
Tarkemmin tämä kohta tulee vastaan Sarankulmankadulta Ilmailunkadulle jatkettaessa, missä kaahataan lähes 90 asteen loivassa vauhtimutkassa, käytännössä usein 55 km/h tai ehkä enemmänkin. Tämä vauhti voi kuitenkin usein olla liikaa moneen suuntaan risteävässä vilkkaassa liikenteessä.
Asukasmäärien kasvaessa Pirkkalassa ja Härmälässä sekä nyt alkaneen Härmälän ratikkaprojektin ohjatessa yhä enemmän uusia tienkäyttäjiä ja liikennettä tälle väylälle on kyseinen risteysalue liikenteellisesti entistäkin vilkkaampi kuin myös siten vaarallisempi. Siitä kulkee lisäksi melko paljon suurta ja huomionarvoista nuppiliikennettä tulliin sekä korjaamolle Sarankulmaan.
Metsolankadun suunnasta tulevalla ja Sarankulmankadulle keskustan suuntaan vasemmalle kääntyvillä onkin todella suuri mahdollisuus erehtyä ajamaan risteävälle Ilmailun- / Sarankulmankadulle ja siinä samalla “mutkan takaa” Tampereen keskustan suunnalta tulevan, suoraan vauhdilla Sarankulmankadulta Ilmailunkadulle Pirkkalan suuntaan jatkavan liikenteen eteen. Tämä erehdyksen vaara lisääntyy etenkin, mikäli samanaikaisesti osa kyseisestä Tampereen suunnalta tulevasta liikenteestä on vilkuttamassa ja jatkamassa Sarankulmankatua vasemmalle radan suuntaan Sarankulmaa kohti.
Sarankulmankadun mutkaan tulisikin tehdä ajonopeuksia hidastavat liikenteenjakajat sekä muutoinkin alentaa ajonopeuksia tässä kohtaa liikennemerkein.
Tilaa paremmille ja turvallisemmille liikennejärjestelyille ainakin vielä olisi. Etenkin Metsolankadun asuntoalueelta ilman sivutörmäystyynyjä tuleva mopo- ja moottoripyöräliikenne kesäaikana on tässä kohtaa suuressa vaarassa lähteä marssiin Elon seuraksi ja talvella taas autoilla on usein taipumus hiljaisemmillakin ajonopeuksilla luistella mutkissa ilman liukkaudentorjuntaa ja luistelunestoa.
“Errare humanum est”.
Timo Lehtinen
Pirkkala