Yksi osa-alue on erityisen vaikea rasti, kun Pirkkala yrittää vähentää päästöjään

Läntinen kehätie tuskin tulee lähivuosina tai -vuosikymmeninä hiljenemään, sillä Tampereen kaupunkiseutu jatkaa kasvuaan.

Tampereen läntisen kehätien liikennettä lasketaan mukaan Pirkkalan päästökuormaan. Kuva: Sebastian Stenvall

PÄÄTTYVÄ vuosi on ollut mittaushistorian lämpimin, kertoi EU:n ilmastopalvelu Copernicus maanantaina. Erityisesti marraskuun epätavallinen lämpö tuntui myös suomalaisten iholla.

Ilmastotieteilijöiden mukaan vaikuttaa yhä selvemmältä, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen eli ilmaston lämpenemisen rajoittamiseen 1,5 asteeseen ei pitkällä tähtäimellä päästä. Edessä siintää ilmastokriisin paheneminen sekä sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ja voimistuminen, mikä on johtamassa inhimilliseen kärsimykseen, aineellisiin menetyksiin ja ilmastopakolaisuuteen. Nyt tarvitaan nopeita toimia joka tasolla.

Pirkkalan voi katsoa kantaneen korttaan kekoon, sillä kunnan alueella kasvihuonepäästöt ovat laskeneet viime vuosina. Kuntien tavoitetahtiin ei täälläkään silti ole päästy.

Tavoitteeseen pääsyä vaikeuttaa tieliikenne, jonka osuus Pirkkalan päästöistä on yli 40 prosenttia. Pirkkalan päästöihin lasketaan mukaan esimerkiksi kunnan läpäisevän moottoritien liikennettä. Läntinen kehätie tuskin tulee lähivuosina tai -vuosikymmeninä hiljenemään, sillä Tampereen kaupunkiseutu jatkaa kasvuaan. Sujuvaan joukkoliikenteeseen on siitä huolimatta – tai juuri siksi – tärkeää panostaa jatkossakin.

Lue myös: Päästöt ovat vähentyneet Pirkkalassa – tavoitteeseen nähden liian hitaasti