Perinteinen ulkomainonta peittoaa somen yhdessä asiassa – Asiantuntija arvioi puolueiden vaalijulisteet

Markkinointipäällikkö Juho Pietilä analysoi puolueiden aluevaalimainokset.

Markkinointipäällikkö Juho Pietilä analysoi puolueiden aluevaalimainokset, jotka löytyivät Tampereen Keskustorin telineestä 31. maaliskuuta. Kuva: Tarja Antola
Kunta- ja aluevaalien lähestyminen näkyy katukuvassa puolueiden ja yksittäisten ehdokkaiden mainoksina. Markkinointipäällikkö Juho Pietilän mukaan Suomessa vaalimainonta on hillittyä ja maltillista verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin.

– Siellä vaalimainonta on paljon rohkeampaa, röyhkeämpää ja isompaa, kun taas Suomessa se on jotenkin hyvin simppeliä, Pietilä sanoo.

Pietilän mukaan perinteisillä tolppa- ja telinemainoksilla on myös some-aikakaudella paikkansa.

– Netissä tulee paljouden tuska. Printti on edelleen hyvä muoto, koska siinä yhdellä silmäyksellä näet puolueen kaikki ehdokkaat. Puhelimella se vaatisi aikamoista skrollaamista.

Pietilällä on 15 vuoden kokemus graafiselta alalta. Tällä hetkellä hän työskentelee markkinointipäällikkönä ohjelmistotalo Bitwise oy:ssä. Aiemmin hän on toiminut graafisena suunnittelijana ja art directorina mainostoimistossa.

Menimme Pietilän kanssa maanantaina 31. maaliskuuta Tampereen Keskustorille tutkimaan Pirkanmaan aluevaaleissa ehdolla olevien puolueiden vaalimainoksia. Kaupungin pystyttämässä telineessä oli arviointipäivänä esillä yhdeksän puoluetta.

Kansallinen Kokoomus

– Kuvitusmaailma on yllättävän lapsenomainen, mitä vähän ihmettelen, mutta tämä on yksi tapa tuoda asioita esiin. Kuvituksessa on käytetty 3D-kuvitusta, mikä sinänsä on modernia. Fontti on hyvinkin moderni, päätteetön.  

Kokoomuksen sininen on aika pienellä, mutta kyllä se sieltä löytyy. Alalaidassa on kukkanen ja sydän.

Suomen Kommunistinen Puolue

– Kun ehdokkaita on vähemmän, pinta-alaa on jäänyt enemmän kuvitukselle. Kuvituksessa on vahva kannanotto, ja sieltä voi tunnistaa halutessaan hahmoja. Sote-laivaa ohjataan, yksityiset palveluntuottajat käärivät rahat, kansa joutuu repimään laivaa perässään ja piiska heiluu. Vanhukset ja lapset ja yksi odottava äitikin kurjana vetää sote-laivaa eteenpäin. Kuvitus on ihan toimiva, kuten myös fontti.

Suomen Kristillisdemokraatit

– Kauempaa olisin luullut tätä värityksen perusteella kokoomuksen vaalimainokseksi.

Sloganissa on käytetty kaunokirjoitusfonttia, mutta muuten on valittu moderni, päätteetön fontti. Kokonaisuus on hyvin tasapainoinen.

Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

– Tämä on aika blankko eli tyhjä, kun ei ole käytetty taustaväriä. Onko tämä vähän kiireellä tehty tai nopeasti taitettu?

Viestiä on haluttu painottaa alleviivauksella. Myös tässä on käytetty päätteetöntä fonttia, mutta ei kapiteelia eli isoja kirjaimia, kuten kaikissa muissa. Mainoksesta löytyy sdp:n punainen, mutta kuitenkin yllättävän vähän on väriä.

Vasemmistoliitto

– Väriteema hyppää esille kaikkein selvimmin. Vasemmistoliitto on ottanut hyvin käyttöön sinisen värin, joka on ollut tunnusomaisempi muille puolueille. Minun mielestäni se sopii ihan kivasti yhteen suht puhtaan magentan kanssa.

Ovatko ehdokkaiden kuvat vähän raikkaammat ja enemmän käsitellyt kuin muilla? Kasvoihin on käytetty ehkä vähän enemmän aikaa ja tuotu niihin valoa. Minusta ehdokkaat pomppaavat paremmin esille. Puolueen logokin taitaa olla isommalla kuin muilla. Viesti on haluttu tuoda esiin eri värillä.

Jos haluaa pitää luodusta brändistä kiinni, tässä on siitä selkeä näkemys ja kokonaisuus.

Perussuomalaiset

– Väri on jotenkin hailu, hailakka sininen. Perussuomalaiset on totuttu näkemään ennemmin sinikeltaisena, mutta tämä on vaaleansininen. QR-koodi on haluttu laittaa isona, mutta missään ei kerrota, mihin se menee. Ehkä sieltä löytyvät kaikki aluevaaliehdokkaat, kuka tietää. Yleensä tapana on liittää koodin yhteyteen viesti, mitä sen takaa löytyy.

Ilmeisesti jonkinlainen muoti on sijoittaa puolueen logo alaosaan.

Vihreä liitto

– Ehdokkaiden kuvat eivät ole laatikkomaisia, vaan ne on taitettu pallon sisälle, mikä tuo pyöreän muodon kuvien alaosaan. Mainoksessa käytetty vihreä väri on tuttu vihreille, mutta sininen on vähän erikoisempi. Tausta ei ole ihan puhdas valkoinen vaan taittuu beigeen. Taustalla on graafinen kuvio, mutta se on tehty niin hillityllä värillä, ettei sitä moni huomaa.

Liberaalipuolue – Vapaus valita

– Logo on niin isolla kuin mahtuu, laidasta laitaan. Taustalla on puhdas valkoinen, mikä toimii jossain, mutta halvemmissa painomateriaaleissa siitä tulee vähän halvanoloinen. Kun taustaväriä ei ole käytetty ja kuvat ovat isoja, olisin itse valinnut toisenlaisen asettelun. Olisin tuonut ehdokkaat tuohon kokonaan – toinen toiselle ja toinen toiselle laidalle. Kuvat ovat myös aika kellertävän sävyiset, niitä ei ole kauheasti käsitelty. Kuvien taustalla on liberaalipuolueen väkänen, mutta sen idea häviää, kun se on katkottu kuvien laatikoilla. 

Suomen Keskusta

– Keskustan vihreä on kiva. Siellä on QR-koodi ja siellä myös kerrotaan, mihin se menee. Vaaliteema tulee aika hyvin esille, ja slogan on ihan oivalta. Tikkataululla on haluttu painottaa sitä, että keskeltä löytyy keskusta. Onko siinä ajateltu, että se on kymppivalinta? Jos vihreät ovat ottaneet käyttöön modernimman vihreän, keskusta on pysynyt tällaisessa markettivihreässä. Tästä tulee mieleen Prisma ja keskusta.