Lisäksi koulujen olisi laadittava järjestyssääntöihinsä säännöt puhelinten käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän aikana. Tämä koskisi myös ruokailuja ja välitunteja. Laki sallisi opettajien ja rehtorien ottaa oppilaan kännykkä tai muu esine haltuun, mikäli esine häiritsisi opetusta tai oppimista.
Lakiluonnos lähetettiin lausuntokierrokselle lokakuussa.
Millaisia sääntöjä Pirkkalan kouluissa on oppilaiden kännykän käytöstä, Pirkkalan kunnan sivistysjohtaja Harri Rönnholm?
”Koulujen yhteisissä järjestyssäännöissä ohjeistetaan, että mobiililaitteita ei saa käyttää oppituntien ja ruokailun aikana ilman lupaa. Oppilaan vastuulla on, että mobiililaitteet eivät häiritse opetusta tai muuta toimintaa koulupäivän aikana. Usein pienet oppilaat pitävätkin kännykät repussa äänettömällä ja näin pois näkyviltä.”
Onko ala- tai yläkouluissa käytössä kännykkäparkkeja? Milloin kännykät pitää pistää parkkiin?
”Yläluokilla on käytössä kännykkäparkkeja oppilaiden vaihtaessa tiloja. Kännykät jätetään parkkiin hyvin tunnollisesti oppituntien alkaessa.”
Millaista koulujen kännykkäarki on? Onko kännyköistä koettu olevan haittaa opetuksessa tai koulujen ilmapiirissä?
”Suuria haasteita ei oppituntien aikana ole koulujen mukaan ilmennyt. Toimivalta ei tällä hetkellä ulotu kattavasti välituntikäyttöön ja se tuo oman haasteensa. Esimerkiksi oppilaiden arkipäivän liikkuminen ja yhteinen tekeminen voi vähentyä välitunneilla kännykkäkäytön myötä.”
Entä hyötyä? Käytetäänkö kännyköitä esimerkiksi tiedonhakuun tunneilla?
”Tiedonhaussa ja työskentelyssä käytetään pääasiassa koulujen omia laitteita. Usein opetuksen järjestäjän hallinnoima laite myös vähentää kiusausta harhautua seikkailemaan opetuksen ulkopuolisille sivuille tai omien sovellusten käyttöön. Omia laitteita saatetaan käyttää esimerkiksi digikasvion tekemisessä kasvien kuvaamiseen tai hyödynnettäessä kyselyohjelmaa oppimistarkoituksessa.”
Hallitus suunnittelee lakia, joka kieltäisi puhelimen käytön oppitunneilla ilman opettajan lupaa. Miltä tämä sinusta kuulostaa?
”Julkisuudessa olleiden tietojen pohjalta aivan hyvältä ja perustellulta. Nykyiseen kouluarkeen se ei välttämättä toisi suuria muutoksia, mutta toki selkeyttäisi tilannetta antamalla lainsäädännöllistä tukea.”