Lukijalta: Perinteiselle ajojohtimella varustetulle raitiotielle on vaihtoehto – Light Rail Line Partolasta Soukkoon

Kirjoittaja ehdottaa Pirkkalalle aivan uudenlaista joukkoliikenneratkaisua, ns. Light Rail Line -raitiotietä. Ratikka Hämeenkadulla Tampereella. Kuva: Sanni Harmanen

KESKUSTELU Pirkkalan kunnan ratikka-aikakauteen siirtymisestä  jatkuu, mikä on hyvä, sillä onhan hanke suuri Pirkkalan mittakaavassa. Tampereen kaupunkiin verraten harvaan asutun Pirkkalan kunnan osalta esimerkiksi 6,7 kilometrin Pyynikintori-Lentävänniemi välille rakentuvan Tampereen raitiotie-allianssin 2. vaiheen 110 miljoonan euron budjetti vaikuttaa suurelta.

Pirkkala voi tarvittaessa kokonaisedullisemmin rakennuttaa kaikkia Naistenmatkantien lähiasukkaita ja sen lähistöltä palveluja hakevilta kuuden kilometrin pituisen ns. Light Rail Line -raitiotien esimerkiksi Partolan ja Soukon välille. Tämä on lyhyiden välimatkojen raitiotie-systeemi Euroopan suurkaupungeissa ja integroitavissa muihin raitiotiejärjestelmiin.

Käytännössä tämä raitiotie-järjestelmä toimii ilman tilaa vaativia ja raskaita sekä maisemaa runtelevia ylä-ajojohdin-rakenteita.

Ensimmäinen tällainen raitiotie otettiin käyttöön  Espanjassa jo 11 vuotta sitten ja se on palkittu EU:ssa 2012 innovatiivisena ja kustannustehokkaana liikennejärjestelmänä. Espanjassa sen on toteuttanut Zaragozassa raitiovaunu- ja sähköbussi-yritys CAF yhdessä muiden raidejärjestelmätoimittajien kanssa.

Tämä CAF:in raitiovaunu saa pääosin energiansa liikkumiseen pysäkeiden väleillä sen akustoa lataavan jarrutusvoimansa avulla sekä pikalatausasemista, mitkä voivat sijaita millä tahansa pysäkeillä.

Sen enempää mainostamasta tätä CAF-konsortiota, niin se toimittaa julkisen liikenteen järjestelmiään maailmanlaajuisesti. Ei ole mahdoton ajatus rakentaa pilotti-yhteistyönä tällaisia pikalatautuvia raitiovaunuja myös täällä Suomessa ellei niitä haluta Espanjasta asti hakea.

Pirkkalan pitää nyt vain vielä tutkia eri vaihtoehtoja ja tehdä yhteistyössä Tampereen kanssa rohkeita, mutta itsenäisiä päätöksiä

PIRKKALA olisikin juuri ihanteellinen kohde tämän kaltaiselle kevyemmälle raitiotielle, koska esimerkiksi Soukon ja Partolan välillä suuria energiaa vaativia mäkiä ei ole.

Raitiotie voitaisiin hyvin toteuttaa myös edullisesti yksiraiteisena 7 pysäkin ratana. Suuppa/Niemenmaan th. – Kurikan th. pysäkkien välille tulisi kuitenkin rakentaa kaksi raidetta, missä Soukon ja Partolan välillä sukkuloivat kaksi kevyt-raitiovaunua aina ajastetusti kohtaisivat.

Jatkoyhteydet sitten lomittautuisivat Partolassa non-stoppina Tampereen raitiotie-allianssin pitkänmatkan-ratikoiden kanssa.

Tämän kaltainen raitiotie lisäisi varmasti myös Pirkkalan omien palveluiden sekä julkisen liikenteen palvelukykyä ja vetovoimaa aina Soukolta asti. Pieni huoltovarikko olisi siten myös helppo toteuttaa esimerkiksi Turkkiradan päähän.

Tulevaisuudessa nämä non-stop-ratikat voitaisiin ehkä helposti suunnitella Pirkkalan osalta jopa miehittämättömiksi raitiotie-sukkuloiksi osittain Naistenmatkantien kevyenliikenteen alikulkuja hyväksi käyttäen. Raitiotien käyttökustannukset olisivat minimaaliset eikä se olisi sidottu hektisen Härmälän / Tampereen ratikan vuorovälitiheyteen.

Pirkkalan pitää nyt vain vielä tutkia eri vaihtoehtoja ja tehdä yhteistyössä Tampereen kanssa rohkeita, mutta itsenäisiä päätöksiä eikä mennä suin päin allianssiin mukaan, ellei se palvele ympäristöä säästäen sekä hyvin ja kustannustehokkaasti pirkkalalaisia. Tällöin Tampereen ratikka voisi sitten vaikka koukata Partolasta Pirkkahallille asti, jolloin senkin palvelukyky vain paranee.

Timo Lehtinen

Kunnallistalouden sosionomi

Pirkkala-Toivio