Laajennus liukastaa lähtöjä
– –
Lentoasema otettiin käyttöön 1. päivä lokakuuta 1979. Päivä oli pramea: Tampere juhli 250-vuotisjuhliaan kunniavierainaan Ruotsin kuningaspari. Liikenne lentokentälle vievällä tiellä oli päivän mittaan vilkasta.
Lentoasema ja kenttäkin rakennettiin alunalkaen suunnitelmia pienempänä ja suppeampana. Tulos on nähty. Charter-lennoilla lennonselvitys on tukkeutua täysin, pysäköintipaikat eivät riitä, kun liikkeellä ovat suuremmat joukot (on nähty muulloinkin kuin lentonäytösten aikaan), vastaantulleet joutuvat värjöttelemään aseman ulkopuolella, sillä lähteville ja tuleville on ovet erikseen ja lentokoneet joutuvat odottelemaan vuoroaan joko ilmassa tai maassa, kun yhdysteitä on vain yksi. Suuren koneen pitäminen ilmassa ylimääräisiä minuuttaja(kin, saati sitten kauemmin) on kallista puuhaa.
”Matkustajat eivät tule kärsimään rakennustöistä eivätkä he missään vaiheessa joudu kävelemään rakennustyömaalla. Tästä on pidettävä huoli ja siitä on sovittu urakoitsijan kanssa”, Pertti Skogberg lupaa.
Pääurakka on annettu Perusyhtymä Oy:n tehtäväksi. Projektiin on sidottu työsiirtolan vankityövoiman käyttö. Pirkkalaan on sijoitettuna tällä hetkellä nelisenkymmentä vankia, jotka tätä ennen ovat olleet puolustusministeriön työmaalla töissä kaikki. Nyt irrotetaan lentoasemaa varten kymmenen miestä.
Pirkkalan lentoasema on rakennettu ns. market-tyyliin.
”Mielestäni tämä taso riittää lentoasemia varten. Täällä liikkuvilla ihmisillä on yleensä kiire. Eivät he ehdi ihailla seiniä.”
Pirkkalainen 6.9.1984.