Raitiotien rakentaminen alkoi – Härmälässä Talvitien liittymä sulkeutuu, Partolassa asfaltointeja ennen joulua

Rautatieallianssi kertoi viimeiset tiedot liikennejärjestelyistä - Pirkkalasta tulee Suomen ensimmäinen raitiotiekunta, sillä muut kiskopaikkakunnat ovat kaupunkeja.

Härmälässä Nuolialantien varressa koettiin keskiviikkona historiallinen raitiotien rakennustöiden ensimmäinen päivä. Kaivinkone, kuorma-autot ja vilkkuvalot ilmestyivät aamulla Metsolantien ja Talvitien väliin. Raitiotieallianssi tiedotti, että Talvitien eteläpuolinen liittymä suljetaan sekä kevyen liikenteen että autoliikenteen osalta. Kuva: Antti Jokinen
HISTORIAN siivet havisivat, kun Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentaminen alkoi tänään keskiviikkona. Uusien rataosien ensimmäinen vaihe Partolaan ja Niihaman pysäkille on määrä saada valmiiksi elokuussa 2028.

Kaivinkoneita, vilkkuvaloja ja rakentajia näkyi heti varhain aamulla Nuolialantien sivussa Härmälässä. Raitiotieallianssi tiedotti alkuviikosta tarkennetusti, mitä rakennustyöt tarkoittavat paikallisliikenteen järjestelyjen kannalta.

Talvitien liittymän Härmälässä kerrottiin sulkeutuvan heti etelään menevältä osaltaan.

Pirkkalassa aiotaan tehdä liikennejärjestelyihin liittyviä asfaltointeja vielä ennen joulua.

Liikennejärjestelyt Partola, Härmälä, Hatanpää

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin ensimmäiset liikennejärjestelyt ja työvaiheet 11. joulukuuta alkaen:

Partola
Joulukuu:
– Valmistellaan alkuvuonna käyttöön tulevia liikennejärjestelyjä. Niihin liittyviä asfaltointeja tehdään 19.–20.12. Töiden alkaessa Nuolialantien pohjoispuolen jalankulku- ja pyöräväylä suljetaan väliltä Lentokonetehtaankatu-Pereentie ja ohjataan Nuolialantien eteläpuolen kautta.
– Ei muita liikennejärjestelyjä ennen joulua. Hankkeen työmaatukikohta perustetaan Pereentien liittymän läheisyyteen loppuvuoden aikana. Sitä ennen alueelta siirretään pois katupuita, 11. joulukuuta alkaen. Puita siirretään Pereen ja Nuolialantien alueelle.
Tammikuu:
– Pereentien liittymäaluetta siirretään hieman lännemmäs. Härmälänojan silta uusitaan, minkä vuoksi nykyinen jalankulku- ja pyöräsilta poistetaan ja kulku siirtyy Nuolialantien eteläpuolelle.
– Kaartotiellä uuden jätevesilinjan rakentamisesta aiheutuu muutoksia autoliikenteelle, joka ohjataan kiertoreitille Pakkalantien kautta. Alueen yhdistetty jalankulku- ja pyöräväylä säilyy käytössä. Kaartotien varrelta poistuu pysäköintipaikkoja loppiaisen jälkeen, ja alueella aloitetaan jätevesilinjan maanrakennustyöt. Töistä aiheutuu ajoittain melua. Työvaihe kestää arviolta helmikuun loppuun.
– Naistenmatkantien ja Nuolialantien liittymään tehdään alkuvuonna liikenneympyrä, ja kevään aikana aloitetaan kunnallistekniikan, kuten jäte- ja vesijohtoverkoston, kaukolämmön ja kaasulinjojen poikittaisten linjojen rakentaminen Nuolialantien ali.
– Partolan alueella varmistetaan töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.

Härmälä
Joulukuu:
– Nuolialantiellä ensimmäisiä työvaiheita ovat liikennejärjestelyjen valmistelut sekä työmaa-alueiden perustaminen ja rajaaminen. Myös tuleviin liikennejärjestelyihin liittyviä asfaltointeja sekä asennetaan työnaikaista valaistusta.
– Autoliikenne Nuolialantiellä kulkee pääosin nykyisiä reittejä. Liikennevalot poistetaan muutamista risteyksistä, jolloin kaistoja siirretään tai käytetään töiden aikaisia liikenneympyröitä. Suojateitä on käytössä säännöllisin välimatkoin ja ne merkitään vilkkuvaloilla silloin kun liikennevalot eivät ole käytössä.
– Nuolialantien ja Hatanpään valtatien liittymästä poistetaan toinen oikealle kääntyvien kaista Hatanpään valtatielle ajettaessa.
– Talvitien eteläinen liittymä suljetaan 11. joulukuuta sekä kevyen liikenteen että autoliikenteen osalta. Liittymässä puretaan liikenteenjakajia ja poistetaan liikennevaloja sekä tehdään asfaltointia liikennejärjestelyjä varten. Talvitien ja Nuolialantien liittymässä aloitetaan heti tammikuun alussa kunnallistekniikan johtosiirtotöitä sekä poikittaisia johtolinjoja liittymän alitse. Töiden aikana pääsy Talvitielle on muiden liittymien ja Härmälänkadun kautta. Kevyen liikenteen reitti Talvitieltä Nuolialantielle pyritään avaamaan heti, kun se on mahdollista.
– Valmetinkadun liittymässä aloitetaan 11. joulukuuta liikennejärjestelyjen valmistelu. Risteyksestä poistetaan liikennevalot ja siihen rakennetaan liikenneympyrä, joka tulee käyttöön viikolla 51. Liikennejärjestelyjä tehdään osittain yötöinä.
Nuolialantien varrelta siirretään ja poistetaan katupuita 11. joulukuuta alkaen. Puita siirretään mm. Niemenrantaan.
Nuolialantien jalankulku- ja pyöräväylä tulee sijaitsemaan vaihdellen kadun etelä- tai pohjoispuolella. Eteläpuolen väylää kunnostetaan joulukuussa ennen liikenteen siirtoa. Työnaikaiset jalankulku- ja pyöräreitit opastetaan maastossa.
Tammikuu:
– Varsinaiset maanrakennus- ja katutyöt aloitetaan. Johto- ja kaapelisiirtoja, massanvaihtoja sekä perustusten asennuksia. Lisäksi uusitaan kunnallistekniikkaa.
– Otetaan käyttöön loput liikennejärjestelyistä. Niistä tiedotetaan tarkemmin tammikuun alussa.

Hatanpää
– Hatanpään valtatiellä ensimmäisiä työvaiheita ovat liikennejärjestelyt ja työalueiden rajaukset. Johto- ja putkisiirrot sekä kunnallistekniikan työt aloitetaan joulu-tammikuun aikana. Hatanpään valtatien varrelta myös poistetaan ja siirretään katupuita alkuvuoden aikana.
– Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymään tulee kaistajärjestelyjä ja keväällä risteykseen tehdään töiden ajaksi liikenneympyrä. Liittymäaluetta valmistellaan joulukuussa jo tulevia kevään liikennejärjestelyjä varten, ja alueella tehdään mm. liikenteenjakajien poistoa ja asfaltointeja. Valmistelutöitä saatetaan tehdä osittain yötöinä.
– Hatanpään valtatielle tulee kaistajärjestelyjä ja osalla kadusta on yksi ajokaista suuntaansa. Jalankulku ja pyöräily ohjataan työalueiden ohi kiertoreittejä.
– Hatanpään valtatien maanrakennus- ja katutyöt on tarkoitus aloittaa neljässä eri kohdassa: Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien liittymän pohjoispuolella, Jokikadun kohdalla, Hatanpäänkadun ja Hatanpään valtatien liittymän pohjoispuolella eli jätevedenpuhdistamon eteläpäässä sekä Lahdenperänkadun liittymäalueella. Työmaa-alueet sijaitsevat ensimmäisessä vaiheessa valtatien länsipuolella.
– Liikennevalot ja liittymäalueiden kaistajärjestelyt Hatanpään valtatiellä pyritään pitämään käytössä mahdollisimman pitkään.

Tampereen seudun raitiotielinjastot. Punaisella merkityt osat on määrä rakentaa vuosina 2024-2032. Kartta: Tampereen Ratikka

”OLEMME erittäin tyytyväisiä, että pääsemme aloittamaan hankkeen toteutusvaiheen. Edessä on usean vuoden rupeama, jonka olemme suunnitelleet huolellisesti yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Rakentaminen toteutetaan turvallisesti ja tehokkaasti niin, että vaikutamme asukkaiden arkeen mahdollisimman vähän”, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

TAMPEREEN ratikka laajenee seudulliseksi toimijaksi Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien myötä samalla kun Pirkkalasta tulee ensimmäinen raitiotiekunta.

”Pirkkalalle raitiotien rakentaminen on merkittävä päätös, joka määrittää kunnan kehitystä vuosikymmenten päähän. Kyseessä on kehityshanke, joka muokkaa Pirkkalan katukuvaa tulevien vuosien aikana”, sanoo Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen.

”Rakennustyöt alkavat nyt Partolassa ja tavoitteena on jatkaa rakentamista Pirkkalan keskustaan Suupalle saakka hankkeen toisessa vaiheessa. Uskomme, että raitiotie lisää Pirkkalan elinvoimaa entisestään”, Korhonen toteaa.

Raitiotien rakentamisen vaatimia liikennejärjestelyjä tehtiin keskiviikkoaamuna Nuolialantien ja Talvitien liittymässä Härmälässä. Keskiviikko oli virallisesti ensimmäinen päivä, jolloin raitiotietöitä tehtiin ratikan uusilla osuuksilla Sori-Pirkkala ja Tays-Niihama. Kuva: Antti Jokinen

Tavoitteena on, että ensimmäisen vaiheen liikennöinti Partolaan ja Niihaman pysäkille käynnistyy elokuussa 2028.

”On mahtavaa, että pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan upean matkustuskokemuksen tamperelaisten lisäksi myös pirkkalalaisille”, Pekka Sirviö toteaa.

Tampereella raitiotie on rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväisen ollut pidetty. Kaupunkilaiset ovat ottaneet ratikan omakseen, mistä kertovat jatkuvasti kasvaneet matkustajamäärät ja korkea asiakastyytyväisyys. Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan ratikan käyttö on lisännyt julkisen liikenteen käyttöä kokonaisuutena.

”Tampereella on erinomaiset kokemukset raitiotiestä. On hienoa, että Tampereelle saadaan lisää raitiotietä Pirkkala–Linnainmaa-hankkeen myötä. Samalla uusimme kunnallistekniikkaa, olemassa olevia siltoja sekä parannamme jalankulun ja pyöräilyn väyliä”, toteaa Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaihe 2 ajoittuu vuosille 2028-2032, jolloin on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.

Raitiotierakentamisen investoinnin kustannusarvio vaiheiden 1 ja 2 osalta on yhteensä 357,5 miljoonaa euroa.