PIRKKALAN valtuusto istui maanantai-iltana kokouksensa ensi kertaa kuntakeskuksen uudessa Pirkkala-salissa.
Valtuusto hyväksyi pitkän keskustelun jälkeen, mutta selkein äänin 35-8 seudullisen MAL-sopimuksen tavoitteen siitä, että Tampere ja Pirkkala tavoittelevat Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien toisen vaiheen rakentamisen ajoitusta vuosille 2028-2031.
Pirkkalan osalta tämä tarkoittaa väliä Partola-Suuppa, mikäli syksyllä päätetään tehdä kiskot Kaupista Niihamaan ja Sorilta Partolaan.
”Kuka näin on linjannut ja missä? Ainakaan minä en ole kuullut, että Pirkkala olisi näin päättänyt”, kyseli perussuomalaisten Veli-Matti Ahtiainen, joka koki, että Pirkkalan päättäjät on ohitettu asiassa.
Asiaa esitellyt seutujohtaja Päivi Nurminen kertoi, että raitiotien linjaustavoite Pirkkalaan löytyy jo seudun rakennesuunnitelmasta, jonka Pirkkalan valtuusto on hyväksynyt. Tavoite on todettu myös muissa Pirkkalan valtuuston hyväksymissä päätöksissä, muistutti pormestari Marko Jarva (kok).
Kokouksessa velloivat jo aallot reilun kuukauden päässä häämöttävästä valtuuston kokouksesta.
Pirkkalan ja Tampereen valtuustot kokoontuvat 21. lokakuuta päättämään raitiotien rakentamisesta. Päätös tulee koskemaan Pirkkalan osalta rakentamista joko Partolaan asti tai vaiheistetusti aina Suupalle asti, ennakoiden valtion myöhempiä rahoituksia.
Raitiotien rakentamiseen kriittisesti suhtautuva Riitta Kuismanen (kd) olisi halunnut MAL-sopimuksesta pois myös osuuden, jossa todetaan, että Tampere ja Pirkkala käynnistävät vaiheen 1 Partola-Niihama rakentamisen.
MAL-sopimus tarkoittaa valtion ja suurten kaupunkiseutujen välistä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusta, jossa valtio lupaa tukea seutujen hankkeita, mikäli kunnat täyttävät omat ehtonsa esimerkiksi asuntotuotannon, elinvoiman ja liikenneympäristön osalta.
Kuismanen kiinnitti huomiota MAL-sopimuksen tavoitteeseen elinkeinoalueiden kaavoituksesta Puskiaisten oikaisutien maisemiin Pirkkalan ja Lempäälän välille.
MAL-sopimuksessa todetaan, että Tampereen kaupunkiseudun kunnat valmistelevat keskinäisessä yhteistyössä elinkeinoalueita Kolmenkulmaan, Lempäälän ja Pirkkalan väliselle alueelle, Rusko-Saarenmaalle ja Tarasteelle.
KUISMANEN esitti MAL-sopimuksen hylkäämistä. Esitys kaatui äänestyksessä selvästi 35-8. Kriittisiksi ääniksi jäivät Kuismasen lisäksi lähinnä keskustan ja osa perussuomalaisten valtuutetuista.
Seutujohtaja Päivi Nurminen saattoi poistua kokouksesta tyytyväisenä siitä, että suurilla seudullisilla linjauksilla on Pirkkalassa päättäjien tuki, vaikka kritiikkiäkin kuultiin.
Nurminen oli tyytyväinen sopimuksen sisältöön ylipäätään, vaikka valtio oli nipsaissut rahojaan pois ratikan lisäksi Ara-asuntojen tukemisesta.
”Viime MAL-kaudella Ara-asuntoja toteutui 21 600, nyt korkotukea saadaan 13 400 asuntoon. Valtion tuki Tampereen seudun seitsemän kunnan ja puolen miljoonan asukkaan kaupunkiseudulle on seuraavien neljän vuoden aikana 73 miljoonaa euroa, josta 55 menee raitiotien rakentamiseen”, Nurminen summasi.
”Sopimus heijastaa Orpon hallitusohjelmaa, Liikenne- ja viestintäministeriön poliittisen johdon intressejä ja valtion rahoituskehystä”, Nurminen sanoi.
KOKOUKSESSA vieraili myös Tampereen seudun keskuspuhdistamon uusi toimitusjohtaja Jukka Meriluoto. Hänen edeltäjänsä, pirkkalalainen Timo Heinonen on siirtynyt puhdistamon hankejohtajaksi.
Meriluoto kertoi puhdistamon parantavan Pyhäjärven ja Itämeren tilaa, kun nykyaikainen tehokas puhdistamo aloittaa keväällä 2025. Puhdistetut vedet lasketaan purkuputkesta keskelle Pyhäjärveä, mistä ne virtaavat Kokemäenjokea pitkin mereen.
”Typpipäästöt vähenevät jopa 70 prosenttia”, Meriluoto kertoi.
VALTUUSTO sinetöi myös Pakkalankulmalle suuren koulukeskuksen ja asumista tuovan kaavan ja myönsi vastatakauksen Tampereen keskuspuhdistamon lisälainalle.
Sinettinsä sai myös Nuolialan päiväkotirakennuksen osto kunnan omaksi.
Pitkäaikainen entinen kansanedustaja ja nykyinen valtuutettu Mikko Kuoppa sai valtuustolta kukkaset ja muuta muistamista aplodien kera 80-vuotispyykin johdosta.
Juttua korjattu 17.9. klo 15.06: Valtuusto hyväksyi, että Tampere ja Pirkkala tavoittelevat raitiotien toisen vaiheen rakentamisen ajoitusta vuosille 2028-2031, ei 2028-3031.