Nopeudet asuntoalueilla suosituksin 30 km/h
Kokonaisvaltaisuudessaan tapahtuma taitaa olla Suomenmaassa ensimmäisiä. Pienemmässä mittakaavassa toteutettuja hitaan liikenteen alueita on rajattu muihin kuntiin ja kaupunkeihin. Mutta Pirkkala muuttaa yhdellä kertaa kävelijän ja pyöräilijän kotikatunsa kuninkaaksi ja kuningattareksi. Autoilijat jäävät teiden herroiksi suuremmilla teillä. Entiset nopeudet kun jäävät voimaan kokoajateillä.
Kuntalaisten mielipiteet ovat jakautuneet kahtia nopeuksien pudottamistavoitteista. Jakajana on tietenkin ollut liikkumisväline. Ne osapäiväasukkaat, jotka katselevat maisemia ratin takaa, ovat halunneet tehdä sen nopeassa vauhdissa ja ne kokopäiväasukkaat, jotka liikkuvat ratin edessä, ovat halunneet hillitä menoa. Jako on ilmeisesti ollut puolet ja puolet. Puolesta ja vastaan.
– –
Kunnanhallitus päätyi käyttämään nopeuksien hillintään nimenomaan suositus- eikä rajoitusliikennemerkkejä. Näin siksi, että asian vastustajat eivät ylenmäärin ärsyyntyisi muutoksesta. Jyrkällä kiellolla olisi ehkä jouduttu hakoteille.
Aktiivisimmin hitaan liikenteen kulttuurin tuloon kuntoon ovat näyttäneet suhtautuvan nimenomaan puolesta puhujat. Kun suunnitelma muuttaa osa kuntaa 30 km/h suositusalueeksi oli nähtävillä, palautetta tuli nimenomaan heiltä. Alueita haluttiin laajentaa koskemaan omia kotikontuja, jos niin ei oltu ensin tehty.
– –
Nopeussuositusten valvonta on kiperä paikka. Jos joskus lehtemme palstoilla on yllytetty rankaisemaan suosituksista piittaamattomia autoilijoita nyrkinheristyksin, käännämme asian nyt päinvastaiseksi. Olkoon parempi tapa kiittää ja tehdä se hymyllä hyvästä käyttäytymisestä. Hymy tai kädenheilautus.
Pirkkalainen 11.10.1984