TÄLLAINEN sivustaseuraajakin ihmettelee, millä eväillä valtuusto kykenee tekemään päätöksensä ratikkahankkeesta.
Ihmettelyn ydin perustuu siihen, että saamieni tietojen mukaan kokonaiskustannusten laskelmaa ei ole tehty. Tai ainakaan sitä ei ole kerrottu julki. Toinen ihmettelyn ydin on se, ettei todellisia vaihtoehtoja ole kartoitettu.
Kolmas ihmettely liittyy siihen, miten Pirkkalan kaltainen ja kokoinen kunta kykenee maksamaan osuutensa. Olen kuullut arvioita, että vuosikustannukset olisivat kutakuinkin kymmenen miljoonaa.
KÄSITTÄÄKSENI tähän asti on puhuttu ainoastaan siitä vaihtoehdosta, että ratikka tulisi koko matkalle Tampereelta Pirkkalaan. Lyhennetyn ratikkaradan vaihtoehdosta on alettu puhua vasta ihan viime aikoina.
Mikäli ratikka tulisi vain Partolaan, Pirkkala joutuisi maksamaan raiteet Härmälänrannan viimeiseltä pysäkiltä aina Partolaan saakka. Tällöin Pirkkalan maksettavaksi tulisi siltarakennelmankin rakentaminen rajalla olevan ojan yli. Eli tästäkin vaihtoehdosta Tampere onnistuisi laskuttamaan Pirkkalaa.
Toki on se periaatteellinen mahdollisuus, ettei Pirkkalan kunta osallistu koko ratikkahankkeeseen.
VASTUULLISEEN päätöksentekoon kuulunee aina vaihtoehtojen kartoitus ennen kuin sitoudutaan yksittäisen vaihtoehdon rahoitukseen. Kristillisdemokraatit jäi valitettavasti yksin esityksessään, että todelliset vaihtoehdot myös sähköbusseille olisi tehty ennen kuin pelkästään ratikan suunnittelulle myönnetään lisärahoitusta.
Lienee kuitenkin niin, että todellinen päätös asiassa on tehty vuosia sitten ilman, että oli juurikaan tietoa hankkeen kustannuksista. On vain ikävä havaita, ettei Pirkkalan kantokyky välttämättä tule riittämään hankkeeseen, joka näytti aikanaan ihan hyvältä, periaatteessa.
Nyt meidän halutaan hirttäytyvän vanhenevaan teknologiaan suurin kustannuksin. Samalla pirkkalalaiset pakotetaan seuraamaan sivusta, kun muualla aletaan käyttää uudempaa ja joustavampaa teknologiaa.
Ne tahot, jotka ratikkahankkeesta hyötyvät, ovat ihan muualla kuin Pirkkalan perukoilla. Muun muassa sähköbussit hoitaisivat ratikan työn ihan yhtä hyvin, mutta paljon halvemmalla.
Tapio Kangasniemi
entinen kunnanvaltuutettu (kd)
Pirkkala