– Nämä osa-alueet toimivat hyvin yhteen. Romutettaviksi tulee autoja, joiden osia voin hyödyntää korjaamopuolella. Täällä käy huolloissa paljon vanhaakin kalustoa, jota on liikenteessä vielä melko runsaasti.
Päätös auton romuttamisesta syntyy yleensä silloin, kun ajokin korjaamisesta tulee liian kallista. Hajonneen moottorin korjaus voi maksaa tuhansiakin euroja. Korirakenteissa etenevä ruostuminen voi tuoda auton elinkaarensa päätepisteeseen.
– Kierrätykseen tulee nyt jopa vuoden 2010 malleja, pääosin kuitenkin paljon vanhempaa kalustoa. Jotkut romut ovat lojuneet pihoissa vuosikausia, ja haen niitä pois. Jotkut autot tuodaan ajaen pihaan, kun viimeinen luvallinen ajopäivä on käsillä.
Tuomaala noutaa lähialueelta romuautot ilmaiseksi.
– Otan auton vastaan, teen sille oikeanlaiset toimenpiteet, ja se päätyy oikeaan paikkaan. Laadin romutustodistuksen ja hoidan tarvittavat ilmoitukset viranomaisille ja vakuutusyhtiöille. Auton vakuutukset katkeavat välittömästi.
Auton tiedot löytyvät Suomen Autokierrätyksen järjestelmästä rekisterinumerolla. Mitään varmenteita ei tarvita. Kun auton omistaja on tiedossa, henkilöllisyyden todistaminen paikan päällä riittää. Jos muu henkilö tuo auton omistajan puolesta, hänellä pitää olla valtakirja.
Auto voidaan viedä romutukseen, vaikka siitä olisi veroja tai vakuutusmaksuja maksamatta. Maksujen selvittäminen ja hoitaminen jää auton omistajan vastuulle.
Jos autossa on suoraan huoltopuolella hyödynnettäviä osia, Tuomaala irrottaa ne asennettaviksi korjattavina oleviin autoihin.
Suomen Autokierrätys ottaa lähiaikoina käyttöön järjestelmän, jonka kautta tieto romutettavasta autosta menee kaikille osallisille kierrätyspisteille. Jos jossain tarvitaan autosta saatavaa osaa, siitä voi lähettää ilmoituksen.
Tuomaalan yhteistyötahona on Kuusakoski Oy, joka hakee autot ja vie ne murskattaviksi. Autot murskataan ja niistä saatavat materiaalit lajitellaan. Tavoite on saada mahdollisimman suuri osa materiaaleista kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
Autoista kertyy melkoinen määrä renkaita, joista on maksettu kierrätysmaksu hankinnan yhteydessä. Tuomaala irrottaa puristimella renkaat vanteista. Rengaskierrätys hakee renkaat, ja vanteet menevät metallikierrätykseen. Leikkurilla katkotut rekisterikilvet lähtevät alumiinikierrätykseen.
Katalysaattori on monessa automallissa arvokas yksittäinen osa. Moni auto tulee romutettavaksi ilman katalysaattoria varkaiden oltua asialla.
– Jos autosta puuttuu katalysaattori, palveluun kuuluu, että otan sellaisetkin yksilöt vastaan. Autostahan ei saisi poistaa osia ennen sen toimittamista romutukseen, ja katalysaattorit ovat osa sitä tuloa, jolla katan toimintani kuluja. Tiettyä joustavuutta pitää kuitenkin olla hommassa mukana.
Romutustodistukset ja autokierrätys tulivat käyttöön parikymmentä vuotta sitten. Sitä ennen katsastuskonttori pystyi poistamaan auton rekisteristä. Ajoneuvo jäi kuitenkin Autorekisterikeskuksen tai myöhemmin Ajoneuvohallinnon tiedostoihin.
– Tuolloin ihmisillä oli romuautoja nurkat täynnä. Kun käytäntö uudistui, suuri osa niistä saatiin kierrätykseen. Nykyisin autoja tulee alle puolet huippumääristä.
Muutama vuosi sitten valtion maksama romutuspalkkio vilkastutti autojen kiertoa. Palkkion sai uuden auton hankintaan, kun vanha auto oli toimitettu romutukseen.
– Nytkin palkkiosta kysellään usein, mutta sen uudesta tulemisesta ei ole mitään tietoa. Jotkut ovat säilyttäneet autoja pihoissaan palkkion paluuta odottaen.
– Sitä hiukan ihmettelen, että romutuspalkkio jätettiin pois. Suomessa ajetaan edelleen keskimäärin hyvin vanhoilla autoilla. Palkkio vauhdittaisi autokannan uusiutumista, ja uusien autojen tuomat verotuotot olisivat varmasti suuremmat kuin palkkioihin menevä rahamäärä.
Tuomaala tekee kaupungin kanssa yhteistyötä hylättyjen autojen käsittelyssä. Kaupunki vie autot muutamaksi kuukaudeksi välivarastoon, minkä jälkeen ne tulevat romutettaviksi.
Pelastuslaitos hyödyntää romutettavia autoja omissa harjoituksissaan. Tuomaala toimittaa niitä tarvittaessa harjoitusalueille, jolloin niiden kanssa on mahdollista opetella esimerkiksi toimintaa kolaritilanteissa.
– Sitä joutuu vielä odottamaan, milloin ensimmäiset sähköautot tulevat romutettaviksi. Niissä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä käsittelyn kannalta. Suurikokoinen akku menee kierrätykseen. Muutoin nämäkin autot sisältävät ihan perustekniikkaa.