OVI käy harvaan mutta tasaiseen tahtiin Pirkkalan terveyskeskuksen päivystyksessä. Odotusaulassa istuu muutama ihminen ja vastaanottotiskillä päivystetään tutun ikkunan takana. Yläkerrassa henkilökunnan jäsenet käyvät hakemassa kokoushuoneesta palaverin jäljiltä jääneitä keksejä ja kahvia.
Sanalla sanoen: arkista.
Pirkkalan sosiaali- ja terveyspalveluilla on kuitenkin takanaan myllerrysten vuosi. Vastuu sote-palvelujen järjestämisestä siirtyi kunnilta uusille hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. On siis hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan, mikä kaikki on nyt toisin – ja mitä muutoksia on vielä tulossa.
Terveyskeskuksen esihenkilöihin kuuluvilla Sari Lembergillä ja Liisa Särkällä on hyvät rahkeet arvioida, missä nyt mennään. Apulaisylilääkäri Lemberg tuli taloon vuonna 1999 ja osastonhoitaja Särkkä vuonna 1984. Lemberg toimii lääkärien ja Särkkä hoitohenkilökunnan esihenkilönä.
KUN Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) aloitti toimintansa, isoimmat muutokset tapahtuivat organisaation sisällä: toimintoja jaettiin eri palvelulinjoille, tuli uusia esihenkilöitä, byrokratia lisääntyi.
Asiakkaille ensimmäisenä näkyivät palvelujen puhelinnumeroiden ja nettisivujen muutokset. Viestintä on yksi asioista, joista Pirkkalan terveyskeskukseen on kantautunut eniten palautetta. Särkkä kertoo, että osa asiakkaista on kokenut Pirhan kotisivut monimutkaisiksi.
”Kaikki kuntalaispalautteet on laitettu meiltä eteenpäin. Varsinkin influenssarokotusten aikaan nettisivuista tuli paljon palautetta”, Särkkä sanoo ja lisää, että sittemmin rokotustiedot on tuotu nettisivuilla paremmin esille.
TOINEN palautetta kirvoittanut alkuvaiheen muutos oli maksuttomien hoitotarvikkeiden jakelu. Potilaille kotiin annettavia hoitotarvikkeita ovat esimerkiksi diabetestarvikkeet. Ennen asiakkaat noutivat hoitotarvikkeet terveyskeskukselta tiettyinä kellonaikoina, mutta nykyään tarvikkeet postitetaan noutolokeroon tai joissain tapauksissa kotiin asti.
Aina tarvikkeita ei saada asiakkaan toivomaan noutopaikkaan, jos se on täynnä, vaan ne voivat ohjautua toisaalle. Lisäksi hoitotarvikkeiden sähköisen tilauslomakkeen käyttö voi olla hankalaa etenkin ikääntyneille.
”Toisaalta tähän muutokseen voi tykästyäkin, sillä haku ei ole enää aikasidonnaista. Paketin voi hakea noutolokerosta vaikka illalla”, Lemberg toteaa.
SUURIMMAT muutokset liittyvät palveluverkkoon. Tämän vuoden alusta lähtien Pirkkalassa ei ole enää ollut kiirevastaanottoa viikonloppuisin, ja 5. helmikuuta Pirkkalan muistipoliklinikan toiminta siirrettiin Tampereelle.
Pirkkalassa valmistauduttiin henkisesti siihen, että viikonlopun kiirevastaanoton loppuminen omasta kunnasta voisi lisätä asiointia maanantaisin ja perjantaisin. Näin ei ole kuitenkaan käynyt.
”Koputan puuta, kun sanon, että maanantaille ei ole kävijäpiikkiä tullut eikä myöskään perjantai-iltapäiviin”, Lemberg sanoo.
TÄRKEÄ kysymys, joka on vielä auki, on terveyskeskussairaalan kohtalo. Aluehallitus määritteli vuodeosaston toiminnan jatkuvan vuosille 2026–2027 asti, mutta sen jälkeisestä ajasta ei ole vielä tietoa. Pirhan päättäjät arvioivat osaston tarvetta tulevien vuosien aikana ainakin käyttöasteen perusteella, Lemberg sanoo.
Iso kuva Pirkanmaalla on joka tapauksessa se, että palveluja yritetään tiivistää yhä harvempien rakennusten sisään. Tämä voi tietää jatkossakin palvelujen vähenemistä Pirkkalassa, joka sijaitsee väkirikkaan Tampereen kyljessä.
OSA vuoden aikana tulleista muutoksista on ollut iloisia. Lemberg ja Särkkä kertovat, että kiireettömään hoitoon pääsy Pirkkalassa on parantunut syksyllä 2023 voimaan tulleen hoitotakuun myötä. Lembergin ja Särkän mukaan Pirkkalassa pääsee hoitajan, lääkärin tai muun ammattilaisen vastaanotolle kohtuullisessa ajassa eikä hoitojonoja ole päässyt syntymään.
”Meidät tavoittaa puhelimitse hyvin, ja puhelinpalvelumme palveluaika piteni hoitotakuun myötä. Olemme saaneet resursoitua puhelinpalvelun siten, että meiltä soitetaan asiakkaalle takaisin samana päivänä”, Särkkä kertoo.
Kun ammattilaisen pakeille pääsee entistä paremmin, on paine päivystyksessä eli kiirevastaanotolla vähentynyt. Arki Pirkkalan sosiaali- ja terveyspalveluissa rullaa siis Lembergin ja Särkän mukaan sujuvasti.
SAMAAN aikaan, kun Pirha tiivistää palveluverkkoaan, kasvaa Pirkkalan väkiluku kiihtyvää tahtia. Lemberg ja Särkkä toteavat, että terveyskeskuksen vuonna 2006 valmistunut uusi siipi jäi pieneksi heti kättelyssä.
Särkkä kertoo, että väkiluvun kasvuun voidaan vastata uudenlaisilla palvelumuodoilla, kuten toukokuussa käyttöön otettavilla Pirhan digiklinikalla, johon kuuluu esimerkiksi etävastaanottoja.
Lisäksi Pirkkalassa vuonna 2022 aloitetulla tiimimallilla pyritään varmistamaan, että pitkäaikaispotilaat pääsisivät asioimaan samoille asiantuntijoille ja hoitoon tulisi jatkuvuutta.
OLEMASSAOLONSA aikana Pirha on aloittanut jo kahdet yt-neuvottelut. Säästötoimet voivat aiheuttaa työntekijöissä huolta ja stressiä. Millaista johtamista tämä vaatii? Läsnäolevaa, kuuntelevaa ja kannustavaa, Lemberg ja Särkkä vastaavat.
”Palavereissa käydään usein läpi, että ’tällaista uutta on tullut, miltä on tuntunut’. Sitten siitä poristaan hetki ennen kuin jatketaan muihin asioihin”, Särkkä sanoo.
Vaikka organisaatio on uusi, on hoitajien ja lääkärien työ pysynyt samana. Lemberg ja Särkkä kuvailevat työyhteisön ilmapiiriä hyväksi. Tammikuussa Nuorten lääkärien yhdistys nimesi Pirkkalan terveyskeskuksen yhdeksi Pirkanmaan parhaista koulutuspaikoista erikoistuville lääkäreille.
”Meillä on uskomattoman hienoa porukkaa täällä töissä”, Särkkä sanoo.
”Sen aistii, että meillä on hyvä työilmapiiri. Työkaverilta voi aina kysyä apua ja neuvoa, tarvittaessa useampaan kertaankin. Meillä on myös toimet ja virat täynnä ja tulijoita olisi lisääkin. Kyselijöitä on ollut”, Lemberg kertoo.