Sähköbussit vai ratikka? Investointiero on kuusinkertainen

Raili Naskali, eduskuntavaaliehdokas (kesk.) Pirkkalasta, kirjoittaa bussien olevan ratikkaa parempi ratkaisu jo maalaisjärjen perusteella.

TAMPEREELLA ajetaan ratikalla. Pirkkalassa hanke ei kannata, kirjoittaja toteaa. Kuva: Sanni Harmanen

TAMPEREEN raitiotietä välillä linja-autoasema – Pirkkalan Suuppa suunnitellaan ja ratikka ollaan jatkamassa Tays – Linnainmaa -välille Tampereella. Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättävät raitiotien mahdolliseen toteutussuunnitteluun ryhtymisestä huhtikuussa 2023.

Yhteenveto ja vertailuanalyysin tekeminen on tässä runsaasta aineistomassasta haasteellista, joten valtuuston päättäjiä ei voida laiskuudesta ja perehtymättömyydestä syyllistää.

Tein yksinkertaisen analyysin rahan ja talouden näkökulmasta siksi, että kannattavuus ja tuottavuus ovat olleet perusteluina raitiotien rakentamiselle.  Perustavoitteet on asetettava ja lausuttava reilusti suoraan: upean ja älykkään kuntamme ytimessä haluamme vähentää päästöjä yksityisautoilua vähentämällä, joten antakaamme ihmisille tilaa kunnassa ja järjestäkäämme sujuvaa ja kohtuuhintaista joukkoliikennettä.  Näin merkittävä investointipäätös ei saa olla eipäs-juupas-kysymys.

Vertailu investointikustannuksista. Hankesuunnitelma arvioi rakennuskustannukseksi Pirkkalan haaralla 114 miljoonaa euroa.  Tämä maksettaisiin 40 vuoden aikana vastikkeissa Tampereen Raitiotie Oy:lle.  Liikennöintikustannukset olisivat Suuppa-ratikalle 34,5 miljoonaa euroa vuodessa.  Partola-vaihtoehdossa 32,2 miljoonaa euroa.

Sähköbussiliikennevaihtoehtoa ei ole otettu huomioon mitenkään laskelmissa.  Bussiliikenne on omien laskelmien mukaan noin 10 prosenttia ratikan kustannuksista jos sitäkään. Sähköbussit ovat tulevaisuuden kulkuväline.  Tampereellakin 20 sähköbussia liikenteessä.

Infran rakentaminen. Bussiliikenteen infran kehittämisestä ei ole näkynyt laskelmia, vaikka sitä on ehdotettu moneen kertaan. Muun muassa valtuustoaloite on tästä tehty.  Kahdessa vuodessa raitiotien infrarakentamisen kulu on nousut merkittävästi.  Laskelmissa pari vuotta sitten puhuttiin 80 miljoonasta eurosta nyt 114 miljoonaan euroon. 

Bussien ja ratikoiden käyttökustannukset. Tavallinen maalaisjärki sanoo sen, että bussiliikenne on edullisempi. Kannatan sähköbussien käyttöönottoa. 

Käyttäjämäärät eivät edellytä Pirkkalassa vielä ratikkaa. Busseihin perustuvalla joukkoliikenteellä toteutamme joustavasti päästöjen vähentämistavoitteet.  Otetaan huomioon tulevaisuus, kuntamme ja maakunnan ja valtakunnan kehitys, johon meidän kipuileva lentokenttäasiakin liittyy.

Ratikka ja bussiliikenne ei ole toistensa vastakohtia.  Uskokaa tai älkää.  Vielä ei ole aika investoida ratikkaan.  Toivon hartaasti, että päättäjät ymmärtävät kunnan ja valtion velkatilanteen. 

Pirkkala mieti: nysse vai ratikka?  Investointiero on kuusinkertainen.  Käyttäjämäärät eivät edellytä Pirkkalaan vielä ratikkaa.  Sähkö- ja hybridibussien tekniikka on kehittynyt huimasti ja kehittyy ja näiden investointi – ja ylläpitohinnat laskevat.  Busseihin perustuvalla joukkoliikenteellä toteutamme joustavasti päästöjen vähentämistavoitteet.

Raili Naskali

Valtuutettu, eduskuntavaaliehdokas (kesk.) Pirkkala