Kaivinkoneita, vilkkuvaloja ja rakentajia näkyi heti varhain aamulla Nuolialantien sivussa Härmälässä. Raitiotieallianssi tiedotti alkuviikosta tarkennetusti, mitä rakennustyöt tarkoittavat paikallisliikenteen järjestelyjen kannalta.
Talvitien liittymän Härmälässä kerrottiin sulkeutuvan heti etelään menevältä osaltaan.
Pirkkalassa aiotaan tehdä liikennejärjestelyihin liittyviä asfaltointeja vielä ennen joulua.
”OLEMME erittäin tyytyväisiä, että pääsemme aloittamaan hankkeen toteutusvaiheen. Edessä on usean vuoden rupeama, jonka olemme suunnitelleet huolellisesti yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Rakentaminen toteutetaan turvallisesti ja tehokkaasti niin, että vaikutamme asukkaiden arkeen mahdollisimman vähän”, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.
TAMPEREEN ratikka laajenee seudulliseksi toimijaksi Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien myötä samalla kun Pirkkalasta tulee ensimmäinen raitiotiekunta.
”Pirkkalalle raitiotien rakentaminen on merkittävä päätös, joka määrittää kunnan kehitystä vuosikymmenten päähän. Kyseessä on kehityshanke, joka muokkaa Pirkkalan katukuvaa tulevien vuosien aikana”, sanoo Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen.
”Rakennustyöt alkavat nyt Partolassa ja tavoitteena on jatkaa rakentamista Pirkkalan keskustaan Suupalle saakka hankkeen toisessa vaiheessa. Uskomme, että raitiotie lisää Pirkkalan elinvoimaa entisestään”, Korhonen toteaa.
Tavoitteena on, että ensimmäisen vaiheen liikennöinti Partolaan ja Niihaman pysäkille käynnistyy elokuussa 2028.
”On mahtavaa, että pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan upean matkustuskokemuksen tamperelaisten lisäksi myös pirkkalalaisille”, Pekka Sirviö toteaa.
Tampereella raitiotie on rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväisen ollut pidetty. Kaupunkilaiset ovat ottaneet ratikan omakseen, mistä kertovat jatkuvasti kasvaneet matkustajamäärät ja korkea asiakastyytyväisyys. Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan ratikan käyttö on lisännyt julkisen liikenteen käyttöä kokonaisuutena.
”Tampereella on erinomaiset kokemukset raitiotiestä. On hienoa, että Tampereelle saadaan lisää raitiotietä Pirkkala–Linnainmaa-hankkeen myötä. Samalla uusimme kunnallistekniikkaa, olemassa olevia siltoja sekä parannamme jalankulun ja pyöräilyn väyliä”, toteaa Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaihe 2 ajoittuu vuosille 2028-2032, jolloin on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.
Raitiotierakentamisen investoinnin kustannusarvio vaiheiden 1 ja 2 osalta on yhteensä 357,5 miljoonaa euroa.