PIRKKALAN valtuuston päätettyä raitiotien teosta Partolaan ja edelleen Suupalle, tulee Partolanaukiosta raitiotien päätepysäkki Pirkkalassa neljäksi vuodeksi 2028 alkaen.
Tämä tarkoittaa, että Pirkkalan joukkoliikenne on järjestettävä tuolloin uudelta pohjalta.
Millainen on pirkkalalaisten joukkoliikenne noina välivuosina? Johtavatko kaikki bussilinjat Partolaan ratikan päätepysäkille, missä bussista vaihdetaan ratikan kyytiin, vai pääseekö Tampereelle yhä myös suorilla bussiyhteyksillä Suupalta?
Pirkkalan kunnan yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen kertoo, että tuon ajan bussipalveluja on vasta hahmoteltu.
”Nyssellä (Tampereen seudun joukkoliikenne) on alustavia suunnitelmiaan, mutta linjasto suunnitellaan lopullisesti myöhemmin heidän toimestaan. Heillä on asiantuntemusta ja suunnitteluun osallistetaan palvelun käyttäjät”, Korhonen sanoo.
Ratikan päätepysäkki tulee olemaan Partolanaukiolla, mutta kiskoja jatketaan ratikan ensimmäisessä vaiheessa käytännön syistä hieman pidemmälle Naistenmatkantielle asti.
”Jotakuinkin Isomäenkadun kohdalle siksi, että Partolan alue saadaan silloin viimeisteltyä kokonaan”, Korhonen kertoo.
Ratikka-ajan bussiliikenteestä oli aiemmin jo pidemmälle tehtyjä suunnitelmia, mutta ne koskivat tilannetta, jossa ratikka olisi kulkenut Suupalle asti. Kesällä tietoon tullut valtionosuuksien väheneminen ja typistetty Partola-ratikka loivat uuden tilanteen Pirkkalan joukkoliikenteeseen.
Tampereen joukkoliikenteen ja Tampereen Ratikan asiantuntijat vastasivat Pirkkalan valtuuston kokouksessa joihinkin ratikka-ajan bussiliikennettä sivuaviin kysymyksiin.
Raitiotieaikana bussit ja ratikka eivät pääsääntöisesti tule kulkemaan samoilla väylillä. Mahdollisia häiriötilanteita varten raitiotieväylän varteen jätetään paikat bussien pysähtymistä varten. Ne pyritään tekemään raitiopysäkkien viereen, mutta omia pysäkkilevennyksiä tai katoksia ei busseja varten tällöin tehdä.
PARTOLANAUKION suunnitelmaehdotukset ovat nähtävillä 30. lokakuuta asti mahdollisia muistutuksia varten.