Pirkkalan viidelle ratikkapysäkille saa nyt ehdottaa nimiä nettikyselyssä – yksi niistä on selkeästi muita hankalampi tapaus

Pysäkkien nimistä päätetään Pirkkalan yhdyskuntalautakunnassa jo 11. kesäkuuta.

Kalliomäki, Pakkalankulma, Pakkala vai Pere? Tälle pellolle alkaa jo muutaman vuoden kuluttua nousta Kalliomäen koulu ja muitakin palveluita ja asumista, mutta mikä olisi paras nimi tien viereen tulevalle ratikkapysäkille?

PIRKKALAAN suunnitelluille raitiotiepysäkeille voi nyt äänestää sopivia nimiä Tampereen Ratikan nettikyselyssä. Jokaiselle pysäkille on tarjolla muutama vaihtoehto. Itse keksittyjäkin nimiä voi ehdottaa.

Pirkkalaan on sijoitettu viisi pysäkkiä ratikalle.

Päätepysäkki on Suupantorin kohdalla Naistenmatkantiellä. Sille valmiit nimiehdotukset ovat Suuppa, Pirkkala ja Pirkkalan keskusta. Valmiista nimiehdotuksista ovat vastanneet Pirkkalassa kunnan viranhaltijat.

Seuraava pysähdys Kurikantien risteyksessä lähellä Teboilia. Valmiit nimiehdotukset ovat Haikka ja Kurikka.

Pirkkalaan on suunniteltu ratikalle viisi pysäkkiä. Paikat ovat Suupalla Pirkkalan keskustassa, Kurikantien risteyksessä, Killon risteyksessä Nuolialan koulun kohdalla, Pakkalankulmalla ja Partolassa lähellä Prismaa. Vaan mitkä ovat pysäkeille osuvimmat nimet?

Tämän jälkeen ratikka pysähtyy Nuolialan koulun kohdalla Killon risteyksessä. Tälle pysäkille suunnittelijat ehdottavat nimiksi Killoa, Kirkkoveräjää tai Nuolialaa.

Neljäs pysäkki on Pakkalankulman vieressä paikassa, jossa ei nykyisin ole juuri asutusta. Paikalle on kuitenkin nousemassa Kalliomäen suuri koulukeskus, asuntoja, kirjasto ja muita palveluita. Nimiehdotukset ovat Kalliomäki, Pakkala, Pakkalankulma ja Pere.

Viimeinen pysähdyspaikka on Partolan kauppa-alueella lähellä Prismaa ja Kenkätietä. Tälle pysäkille on vain yksi ennakkoehdotus: Partola.

PARTOLAN pysäkin nimi tuntuu etukäteen ilmiselvältä. Paikalla ei ole kansan suussa mitään muuta nimeä ja samalla kunnioitetaan Pirkkalan kunnan kehitykseen vahvasti vaikuttanutta Partolan kartanoa ja kenkätehdasta.

Hankalin tapaus lienee Pakkalankulman viereinen pysäkki. Vaikka uusi koulu- ja palvelukeskus on tällä hetkellä nimetty Kalliomäen kouluksi, ei Kalliomäki paikkana kerro pirkkalalaisille paljonkaan.

Pakkalankulma on paikannimi, joka löytyy vanhoistakin kartoista. Joissain raitiotien valmisteluaineistoissa näkyy nimi Pakkala, mutta tällaista paikannimeä vanhoista kartoista ei löytynyt. Pere kuulostaa kaukaa haetulta, se lienee pirkkalalaisten mielissä lähempänä Pyhäjärven rantaa.

Kuntakeskuksen pysäkin nimestäkin voi tulla tasainen taisto.

TAMPEREEN Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee parhaillaan uutta raitiotietä Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään, Härmälän ja Partolan kautta Pirkkalan Suuppaan ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle.

Uudelle raitiotiereitille on suunniteltu 15 uutta ratikkapysäkkiä, ja nyt pysäkeille etsitään nimiä.

Voit vastata kyselyyn 3.6. saakka Tampereen Ratikan verkkosivuilla www.tampereenratikka.fi/pysakkinimikysely.

Kyselyssä on kullekin ratikkapysäkille nimiehdotuksia, joista voit valita pysäkille mielestäsi parhaiten sopivan nimen. Lisäksi voit ehdottaa omaa pysäkkinimivaihtoehtoa.

”Tampereen ratikkaa on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä kuntalaisten ja sidosryhmien kanssa. Meille on tärkeää, että kuntalaisia kuullaan pysäkkien nimeämisessä”, kertoo kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen Tampereen Raitiotie Oy:stä.

Tampereella pysäkkinimivaihtoehdoista on tehnyt esityksen kadunnimitoimikunta ja Pirkkalassa viranhaltijat. Periaatteena on, että pysäkin nimi ei voi olla kadunnimi tai kaupallisen toimijan nimi.  Tavoitteena on, että pysäkkinimet päätetään Pirkkalan ja Tampereen yhdyskuntalautakunnissa kyselyn tulosten pohjalta 11.6.

Ratikkapysäkkien nimiä tullaan käyttämään erityisesti Nyssen matkustajainformaatiossa.

Pysäkkien paikkoja tai määrää ei enää vaihdeta. Sijainnit on suunniteltu saavutettavuustarkastelujen perusteella niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia asukkaita, palveluita ja työpaikkoja.

Tavoitteena on, että Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta päätetään Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan valtuustoissa lokakuussa 2024.