Kokkola-lehti valittiin Vuoden kaupunkilehdeksi – Pirkkalainen kisasi finaalissa

Uutismedian liiton järjestämän kilpailun finaalissa oli mukana viisi lehteä.

Oriveden Sanomien päätoimittaja Jaana Ala-Lahti iloitsi pronssisijasta Vuoden paikallismedia -kilpailussa. Oriveden Sanomat kuuluu Pirkkalaisen tavoin Pirmediat-mediakonserniin. Kuva: Seppo Kummala
PARHAAT kaupunkilehdet palkittiin eilen Suurilla lehtipäivillä Kokkolassa. Vuoden kaupunkilehti -kilpailun voiton vei Kokkola-lehti.

Kokkola-lehti antaa lukijoilleen tilaa erinomaisen hyvin; heiltä tulleen sisällön runsaus on kiinnostava elementti. Vuorovaikutuksesta lehti saa muutenkin täydet pisteet. Aihevalikoima on monipuolinen, ja jutut ovat oivallisella tavalla paikallisia ja houkuttelevia. Ulkoasu on miellyttävä. Taitossa kaikki on kohdallaan”, kilpailun järjestäneen Uutismedian liiton tiedotteessa kuvaillaan voittajalehteä.

Pirkkalainen ylsi komeasti kilpailun finaaliin. Loppukilpailussa toiselle sijalle sijoittui Uusi Rovaniemi ja pronssia nappasi Etelä-Pohjanmaalla ilmestyvä Epari. Lisäksi finaalissa kilpaili Pohjois-Karjalassa ilmestyvä Karjalan Heili.

Vuoden kaupunkilehti -kilpailun tuomaroivat Oulun ammattikorkeakoulun journalismin opiskelijat ohjaajanaan yliopettaja Satu Koho sekä päätoimittajat Jenni Kankaanpää (Kalajokilaakso, Kalajaska) ja Sisko Ojajärvi (Savonmaa).

VUODEN kaupunkilehti -kilpailuun osallistui tänä vuonna 24 lehteä, joista viisi valittiin finaaliin. Pirkkalaisen päätoimittaja Antti Jokinen iloitsee Pirkkalaisen pääsystä finaaliviisikkoon.

”Finaaliin viiden parhaan joukkoon pääsy oli Pirkkalaisen tekijöille hieno tunnustus, ottihan kisaan osaa runsas joukko kaupunkilehtiä”, Jokinen sanoo.

Pirkkalainen on raportoinut lähiseudun tapahtumia vuodesta 1961 periaatteenaan, että meillä pääsevät palstoille ne pienetkin paikallisuutiset, joita muut eivät kerro.”

Ylpeä voi olla Oriveden Sanomien Vuoden paikallismedia -kilpailussa saavuttamastaan pronssisijasta. Oriveden Sanomat kuuluu Pirkkalaisen tavoin Pirmediat-mediaperheeseen.

VUODESTA 1961 ilmestynyt Pirkkalainen on uudistunut huimasti viimeisten vuosien aikana.

Lehden verkkosivut uudistettiin kaksi vuotta sitten, ja lukijat ovat ottaneet Pirkkalaisen digisisällöt erinomaisesti vastaan. Ensimmäisenä vuonna lehden sivuilla tehtiin 1,3 miljoonaa sivulatausta, ja 12 viime kuukauden aikana sivulatausten määrä on kohonnut jo 2,6 miljoonaan.

”Kaksi vuotta sitten aloitimme lisäksi vahvan digipalvelun, jonka ansiosta lukijat saavat uutta luettavaa joka päivä. Tekijöillekin on palkitsevaa, kun saamme kertoa uutiset heti tuoreena verkossa”, päätoimittaja Jokinen kuvailee.

Paperilehti puolestaan sai uuden ulkoasun tämän vuoden huhtikuussa. Sosiaalisen median kanavista Pirkkalainen on aktiivinen Facebookissa ja Instagramissa.