Perusteluna on auton liikenneturvallisuus, mikä päästöjen lisäksi tarkistetaan aina katsastuksessa.
Katsastajat käyvät autoa läpi erityisten arvosteluperusteiden pohjalta. Ajoneuvolain määräämiin perusteisiin voi tutustua liikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettisivuilla.
– 57-sivuista listaa voi käydä lukemassa kuka tahansa, joka on autoista kiinnostunut. Sieltä löytyy myös ajantasaisin tieto, sillä arvosteluperusteita uusitaan parin vuoden välein, kertoo operatiivinen päällikkö Janne Tallgren Dekra Katsastus Oy:stä.
Mistä asioista katsastuskonttori sitten antaa korjauskehotuksen ja mistä hylkää? Poimimme oheen muutamia esimerkkejä,joihin vastauksen kertoo Janne Tallgren.
Mitä katsastuksessa seuraa, kun…
Rengas on sileä
”Ajokielto. Renkaat joko hyväksytään tai annetaan ajokielto: välimallia ei tässä ole. Yksikin sileä rengas aiheuttaa ajokiellon. Kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden 3,0 millimetriä. Renkaat ovat jo huonossa kunnossa siinä kohtaa, kun minimi on saavutettu.”
Tuulilasinpesimen eli pissapojan säiliö on tyhjä
”Pelkkä tyhjä säiliö ei ole hylkäysperuste. Meillä on hallissa vesikannu, josta voimme lisätä vettä pissapoikaan, ja sen verran auttaa asiakasta. Eli katsastajalla pitää olla tässä pelisilmää. Mutta jos pesulaite ei toimi, se on määräysten mukaan hylkäys. Ikkuna pitää saada puhtaaksi, se on ihan liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia.”
Ikkunaa ei saa avattua tai se ei pysy kiinni
”Korjauskehotus. Ikkunan nostomekanismin toiminta liittyy turvallisuuteen. Jos tapahtuu onnettomuus, jossa ovi vaikkapa kiilautuu kiinni, pitää ikkuna saada auki, että autosta pääsee poistumaan. Aiemmin tätä ei ole arvosteltu, vaan on vasta muutaman vuoden vanha juttu.”
Rekisterikilven valaisimen polttimo on palanut
”Korjauskehotus. Hyvin yleinen vika, sillä polttimo altistuu lialle ja tärinälle. Kun takaluukun lyö kiinni, niin tärähtäähän se. Polttimo jää helposti tarkastamatta ennen katsastukseen tuontia, sillä eihän autoilija itse tee valolla mitään, eikä se vaikuta autolla ajamiseen, mutta se liittyy auton tunnistettavuuteen liittyviin määräyksiin.”
Auton pohja on ruostunut niin, että maa pilkistää alta
”Pääasiallisesti hylkäys. Jos reikä on pieni, riittää korjauskehotus, mutta isommissa tulee hylkäys. Jos reikä on sellainen, että se aiheuttaa esimerkiksi akseliston tai pyöräntuennan irtoamisvaaran, johtaa se ajokieltoon. Urani alkuaikoina näin aika ruosteisia tapauksia, mutta autojen korit ovat niistä ajoista huomattavasti parantuneet. Pieni reikä ei sinänsä vaikuta auton lujuuteen.”
Etulasiin on laitettu tummennuskalvot
”Hylkäys tulee automaattisesti, sillä kalvot eivät ole laillisia. Niitä näkee liikenteessä, mutta ne halutaan kitkeä kokonaan pois. Traficom kiristi tässä arvostelua ja perustelu on selvä: tummennuskalvo vaikeuttaa autosta ulosnäkemistä. Kun ajetaan risteyksiin sadekelillä, on kaikki päivänvalo tervetullutta.”
Sumuvalo ei pala
”Korjauskehotus. Sumuvalo on ollut 30 vuotta pakollinen, mutta monelle autoilijalle se on edelleen vieras. Eivät autonvalmistajat valoja kiusallaan laita autoihin, kyllä ne ovat tarpeellisia kaikki. Autoilijoiden olisi hyvä selvittää, mistä omassa autossa sumuvalo tulee päälle – ja käyttää sitä.”
Mekaaninen avain on niin kulunut, että sen saa virtalukosta pois vetämällä
”Korjauskehotus. Katsastaja tarkistaa katsastuksessa tämänkin, ettei avain lähde pois virtalukosta. Jos se lähtee vetämällä, sitten tarkistetaan, ettei rattilukko mene päälle. Jos rattilukko menee päälle auton käydessä, ei se ole hyvä juttu. Kuskistakin tulee silloin matkustaja.”
Tuulilasissa on halkeama
”Korjauskehotus, mutta arvostelussa voi olla katsastajakohtaista vaihtelua. Arvosteluperuste menee virallisesti niin, että korjauskehotus tulee, kun ”halkeama tai särö on kuljettajan näkökentässä tuulilasinpyyhkijöiden pyyhkimisalueella, josta näkemä tielle”. Peruste ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Jo yksin katsastajan pituus vaikuttaa, että asettuuko halkeama näkökenttään. Eli tuulilasin arvostelu on ihmisestä kiinni. Jos ikkuna on säpäleinä, mitään vaihtelua ei tule: se on aina hylkäys.”
Turvavyö on poikki
”Hylkäys. Turvavyö on sen verran tärkeä, että sen on oltava kunnossa. Joskus tulee vastaan tapauksia, että koira on purrut takapenkiltä turvavyön poikki. Tässäkin olisi autoilijan hyvä ottaa vastuuta ja katsoa ennen katsastukseen tuloa, että perusjutut ovat paikallaan.”