Valtuuston maratonkokouksessa myönteinen ratikkapäätös: ratikka ajaa Härmälästä Partolaan 2028, myöhemmin Suupalle asti

Valtuusto päätti raitiotien teosta vaiheittain Pirkkalan keskustaan asti äänestystuloksella 25-18.

Ratikkamyönteiset vihreät äänet olivat enemmistössä Pirkkalan valtuustossa myöhään maanantaina pidetyssä äänestyksessä. Pirkkala päätti ottaa ratikan kuntakeskukseen asti vaiheistetusti rakentaen äänin 25-18. Kuva suurenee klikkaamalla.

PIRKKALAN valtuusto päätti maanantai-illan kokouksessaan raitiotien laajentamisesta kuntaan vaiheistetusti: ensin Partolaan ja myöhemmin Suupalle asti.

Tampere nuiji samaan aikaan pöytään raitiotien laajentamisen omalla alueellaan. Näin ensimmäisen ratikan on määrä ajaa Hatanpään ja Härmälän läpi Partolaan elokuussa 2028.

Suupalle asti ratikkaliikenteen on määrä alkaa alkuvuonna 2032. Tämän ns. kakkosvaiheen toteutus riippuu siitä, myöntääkö valtio hankkeeseen avustuksia neljän vuoden kuluttua.

Päätös Pirkkalan valtuustossa syntyi äänestysten jälkeen. Suuppa-vaihtoehto voitti äänestyksessä perussuomalaisten Veli-Matti Ahtiaisen esittämän pelkän Partolaan rakentamisen äänin 25-18.

Vähemmistöön jääneet raitiotien rakentamisen vastustajat käyttivät kokouksessa kymmeniä puheenvuoroja. Väsytystaistelu venytti kokouksen noin viiden tunnin mittaiseksi ja äänestämään päästiin vasta illalla puolen yhdentoista maissa.

Nuorisovaltuuston edustaja Zahra Shaker kävi kertomassa valtuutetuille, että nuorisovaltuusto kannattaa ratikan tekoa Suupalle asti yksimielisesti. Shakerilla ei ollut äänioikeutta valtuuston kokouksessa. Kokousta oli seuraamassa noin tusina kuntalaisia.

Päätös tietää, että Pirkkalan valtuusto ei jatkossa enää sano sanaansa raitiotien kakkosvaiheesta eli Partola-Suuppa-välin rakentamisesta, kun sen tekeminen tulee muutaman vuoden kuluttua ajankohtaiseksi.

Takaportiksi päätökseen kuitenkin jätettiin, että valtuusto voi käsitellä asian uudelleen, mikäli hankkeessa tapahtuu olennaisia muutoksia. Käytännössä muutosten on oltava todella merkittäviä, että päätöstä enää tuodaan valtuustoon.

Ratkaisevassa äänestyksessä raitiotien Suupalle ulottamista kannattivat kaikki demarivaltuutetut. Kokoomusryhmästä neljä valtuutettua äänesti Ahtiaisen esittämää Partola-ratikkaa perussuomalaisten, kristillisten ja keskustan valtuutettujen seurana. Vihreiden ryhmä jakaantui äänestyksessä kahden vihervaltuutetun vastustettua Suuppa-ratikkaa.

Raili Naskali (kesk) esitti, että Pirkkala kieltäytyy ratikasta kokonaan. Naskalin esitys hävisi äänestyksen 11-31 (1 tyhjä).

Pirkkalaisen toimittajan poistuttua kokouksesta valtuutetut päättivät vielä hankkeen lainan takauksesta.

Perussuomalaisten Veli-Matti Ahtiaisen (takana) esitys vain Partolaan rakennettavasta ratikasta jäi vähemmistöön valtuustossa. Vihreiden Jutta Jelys (vasemmalla) oli Ahtiaisen kannalla. Ryhmänjohtaja Sirpa Repo äänesti Suuppa-ratikan puolesta ja kuvaili päätöstä tehdä ratikka vaiheistetusti kuntakeskukseen ”ratikkalupaukseksi Suupalle”.

RAITIOTIEN kahden vaiheen rakentamisen kustannus Pirkkalalle tulee olemaan 117 miljoonaa euroa, mikäli kakkosvaihe Partolasta Suupalle toteutetaan vuosina 2028-32. Summasta vähennetään saatavat valtionosuudet.

Ykkösvaiheen eli Partola-ratikan osuus tästä on 39 miljoonaa euroa ja heti tämän jälkeen seuraavan kakkosvaiheen rakentamisen 77,6 miljoonaa euroa.

Ykkösvaiheen rakentamiseen saadaan valtionosuutta noin 50 miljoonaa euroa. Pirkkalan osuus siitä on noin 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi Pirkkalalle tulee kahdessa vaiheessa yhteensä noin seitsemän miljoonaa euroa muita kustannuksia, koska raitiotie tuo muutoksia Pirkkalan liikennejärjestelyihin, katuverkkoon ja vesihuoltoon. Näistä Pirkkala vastaa kokonaan itse.

Pirkkalainen kertoo tiistaina verkossa ja keskiviikon printtilehdessä tarkemmin, minkälaisten puheenvuorojen siivittämänä päätökset syntyivät.

Raitiotie tulee Pirkkalaan

Pirkkala-Linnainmaa-raitiotie rakennetaan Pirkkalaan ja Tampereelle vaiheittain.
Vaiheessa 1 rakennetaan välit Sorin aukio–Partola ja Kaupin kampus–Niihama vuosina 2024-2028. Rakentaminen alkaa jo marraskuussa.
Pirkkalan kunnan osuus vaiheesta 2 eli Partola-Suuppa, on raitiotieyhtiön tilattavissa allianssilta, kun valtion tuki ja edellytykset vaiheen 2 rakentamiseen ovat varmistuneet ja Pirkkalan kunnanhallitus on ne vahvistanut.
Vaiheen 2 Pirkkalan kunnan osuuden Partola-Suuppa investointipäätös tuodaan valtuustolle uudelleen päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.
Toteutusvaiheen Partola-Suuppa osalta päätös ei sido kuntaa suhteessa Pirkkala-Linnainmaa-allianssin palveluntuottajiin. Vaiheen 2 liittyvien hankkeiden aloittaminen edellyttää kunnanhallituksen erillisen tilauksen.
Kustannukset: Pirkkalan kunnan osuus ykkösvaiheen kustannuksista on 39 miljoonaa euroa sisältäen osuuden varikon teosta. Osuus kakkosvaiheen kustannuksista on Pirkkalalle 77,6 miljoonaa euroa.
Rakentamiskustannuksia maksetaan pois infravastikkeella, joka on ratikan valmistuttua Partolaan 3,3 miljoona euroa vuodessa ja vuonna 2032 vaiheen 2 valmistuttua 8,6 miljoonaa euroa vuodessa.
Tuotot: Raitiotien tuotot muodostuvat Pirkkalan kunnan laskelmien mukaan suurelta osin lisääntyvistä maanmyynti- ja vuokratuloista raitiotien houkuttaessa asuintalojen rakentajia liepeilleen. Tuottojen määrä riippuu rakentamisen tehokkuudesta. Hanketalouslaskelman mukaan vaihtoehto C (raitiotie Suupalle) muodostuu kannattavaksi jo 2030-luvulla. Tämä edellyttää noin kolmanneksen nopeampaa kasvua eli tonttimyyntiä kuin Pirkkalassa on viimeisten 8-13 vuoden aikana toteutunut.