”AIKA hyvällä tasolla”, Vähäjärven koulun yhdeksättä luokkaa käyvä Jonne arvioi taloustaitojaan.
Koulun uututtaan kimaltelevassa Pirkkala-salissa on juuri päättynyt noin tunnin mittainen tietoisku taloudesta. Pirkanmaan nuorkauppakamarin järjestämä tilaisuus on osa Nuorten taloustaidot -projektia, jonka tarkoituksena on ohjata nuoria kohti vastuullista taloudenpitoa.
Yhdeksäsluokkalaiset eivät liene valistukselle helpointa kohderyhmää. Nuorkauppakamarin Klaus Iltanen näkee silti tärkeänä, että myös yläkouluikäiset nuoret perehdytetään taloustaitojen maailmaan.
”On tärkeää kylvää siemen tässä kohtaa. Tulee käsitteet tutuksi ja asiat tutuiksi, minkä kautta voi vaurastua tulevaisuudessa ja vähentää taloudellista stressiä”, hän ajattelee.
TUOREEN tutkimuksen mukaan suomalaisten 15–29-vuotiaiden suomalaisten nuorten talousosaaminen on hyvässä mallissa. Saman tutkimuksen johtopäätöksenä kuitenkin oli, että erot koulutuksessa ja kotitaustoissa vaativat talousopetuksen tehostamista.
Ysiluokkalaiset Daniel, Jussi ja Jonne vaikuttavat olevan samaa mieltä siitä, että osalla taloustaidot ovat hyvällä tolalla jo yläkouluiässä – ja toisilla puolestaan ei.
”Kyllä se silleen aika paljon näkyy”, Daniel tuumii.
Polarisaation tunnistavat myös Pirkanmaan Nuorkauppakamarin Klaus Iltanen ja Otto Kurjanen.
”On paljon, paljon valveutuneempia nuoria, jotka ovat ehkä jo sijoittamisessakin sisällä. Toisaalta tilastoissa näkyy, että koko ajan nuoremmille tulee lisää maksuhäiriömerkintöjä”, Kurjanen analysoi.
VÄLINPITÄMÄTÖN suhtautuminen taloudenpitoon voi johtaa myöhemmässä elämässä ikäviin seurauksiin. Vähäjärven koulun talousluennolla varoiteltiin esimerkiksi pikavippikierteen vaaroista.
Projektin yhteistyökumppanina toimivaa Tampereen seudun Osuuspankkia tilaisuudessa edustanut Lotta Tuomola nähnyt työssään tällaisen kierteen konkreettisia jälkiseurauksia.
”On paljon asiakkaita, joilla on maksuhäiriömerkintä ja he tulevat pankkiin kysymään neuvoa, miten ihmeessä toimia laskujen kanssa. On kuitenkin hyvä ottaa velkaantuminen ja hankaluus maksaa laskuja puheeksi vaikka pankissa. Voimme neuvoa, miten asiassa pääsee eteenpäin ilman, että asiat lähtevät lisää kasautumaan”, Tuomola kertoo.
”On aika tyypillistä, että jos on rahaongelmia, niin sitten on myös niitä pikavippejä.”
MUTTA miten myös talousasioihin välinpitämättömästi suhtautuvat nuoret saataisiin kiinnostumaan aihepiiristä ja samalla välttämään holtittomasta taloudenpidosta johtuvat ongelmat?
Klaus Iltanen näkee, että taloustaitokasvatuksen määrää voitaisiin lisätä nykyiseen verrattuna.
”Ehkä jotenkin koitettaisiin myös varmistua siitä, että talousoppi on mennyt perille.”
Ajatus talousasioiden entistä laajemmasta käsittelystä koulussa saa tukea yhdeksäsluokkalaisilta Danielilta ja Jonnelta. Tällä hetkellä aihepiiriä opiskellaan yläasteella esimerkiksi osana yhteiskuntaopin tunteja.
”Kyllä ne varmaan tylsinä ajatellaan, mutta niitä on silti hyvä opetella. Niitä tarvitsee”, Jonne pohtii.