PIRKKALAN valtuusto päätti maanantaina, että raitiotie rakennetaan ensin Partolaan ja neljä vuonna myöhemmin Suupalle asti. Päätös syntyi äänin 25-18.
Ratikalle kriittisiä valtuutettuja huolettivat maanantaina tehdyssä raitiotiepäätöksessä etenkin hankkeen hinta ja raitiotien mukanaan tuomat lisääntyvät odotukset Pirkkalan väestönkasvulle.
Kasvun mukana Pirkkalan pelättiin menettävän nykyisen olemuksensa, joka on houkutellut ihmisiä.
Uhkakuvana nähtiin kunnan kasvuvisioiden ja niiden mukana tulopohjan pettäminen ja raitiotien kulujen rasitus kuntataloudelle.
Raitiotien puolustajat totesivat Pirkkalan keskustan siirtyvän Partolaan, mikäli ratikka jätettäisiin pysyvästi sinne. Ratikan taloudessa ei nähty niin paljon uhkia, vaan hanke koettiin pikemmin mahdollisuutena Pirkkalalle.
Moni Suupan raitiotiepäätöstä nyt vastustaneista totesi, että hankkeelle otollinen aika olisi voinut tulla myöhemmin 2030-luvulla.
NÄIN ratikkapäätöksiä perusteltiin maanantaina valtuustossa:
”Jos nyt päätämme jättää päätepysäkin Partolaan, niin samalla päätämme, että kuntakeskus siirtyy Partolaan.” Aki Hepokorpi, kok
”Raitiotie vahvistaa Pirkkalan itsenäistä asemaa osana Tampereen seutukuntaa.” Veera Veltti, sd
”Selvityksissä lähinnä tyydytään kertomaan ratikan taikapiiristä. Hanke on taloudellisesti suuri riski.” Veli-Matti Ahtiainen, ps
”Jotkut ovat pelotelleet betonihelvetillä ja tukkoon rakennetulla Naistenmatkantiellä. Laskelmat osoittavat, että näin ei tarvitse käydä.” Sirpa Repo, vihr
”Nyt on vähän samanlainen tunne, kuin ajaisi vuoristoradalla pimeään tunneliin.” Raili Naskali, kesk arvosteli raitiotiepäätöstä
”Ratikkapäätös on avoin hakemus kriisikunnaksi. Pirkkalan vuosittaiset joukkoliikennekulut tulevat olemaan 12 miljoonaa euroa.” Riitta Kuismanen, kd
”Uskon, että ratikkapäätös tulee parantamaan edelleen Pirkkalan hyviä palveluita.” Mikko Kuoppa, vas
”Raitiotien myötä Pirkkalan kasvutavoite on nostettava kahteen prosenttiin nykyisestä 1,5:stä. Pormestari Marko Jarva, kok
”En halua hulvatonta rakentamista ja että Naistenmatkantien idylliset maisemat menetetään. Rakennetaan ratikka nyt vain Partolaan.” Jutta Jelys, vihr
”Raitiotie Suupalle voi olla hyvä hanke 10-20 vuoden kuluttua. Nyt se on kestämätöntä luksusta.” Kristiina Kaila, vihr
”En usko, että Pirkkalan ratikan ansiosta odottama kasvu toteutuu, markkina ei vedä. Tämä yhtälö ei toimi, se on uhkapeliä. Montako lisäasukasta vuoteen 2050 mennessä rakennettavaksi suunnitellut 900 000 kerrosneliötä tuovat mukanaan?” Heikki Riihimäki, kesk
”Teistä löytyy niin paljon positiivista energiaa, että ihan itsekin innostun tässä. Meillä on suunnitelmat, siirrytään toteutukseen ja uskotaan tulevaisuuteen”, Niilo Rautionmaa (kok) vastasi ironisesti ratikan vastustajille
”Olen matkaillut paljon enkä ole käynyt Euroopassa monessakaan kylässä, jossa ei olisi ratikkaa tai suunniteltaisi sellaista.” Jarkko Hovilainen, vihr
”Uskon, että tulevaisuus ei ole meillä katastrofi, vaan oikein hyväkin. Pirkkala ei saa muuttua pussinperäksi.” Risto Koivisto, sd
”Suupan rantaan suunniteltu asuntoneliömäärä tulee tuplata aggressiivisella kaavoituksella tekemällä maantäyttö Naistenmatkanlahdelle. Silloin ratikka on kannattava”. Mika Hakkarainen, kok
”Ratikan käyttö on vammaisille helppoa ja käytännöllistä.” Soile Lönnqvist, Pirkkalan vammaisneuvoston edustaja
”Meillä nuorilla ei ole yksityisautoilun mahdollisuutta. Ratikka Suupalle parantaa Pirkkalan lukion houkuttavuutta.” Zahra Shaker, Pirkkalan nuorisovaltuuston edustaja
”Nysse sitoutuu siihen, että ratikka liikkuu Suupalta 7,5 minuutin välein. Partolassa ja Härmälässä olisi jo hieman aiemmin ollut tarpeeksi matkustajia ratikalle. Pirkkalassa on nykyisin 3000 nousua päivässä Tampereen suuntaan. Mika Periviita, Tampereen Nyssen joukkoliikennejohtaja
”Asiakaskyselyn mukaan 75 prosenttia Tampereen ratikan matkustajista suosittelee ratikan käyttöä muillekin. Bussien osalta lukema on 49 prosenttia.” Ville-Mikael Tuominen, Tampereen Raitiotie Oy;n kehitysjohtaja