PIRKKALAN pormestari Marko Jarva (kok) esittää ensi maanantaina kokoontuvalle kunnanhallitukselle, että kunta sitoutuisi valtuuston lokakuun kokouksessa rakentamaan raitiotielinjan kuntakeskukseen Suupalle. Raitiotie toteutettaisiin Jarvan esityksen mukaan kahdessa vaiheessa – ensin Partolaan asti ja toisessa vaiheessa Partolasta Suupalle.
Lopullisen päätöksen raitiotien laajentamisesta Pirkkalaan tekee valtuusto maanantaina 21. lokakuuta.
Samana päivänä Tampereen valtuusto kokoontuu päättämään raitiotien laajentamisesta Sorilta Härmälään ja Kaupista Linnainmaan suuntaan.
Raitiotien ensimmäisen vaiheen teon on määrä alkaa jo tänä syksynä, mikäli rakentamispäätökset ovat myönteisiä. Pirkkalan ratahaaralla se tarkoittaa väliä Sorin aukio – Partola.
Koska valtio vähensi ratikkarahoitustaan, toinen vaihe eli Pirkkalan osalta osuus Partola – Suuppa on hyväksytyn mal-sopimuksen mukaan tavoitteena tehdä vuosina 2028-2031.
ESITYKSEN mukaan valtuusto tekisi päätöksen, joka sitoo seuraavissa kuntavaaleissa valittavaa valtuustoa. Ennen ratkaisevaa kokousta varmaan kysytään, voiko niin tehdä?
Pirkkalaan valitaan uusi valtuusto kuntavaaleissa ensi keväänä.
Jarva painottaa, että mikäli hankkeeseen tulee olennaisia muutoksia, Partola-Suuppa-investointipäätös tuotaisiin valtuustolle uudelleen päätettäväksi.
”Kunta sitoutuisi nyt lokakuussa Suupalle tehtävään hankkeeseen, mikäli olosuhteet eivät olennaisesti muutu. Olennainen muutos voi olla vaikkapa mal-rahoituksen puuttuminen tai joku ennakoimaton iso muutos”, Jarva sanoo.
Pirkkalan kunnan talousjohtaja Tommi Ruokonen toteaa, että pitkälle ulottuvia päätöksiä tehdään kunnassa koko ajan.
”Esimerkiksi suuret koulujen rakentamishankkeet ovat valtuustokauden ylittäviä hankkeita”, Ruokonen toteaa.
JARVAN mukaan tuoreimmat laskelmat ovat vahvistaneet hänen käsitystään siitä, että raitiotie on Pirkkalalle kannattava hanke niin kunnan tulevan kehitysvision kuin talouslukujen suhteen.
Pirkkalan tekemän valmistelutyön johtopäätös on, että raitiotien laajennus Pirkkalaan vahvistaa selvästi kuntataloutta pitkällä aikavälillä.
Merkittävin myönteinen talousvaikutus on, että tonttimaiden hinta raitiolinjan läheisyydessä kasvaa. Pirkkala on kertonut aikomuksistaan vuokrata tontteja rakentajille, jolloin niistä kertyy pysyvä tulo kunnalle.
Raitiotien rakentaminen vaiheittain Suupalle (vaihtoehto C), tukisi valmistelussa tehtyjen laskelmien mukaan parhaiten tämän ns. maankäytön potentiaalin toteutumista koko joukkoliikennekäytävän varrella.
”Suupan vaihtoehdossa on paremmat mahdollisuudet hyödyntää maankäytön potentiaali, koska ratikka lisää joukkoliikennekäytävän vetovoimaa ja mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisen toimivan yhdyskuntarakenteen. Partolan vaihtoehdossa on riskinä, että kuntakeskuksen hyvässä vauhdissa oleva kehitys hiipuu. Ratikka Suupalle turvaa hyvät lähipalvelut”, Jarva toteaa.
Infra-investoinnit myös parantavat kunnan alueella toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.
Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä raitiotie voi kuitenkin kaventaa kunnan taloudellista liikkumavaraa, selviää kunnan tekemästä valmisteluaineistosta.
HANKKEEN vastustajat ovat kritisoineet erityisesti sitä, että Pirkkalan täytyy ratikan kulut kattaakseen rakentaa erityisesti ratikkaväylän lähialueet liian tiiviisti, jolloin Pirkkalan identiteetti kärsii.
Pirkkalan aiemmin teettämä kiinteistötaloudellinen selvitys kertoi, että kuntaan olisi mahdollista rakentaa maksimissaan 1,2 miljoonaa kerrosneliötä lisää asuntoja ja yritystiloja vuoteen 2050 mennessä.
Valmistelussa on tultu johtopäätökseen, että kunnan tulisi pyrkiä mieluiten noin 75 prosentin maankäytön potentiaalin mukaiseen luovutusmäärään noin kymmenen vuoden ajan, minkä jälkeen tahtia voidaan tasoittaa.
Jarva sanoo, että tuolla vaihtoehdolla Pirkkalan kasvu olisi kohtuullisen pientä historiaan ja nykypäivään verrattuna.
”Kasvun lisäys ei ole minusta tässä 75 prosentin skenaariossa kovin suuri. Kun tontteja luovutetaan nykyisin noin 16 000 rakennusoikeuden kerrosneliötä vuodessa, luku olisi jatkossa 21 000 neliötä”, Jarva sanoo.
Jos näkymä toteutuisi, Pirkkalaan rakennettaisiin 25 vuoden aikana 900 000 neliötä uusia asuntoja. Osa olisi yksityisiä hankkeita, osa tehtäisiin kunnan maille.
Skenaarion mukaan Pirkkalassa olisi 35 000 asukasta vuonna 2050. Nykyisin kunnassa on noin 21 000 asukasta.
JARVA uskoo ja toivoo, että kunnanhallitus ja valtuusto päätyvät tekemään hänen esityksensä mukaisen päätöksen ja Pirkkala saa ratikan Suupalle asti arviolta vuonna 2031.
”Valtuustossa käydään varmasti vilkasta keskustelua. Tämä on historiallinen päätös, jossa päättäjiltä vaaditaan rohkeutta katsoa jopa yli seuraavan sukupolven.”
Aihe päivittyy myöhemmin aamupäivällä julkaistavalla uutisella, jossa avataan syvällisemmin raitiotiehankkeen talousvaikutuksia Pirkkalalle.