Sähköpostitse Pirkkalaiselle vastannut Tampere-Pirkkalan lentoasemapäällikkö Mari Nurminen muistuttaa, että tilastossa lukuja verrataan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Silloin Air Baltic kasvoi kovaa vauhtia. Toisaalta lentotarjonta Pirkkalan lentoasemalta maailmalle on tänä vuonna heikentynyt.
”Valitettavasti lentojen tarjonnassa on tapahtunut muutoksia vuoden 2024 aikana. Ryanair on lopettanut lennot Lontooseen ja AirBaltic on vähentänyt viikoittaisia lentovuoroja sekä lentokohteita”, hän kirjoittaa.
Lentojen viikoittaiset määrät ovat tällä hetkellä viime vuotta pienempiä, vaikka niiden täyttöaste on Nurmisen mukaan hyvä ja matkustajien määrä kasvussa.
”Tarjonnan vähentyminen näkyy tietysti heti matkustajamäärissä.”
Suomalainen lentoliikenne on toennut koronaviruspandemiasta muuta Eurooppaa hitaammin. Nurmisen mukaan Tampere-Pirkkalan lentoaseman osalta tilanne on kuitenkin tässä suhteessa hyvä.
”Tampere-Pirkkala on elpynyt koronan aikaisesta tilanteesta varsin hyvin verrattuna moniin muihin verkoston kenttiin, vaikka nyt onkin tullut takapakkia”, hän kertoo.
”Kittilä on ollut toivottu reitti ja se on vetänyt talvikaudella hyvin matkustajia”, lentoasemapäällikkö Nurminen kertoo.
Viime vuonna kotimaan matkustajia Pirkkalassa oli vain 661, kun tänä vuonna heitä on ollut Kittilän lentoja siivittämänä jo yli 5000. Yhteys Kittilään on ensimmäinen säännöllinen lentoreitti Suomen sisällä sen jälkeen, kun Finnair lopetti lennot Tampereen ja Helsingin välillä.
”Pirkanmaa on iso talousalue ja tärkeää onkin, että me pirkanmaalaiset hyödynnämme kotikentän nykyisiä lentoyhteyksiä, jotta lentoyhtiöt voivat lisätä tarjontaa”, hän kannustaa.
Nurminen pitää tärkeänä sekä Air Balticin kasvuedellytysten turvaamista että uusien lentoyhtiöiden houkuttelua Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Hänen mukaansa lentoyhtiöiden kanssa neuvotellaan jatkuvasti uusista kohteista ja viikkovuoroista.
”Loppuvuoden osalta odotamme kasvua, mutta vielä on liian aikaista arvioida tulevaa talvikautta.”