PIRKKALAN Sionkylässä ei tarvitse kulkea kauaa, ennen kuin autotiellä tulee vastaan joko ratsastaja tai ainakin ratsastajista varoittava kyltti.
Maria Piirainen kuuluu kylän lukuisiin ratsastuksen harrastajiin. Vähäjärvellä asuvan Piiraisen hevosella on tallipaikka Sionkylässä sijaitsevassa yksityistallissa. Tallin yhteydessä ei ole kenttää tai maneesia, jossa hevosta voisi ratsastaa, joten kylän auto- ja metsätiet sekä pellon laidat ovat tulleet Piiraiselle tutuiksi.
Jokamiehenoikeus sallii ratsastamisen muun muassa metsissä sekä yleisillä ja yksityisillä teillä ilman maanomistajan erillistä lupaa, kunhan ratsastaminen ei lisää tien kunnossapitokustannuksia merkittävästi.
SIONKYLÄN ratsastajat ovat huomanneet, että autoilijoiden tietotaidot hevosen kohtaamisesta liikenteessä vaihtelevat. Osa autoilijoista huomaa ratsukon ajoissa ja jarruttaa huomaavaisesti, mutta osa saattaa porhaltaa ohi huomattavalla nopeudella.
Sorkkalantien liikennekäyttäytyminen huolettaa ratsastajia.
”Viimeisen viiden vuoden aikana tiellä on ollut ihan vaaratilanteita. Autoja on tullut erittäin kovaa vauhtia vastaan, jolloin hevonen voi säikähtää. Hevonen on pakoeläin, joka voi pelästyessään kääntyä poikittain tielle tai rynnätä mihin sattuu”, Piirainen kertoo.
Sorkkalantiellä on paikasta riippuen 40 tai 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus.
Viime vuosina myös raskaan liikenteen määrä Sorkkalantiellä tuntuu lisääntyneen.
PIIRAINEN korostaa, että ratsastajat lähtevät liikenteen sekaan vain sellaisilla hevosilla, joiden tietävät olevan ”liikennevarmoja”. Silti rauhallisinkin hevonen voi pelästyä, jos se tulee yllätetyksi.
Samaa sanoo tamperelainen Petri Salonen, jonka hevosella on myöskin tallipaikka Sionkylässä.
Salosen ratsu, Milady nimeltään, on suurempi kuin hirvi. Salonen huomauttaa, että sellainen voi tehdä autoilijallekin pahaa jälkeä iskeytyessään tuulilasiin.
Salosen mukaan hevonen ei yleensä pelästy auton tai muun liikenteen ääniä, vaan pahempaa sille on yllätetyksi tuleminen. Esimerkiksi pyöräilijän kannattaa huikata ratsastajille vaikkapa ”pyöräilijä tulossa”, jos lähestyy näitä takaapäin.
”Nyssen busseja hevoset pelästyvät helposti. Bussien moottorit ovat takana, joten niiden ääni ei kuulu kauas eteenpäin. Onneksi Nyssen kuskit ovat kokeneita ammattilaisia”, Salonen sanoo.
Liikenneturvan ohjeiden mukaan hevonen tulee ohittaa autolla tai muulla moottoriajoneuvolla rauhallisesti vauhtia hiljentäen ja reilulla turvavälillä.
Katsekontaktin ottaminen ratsastajaan tai ohjastajaan on hyvä, sillä se rauhoittaa tilannetta. Ratsastaja saattaa tarvittaessa pyytää autoilijaa pysähtymään nostamalla käden pystyyn.