PIRKKALAN valtuusto päätti maanantai-illan kokouksessaan raitiotien laajentamisesta kuntaan vaiheistetusti: ensin Partolaan ja myöhemmin Suupalle asti.
Tampere nuiji samaan aikaan pöytään raitiotien laajentamisen omalla alueellaan. Näin ensimmäisen ratikan on määrä ajaa Hatanpään ja Härmälän läpi Partolaan elokuussa 2028.
Suupalle asti ratikkaliikenteen on määrä alkaa alkuvuonna 2032. Tämän ns. kakkosvaiheen toteutus riippuu siitä, myöntääkö valtio hankkeeseen avustuksia neljän vuoden kuluttua.
Päätös Pirkkalan valtuustossa syntyi äänestysten jälkeen. Suuppa-vaihtoehto voitti äänestyksessä perussuomalaisten Veli-Matti Ahtiaisen esittämän pelkän Partolaan rakentamisen äänin 25-18.
Vähemmistöön jääneet raitiotien rakentamisen vastustajat käyttivät kokouksessa kymmeniä puheenvuoroja. Väsytystaistelu venytti kokouksen noin viiden tunnin mittaiseksi ja äänestämään päästiin vasta illalla puolen yhdentoista maissa.
Päätös tietää, että Pirkkalan valtuusto ei jatkossa enää sano sanaansa raitiotien kakkosvaiheesta eli Partola-Suuppa-välin rakentamisesta, kun sen tekeminen tulee muutaman vuoden kuluttua ajankohtaiseksi.
Takaportiksi päätökseen kuitenkin jätettiin, että valtuusto voi käsitellä asian uudelleen, mikäli hankkeessa tapahtuu olennaisia muutoksia. Käytännössä muutosten on oltava todella merkittäviä, että päätöstä enää tuodaan valtuustoon.
Ratkaisevassa äänestyksessä raitiotien Suupalle ulottamista kannattivat kaikki demarivaltuutetut. Kokoomusryhmästä neljä valtuutettua äänesti Ahtiaisen esittämää Partola-ratikkaa perussuomalaisten, kristillisten ja keskustan valtuutettujen seurana. Vihreiden ryhmä jakaantui äänestyksessä kahden vihervaltuutetun vastustettua Suuppa-ratikkaa.
Raili Naskali (kesk) esitti, että Pirkkala kieltäytyy ratikasta kokonaan. Naskalin esitys hävisi äänestyksen 11-31 (1 tyhjä).
Pirkkalaisen toimittajan poistuttua kokouksesta valtuutetut päättivät vielä hankkeen lainan takauksesta.
RAITIOTIEN kahden vaiheen rakentamisen kustannus Pirkkalalle tulee olemaan 117 miljoonaa euroa, mikäli kakkosvaihe Partolasta Suupalle toteutetaan vuosina 2028-32. Summasta vähennetään saatavat valtionosuudet.
Ykkösvaiheen eli Partola-ratikan osuus tästä on 39 miljoonaa euroa ja heti tämän jälkeen seuraavan kakkosvaiheen rakentamisen 77,6 miljoonaa euroa.
Ykkösvaiheen rakentamiseen saadaan valtionosuutta noin 50 miljoonaa euroa. Pirkkalan osuus siitä on noin 10 miljoonaa euroa.
Lisäksi Pirkkalalle tulee kahdessa vaiheessa yhteensä noin seitsemän miljoonaa euroa muita kustannuksia, koska raitiotie tuo muutoksia Pirkkalan liikennejärjestelyihin, katuverkkoon ja vesihuoltoon. Näistä Pirkkala vastaa kokonaan itse.
Pirkkalainen kertoo tiistaina verkossa ja keskiviikon printtilehdessä tarkemmin, minkälaisten puheenvuorojen siivittämänä päätökset syntyivät.