Mäkikatu on nyt hieno, mutta asukkaiden mielestä liian nopea: ”Tarvitaan hidastustöyssyjä”

Töyssyt korvattiin katuremontin yhteydessä kavennuksilla.

Heikki Ronkainen (vas.), Jussi Koskinen ja Leena Lehtinen ovat huomanneet autoilijoiden ja mönkijäkuskien ajavan aiempaa lujempaa remontoidulla Mäkikadulla. ”Kavennukset eivät vähennä vauhteja, tarvitaan hidastustöyssyjä”, Koskinen sanoo.

”HIENO tuli, mutta kääntöpuoli ovat kasvaneet nopeudet. Tarvitaan hidastintöyssyjä”, tuumaavat Ylä-Haikan Mäkikadun asukkaat Jussi Koskinen, Leena Lehtinen ja Heikki Ronkainen tien reunalla.

Mäkikatu saneerattiin perusteellisesti vesihuoltoa myöten. Kesällä valmistunut remontti alkoi jo 2021 ja venyi ennätyspitkäksi erinäisten sattumusten vuoksi. Kadun alle piti ensi tulla viettoviemäri, mutta maasto ei ollut tarpeeksi kalteva sitä varten. Niinpä jouduttiin tekemään pumppaamo, jotta tavara liikkuisi viemäreissä.

Vuosi sitten asukkaat tuskastelivat, että tietöiden keskellä on meneillä jo kolmas kesä.

Nyt baana on sileä ja viemärit vetävät, mutta parannuksella oli yllättävä varjopuoli.

Mäkikatu kulkee Haikan grilliltä Ylä-Haikan läpi Teboilin lähelle. Kartta: Google Maps

”Useiden havaintojen mukaan ajonopeudet ovat kasvaneet varsinkin mönkijöillä ja autoilla. Kun tontilta peruuttaa, on vaikea nähdä kadulle. Monilla on pensasaitoja”, Jussi Koskinen sanoo.

Olennaista on, että kadulla oli ennen hidastustöyssyt. Ne on nyt korvattu kavennuksilla, jotka eivät asukkaiden mukaan vauhteja juuri pudota.

Mäkikatu on rauhallisen oloinen väylä, joka lähtee Naistenmatkantieltä Haikan grillikioskilta ja vie Ylä-Haikan omakotialueen läpi Vanhatielle ja Teboilin nurkalle. Nopeusrajoitus on 30 km/h.

Mäkikadun liikennettä hidastavat nyt kavennukset. Aiemmin kadulla oli töyssyt.

Toimittajan käydessä paikalla katu näytti perin rauhalliselta. Asukkaiden mukaan nopeudet kuitenkin nousevat, sillä katua käytetään oikotienä.

”Tämä on monelle oikoväylä, jolla välttää Teboilin liikennevalot. Suora baana houkuttaa vauhteihin”, asukkaat miettivät. Käyttäjät ovat niin koululaisia kuin lähiasukkaita.

Viereisen Vanhatien remontti on osasyy läpiajoon juuri nyt. Vanhatie on suljettu remontin vuoksi.

JUSSI Koskinen ja hänen naapurinsa Leena Lehtinen kertovat asuneensa Mäkikadulla nelisenkymmentä vuotta. Heikki Ronkainen muutti Pirkkalaan 1972. Hän kertoo, että Vanhatie oli entisaikaan ihan erilaisessa roolissa Pirkkalan liikenneverkossa.

Ennen Naistenmatkantien rakentumista maantie Tampereelta Pirkkalaan kulki nykyistä Mäkikadun ja Vanhatien pohjaa. Pirkkalaan tullut uusi maantie halkaisi rakentuessaan Haikan kahtia ja oikoi mutkat suoraksi muuallakin.

”Naistenmatkantie rakennettiin pätkittäin. Teboililta eteenpäin se taisi valmistua vasta 1980-luvulla”, miehet muistelevat.

Suora katu kutkuttelee monia painamaan kaasupoljinta yli sallitun 30 kilometrin tuntivauhtiin.

”Haikan keskusta oli aikanaan Vanhatiellä, missä oli pankki, poliisi ja posti”, Ronkainen tietää.

MIKÄ nyt sitten eteen? Miten Mäkikadun turvallisuutta saadaan parannettua?

”Vanhanaikaiset hidastintöyssyt takaisin kadulle”, asukkaat esittävät. Hyviä töyssynmalleja löytyy kuulemma ainakin Ala-Haikan Keskuskadulta.