisin siis katetulla sähköskootterillani pysäkille, mutta minne sen pysäköisin? Jokaisella ratikkapysäkillä tulisi olemaan paikka vain noin 20 polkupyörälle per suunta.
Nämä pyörää isommat sähköiset jalankulkua avustavat liikkumisvälineet tulee lisääntymään runsaasti myös, kun suuret ikäluokat luopuvat ajokorteistaan. Tällaisen kulkuneuvon saa pysäköidä pyöräparkkiin, mutta näiden pysäköintiä ei ole suunnitelmissa otettu ollenkaan huomioon.
Autollakaan pysäkille ei kannata mennä, kun liityntäparkkeja ei ole. Pitäisi ilmeisesti viedä auto vastakkaiseen suuntaan jäähallille.
RATIKAN valmistuttua Partola tulisi palvelemaan etupäässä ratikkapysäkin lähellä asuvia ja tamperelaisia. Ratikkareitin 14 liikennevalot, tiputettava tienopeus, ohittamisen mahdottomuus ja neljä vuotta kestävä rakentaminen opettavat Pirkkalan autoilevat asukkaat suuntaamaan ajokkinsa toiseen suuntaan ja käymään jatkossa ostoksilla Nokialla.
Ratikan rakentamisen yli 60 miljoonan euron lisäksi on siis rahaa löydyttävä kosolti myös liikennemeluntorjunnan parantamiseen Suupan ja Soukonlahden välille.
TUNTUU, että Pirkkalaa rakennetaan vain kilven kiillottamisen eikä meidän pirkkalalaisten tähden. Luontoa tuhotaan, tie- ja raidemelu kasvaa, ilkivalta ja turvattomuus lisääntyy, poistetaan tien ylittäviä suojateitä (viimeksi Turrista ja Suupalta) ja jos ratikka tulee, niin hävitetään tien alittavia alikulkuja (Haikasta ja Kirkkoveräjältä).
Pirkkalassa pitää siis olla autoton, hyväkuntoinen, tervejalkainen ja kuuro jotta täällä viihtyisi ja pystyisi asumaan.
Huonojalkainen kuuleva