Lukijalta: ”Eiköhän pysäytetä ratikka toistaiseksi Pirkkalassa Partolaan”

Kirjoittaja Jaakko Pitkänen on yhteiskunnan kehitystä seuraava eläkeläinen Pirkkalan Toiviosta.

SE mikä toimii Tampereen mittakaavassa, ei toimi Pirkkalan mittakaavassa. Mistä kaikesta palveluverkossa Pirkkalassa on luovuttava ratikan takia? Halutaanko Pirkkalasta ratikkahankkeen myötä Tampereen kaupungin lähiö? Eikö omaleimainen Pirkkalan kunta sittenkin ole parempi? 

Pirkkalan kaavoitusta ja kehitystä näyttää tulevaisuudessa ohjaavan Tampereelta Pirkkalaan suunnittelun alla oleva raitiotie. Pirkkalan omaleimainen kehittäminen on jäänyt taka-alalle.

Pirkkalaan on kaavailtu vuoteen 2050 mennessä yli 50 000 asukasta, jos raitiotie rakennetaan Suupalle asti. Rakennusvaiheessa tarvitaan paljon betonia ja terästä sekä sähköjohtoja varten kuparia. Tämä aiheuttaa hiilidioksidikuormituksen. Kestävä kehitys on lujilla!

Sähköbussien käyttö lisääntyy nopeasti maailmalla, kun samanaikaisesti Suomessa vannotaan ratikkahankkeiden nimiin, vaikka ratikka käyttää huomattavasti enemmän energiaa kuin sähköbussi. Tämä johtuu muun muassa bussin käyttämästä teknologiasta ja siitä, että raitiovaunut ovat huomattavasti painavampia kuin bussit.

SÄHKÖBUSSI on ratikkaa edullisempi seuraavien vertailutekijöiden osalta:

1. Sähköbussin energiantarve on murto-osa ratikan energiantarpeesta ja aiheuttaa siten murto-osan ratikan päästömääristä.

2. Sähköbussit voivat käyttää olemassa olevaa tie- ja katuverkkoa, mutta ratikkaa varten tarvitaan erillinen rata tai ratoja varikkoineen.

3. Sähköbussin hankintahinta on halvempi kuin ratikan vastaava hinta. Tosin bussin käyttöikä on lyhyempi kuin ratikan. 4. Akkusähköbussit palvelevat asunto- ja työpaikka-alueita joustavasti ja niiden tarjoamat ovelta-ovelle matka-ajat ovat kilpailukykyiset ratikan kanssa. (Kuntalehti, nettiversio 20.3.24)

Jos hankkeeseen saadaan valtion avustusta, on muistettava, että Pirkkalan asukkaiden ohella muutkin veronmaksajat Suomessa maksavat hankkeen kustannukset. Tekniikka ja Talous -lehti (12.4.24) on kirjoittanut ratikkahankkeista ja todennut: ”Akkusähköbussi haastaa raitiovaunun.” Pistää pienen Pirkkalankin miettimään, mihin muuhun jää rahaa, kun otetaan maksettavaksi raskas raitiotieinvestointi?

Jos verrataan sähköbussia raitiovaunuun, niin bussin tekniikka on modernia ja sitä kehitetään jatkuvasti. Tänä päivänä jo valmistetaan sähköbusseja, joihin mahtuu 300 henkilöä. Olemme toistaiseksi nähneet vasta sähköbussin kehityksen ensiaskeleet.

Se mikä sopii suurelle Tampereelle, ei välttämättä sovi pienelle Pirkkalalle. On hyvä muistaa, että minkä tahansa kunnan on hyvä hakea paikallisia ratkaisuja. Se on myös Tampereen seudun ja maakunnan etu. Jokaisen kunnan taloudelliset resurssit on otettava kuntien välisessä yhteistyössä huomioon. Tärkeintä on säästää Pirkkalan ja valtion varoja myös joukkoliikenneratkaisuissa.

PIRKKALAN kunnan on nyt aika ottaa kantaa ratikkahankkeeseen. Haluammeko ajaa itsemme taloudelliseen kurimukseen vai olisiko parempi katsoa tulevaisuuteen eli tarvitaanko Pirkkalassa ratikkaa? Näyttää siltä, että kantojen liian aikainen lukkoon lyöminen on myrkkyä nykydemokratialle ja luottamuksen syntymiselle. Eiköhän pysäytetä ratikka toistaiseksi Pirkkalassa Partolaan!

Jaakko Pitkänen

Toivio