Saako suojatielle pyöräillä vai ei ja kenen pitää väistää? Rikoskomisario selventää Suupantien liikenneonnettomuuden taustoja

Tiistain onnettomuus on herättänyt keskustelua siitä, millaiset ovat pyöräilijän ja autoilijan väistämissäännöt.

SUUPANTIEN ylittävä suojatie Koulutieltä päin kuvattuna. Pyöräilijä ja auto kolaroivat suojatiellä tiistaina.

PYÖRÄLLÄ ajo suojatielle ja väistämissäännöt ovat herättäneet keskustelua sen jälkeen, kun Pirkkalainen uutisoi Pirkkalassa Suupantiellä tiistaina tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta. Onnettomuudessa yläkouluikäinen pyöräilijä ja autoilija kolaroivat Pirkkalan kuntakeskuksessa Suupantien ja Koulutien risteyksessä.

Keskustelua on virinnyt varsinkin siitä, milloin pyörällä saa ajaa suojatielle ja kenen pitää väistää, kun pyörä lähestyy suojatietä.

SISÄ-SUOMEN poliisilaitoksen rikoskomisario Panu Rautio kertoo sähköpostitse, että tiistain onnettomuudessa oli kyse tilanteesta, jossa henkilöauto oli pysähtynyt suojatien eteen ja päästänyt jalankulkijan ylittämään suojatien.

Henkilöauto oli tämän jälkeen lähtenyt jatkamaan matkaa, kun polkupyöräilijä oli ajanut suojatielle ja osunut juuri liikkeelle lähteneeseen henkilöautoon.

”Henkilöautolle ei ollut osoitettu tämän ajosuunnassa liikennemerkein väistämisvelvollisuutta eikä henkilöauto ollut kääntymässä. Kyseisessä tilanteessa suojatielle ajavan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä”, Rautio toteaa.

TAPAUSTA tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena, ja nykyisen tiedon mukaan henkilöauton kuljettajaa ei ole syytä epäillä rikoksesta. Ajoneuvojen nopeudet olivat alustavien tietojen mukaan alhaiset eikä polkupyöräilijä saanut onnettomuudessa juurikaan vammoja.

Poliisi jatkaa asian esitutkintaa ja pyrkii selvittämään vallinneita olosuhteita ja käytettyjä ajonopeuksia.

Jos pyöräilijä ajaa suojatien yli, niin väistämissäännöt menevät ajoneuvojen liikennesääntöjen ja liikennemerkkien mukaan.

Panu Rautio

RAUTIO taustoittaa tapausta vielä lakiin viitaten. Voimassa olevassa tieliikennelaissa on säädetty tien eri osien käytöstä muun muassa niin, että polkupyörällä saa ylittää ajoradan ajamalla myös suojatien kohdalla, mutta varoen jalankulkijaa.

Väistämissäännöt eroavat kuitenkin sen mukaan, ajaako pyöräilijä suojatien yli vai taluttaako hän polkupyöräänsä. Pyörän ajaja katsotaan ajoneuvon kuljettajaksi ja pyörän taluttaja jalankulkijaksi.

Tieliikennelaissa säädetään, että ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

”Jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatien yli, niin hän on jalankulkija, jolle on annettava esteetön kulku. Jos pyöräilijä ajaa suojatien yli, niin väistämissäännöt menevät ajoneuvojen liikennesääntöjen ja liikennemerkkien mukaan.”

JOS väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu liikennemerkillä, väistäminen pyörätien ja ajoradan risteyksessä määräytyy liikennesäännön mukaan: risteyksessä pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä. Tästä huolimatta kääntyvän ajoneuvon on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.

Väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä ovat väistämisvelvollisuus risteyksessä (ns. kärkikolmio), pakollinen pysäyttäminen (ns. STOP-merkki) tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (uusi liikennemerkki).

KUVAKAAPPAUS Liikenneturvan esitteestä, jonka kuvassa havainnollistetaan pyöräilijän ja autoilijan väistämisvelvollisuuksia.