PIRKKALAN valtuusto kokoontuu ensi maanantaina tekemään päätöksen siitä, kuinka Tampereen seudun raitiotieverkkoa laajennetaan Pirkkalassa. Tampere päättää samaan aikaan laajennuksista sen maaperällä, mistä ratikka tulisi Hatanpään ja Härmälän kautta Pirkkalaan.
Valtuustolle ehdotetaan, että raitiotietä alettaisiin rakentaa tänä talvena Sorilta Partolaan. Siitä eteenpäin raiteita tehtäisiin Pirkkalan keskustaan, kun valtio myöntää hankkeelle lisää avustuksia – tavoitteen mukaan alkaen vuonna 2028.
Arvioiden mukaan enemmistö valtuutetuista suhtautuu tähän suunnitelmaan myönteisesti. Odotettavissa on myös perusteluja toiseen suuntaan.
Keskustavaltuutettu Heikki Riihimäki sanoo kannattavansa varovaisempaa linjaa, sillä hankkeessa on hänen mukaan iso talousriski. Hän kannattaa raitiotien tekoa ensin vain Partolaan. Päätökset kakkosvaiheesta Partola-Suuppa pitäisi tehdä myöhemmin.
”En usko että Pirkkala pystyy kaavoittamaan saati myymään ratikan avulla niin paljon tontteja kuin se on ajatellut rahoittaakseen hanketta. Ratikan tuoma kasvupotentiaali on yliarvioitu. Entä kun myynti ei onnistu ja kunta on sitoutunut 11 miljoonan euron vuotuisiin joukkoliikennekuluihin?”, Riihimäki kysyy.
MYÖS perussuomalaiset aikovat vastustaa Suuppa-ratikkaa kokouksessa.
”Suuppa- vaihtoehdolle on lähes mahdotonta löytää järkiperusteita ja näyttääkin siltä, että niiden perään ei enää juuri edes kysellä”, perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Veli-Matti Ahtiainen toteaa.
RAKENNUSALAN yrittäjänä toimiva Riihimäki perustelee kantaansa rakennusalan hitaalla elpymisellä ja Pirkkalan kilpailuroolin muutoksella.
”Pirkkala aikoo kaavoittaa maitaan tiheälle kerrostaloasumiselle. Pirkkalaan asukkaita houkuttavana vetovoimana on tähän asti ollut väljyys ja vehreys. Kerrostaloalueita kaavoittaessaan Pirkkala saa kilpakumppaniksi Tampereen eikä pärjää kisassa Lentävänniemen, Hervannan ja muiden alueiden kanssa.”
”Kehitys on nähtävissä jo nyt. Pirkkalan keskustassa vanhan kirjaston tontin hanke ei ole lähtenyt liikkeelle ja muuallakin on myymättömiä tontteja.”
”Näiden seikkojen ja kunnallisdemokratian takia olisi järkevämpi jättää päätös Suuppa-ratikasta Pirkkalan ensi keväänä valittavalle uudelle valtuustolle myöhemmin tehtäväksi”, Riihimäki sanoo.
Päätösehdotuksessa jatko Suupalle jätettäisiin kunnanhallituksen valtaan. Valtuustolle harkinta siirtyisi vasta, jos hankkeessa tapahtuisi jotain olennaisia muutoksia.
”Kuka määrittelisi olennaisen muutoksen esimerkiksi valtionosuuden määrässä tai olosuhteiden muuttuessa. Päätös on yksiselitteisesti jätettävä valtuustolle”, Riihimäki sanoo.
PIRKKALAN Perussuomalaiset tulevat Ahtiaisen mukaan esittämään valtuustossa saman muutosesityksen kuin kunnanhallituksessa, eli vaihtoehto B, raitiotie Partolaan.
”Partola-vaihtoehto on kunnan tarpeisiin ja taloudelliseen sekä sosiaaliseen kantokykyyn nähden oikea ja myös Pirkkalan osalta riittävän suuri osallistuminen seutukunnan joukkoliikenteen runkolinjan kehittämiseen ja kustannuksiin”, Ahtiainen sanoo.
”Vaihtoehto C eli raitiotie vaiheittain Suupalle pitää sisällään erittäin suuren riskin taloudellisesti, sekä kunnan kehittymisen kannalta esimerkiksi segregaation ja lähiluonnon osalta”, Ahtiainen sanoo.
Mikäli tämä tulee valtuuston päätökseksi, perussuomalaiset ehdottavat Ahtiaisen mukaan ratikan toisen vaiheen päätöksentekovallan pitämistä valtuuston käsissä ja kuntalaisäänestystä kevään kuntavaalien yhteydessä.
Pirkkalan valtuuston kokous ma 21.10. klo 18 Pirkkala-salissa, Urheilutie 7.