Esiopetuksen aloittavien määrä pieneni Pirkkalassa selvästi, mutta pian Kalliomäen uudelle koululle on tarvetta – ”Sadan kilometrin päässä voidaan jo alkaa kysellä, onko tarpeeksi lapsia”

Vähäjärven uusi koulu on tämän syksyn uutinen, syksyllä 2027 se on Kalliomäen koulu.

Opetuspäällikkö Mikko Salkinoja ihasteli viime viikolla Vähäjärven koulun uusi tiloja, jotka otetaan käyttöön keskiviikkona koulujen alkaessa.

PIRKKALASSA keskiviikkona esiopetuksen aloittava ikäluokka on pienentynyt selvästi vuoden takaisesta. Esiopetuksen eli ”nollaluokan” aloittaa 225 lasta, kun vuotta aiemmin heitä oli 268.

Opetuspäällikkö Mikko Salkinojan mukaan syynä ovat alentunut syntyvyys ja muutama hiljaisempi muuttovuosi. Pirkkalan peruskoulut eivät kuitenkaan hänen mukaansa tule kärsimään oppilaspulasta tulevaisuudessa.

Oppilasmäärän ennuste on tasainen.

”Oppilasmäärä pysyy ennusteiden mukaan koko peruskoulussa samalla tasolla noin 2800 oppilaassa. Yläkouluilla on luvassa isompien kasvuvuosien ikäluokkia, seiskaluokalle menee nyt 315 oppilasta. Alakouluilla näkyvissä on muutamien vuosien ajan pienempiä ikäluokkia”, Salkinoja kertoo.

Tilanne on Salkinojan mukaan Pirkkalan koulutilojen ja opetuksen järjestämisen kannalta melko hyvä. Suuria ikäluokkia ei tule samaan aikaa läpi koko peruskoulun.

Parina viime vuonna Pirkkala asukasmäärät ovat nousseet jälleen ripeämmin.

”Ennusteet kertovat varhaiskasvatuksen paikkatarpeen kasvusta ja pian alakoulujenkin oppilasmäärät taas kasvavat. Tuolloin puolestaan nykyiset pienemmät ikäluokat siirtyvät yläkouluun”, Salkinoja laskee.

KALLIOMÄEN koulun ensimmäisen osan on määrä avautua 2027. Pakkalankulman naapuriin suunnitellaan myös muita palveluja ja asumista.

”Rakentamiset suhdanteet tuovat heittelyitä, mutta Tampereen seutu houkuttelee muuttajia.”

Poismuuton ja alhaisen syntyvyyden takia näkymät ovat toisenlaiset Tampereen seudun ulkopuolella.

”Sadan kilometrin päässä voidaan jo alkaa miettiä, että onko tarpeeksi lapsia”, Salkinoja sanoo.

VÄHÄJÄRVEN koulun tilojen valmistuminen on alkavan lukuvuoden suuri uutinen Pirkkalan koulumaailmassa.

Koulukeskuksen alueella on myllätty, tehty sisäilmaremontteja, purettu ja eletty erilaisissa väistötiloissa vuosikausia.

”Suurin asia on, että ala- ja yläkoulu saadaan nyt saman katon alle, mikä antaa mahdollisuudet noudattaa täysimääräisesti yhtenäiskoulun periaatteita ja toteuttaa kampusajattelua”, Salkinoja toteaa.

Kun vielä kampuksen pihatyöt saadaan ensi vuonna pulkkaan, Pirkkalan kouluolot ovat hyvällä tolalla. Vähäjärven lisäksi lukiossa, Soljassa, Kirkonkylällä ja Nuolialassa käydään koulua hiljattain valmistuneissa uusissa tiloissa.

Opetuspäällikkö Mikko Salkinoja esittelee Vähäjärven koulun opetussolua. Siihen kuuluu neljä taustalla näkyvää luokkahuonetta ja neljälle luokalle yhteinen ”tori”.

Seuraava koulurakentamiseen liittyvä iso avaus on luvassa vuonna 2027, jolloin tavoitteiden mukaan avautuu Kalliomäen koulu Naistenmatkantien varteen Pakkalankulman naapurissa.

”Se on kaksivaiheinen hanke. Ensimmäisessä osassa on tarkoitus suunnitella ja saada avattua alakoulu esikoulusta kuutosiin, niin että luokkatasoilla olisi kolme rinnakkaisluokkaa. Samaten päiväkoti ja kirjastotilat kuuluisivat ensimmäiseen vaiheeseen”, Salkinoja kertoo.

Toisessa vaiheessa opetus laajenee Kalliomäessä yläkouluikäisiin.

”Oppilaat tulevat Kalliomäkeen pääosin Pereen suunnalta. Nyt osa on ohjattu Toivioon, mikä ei ole koulumatkan kannalta optimaalinen ratkaisu. Kalliomäen koulun sijainti on ihanteellinen.”

LUKION tilanne on Salkinojan mukaan vakaa.

”Noin kolmasosa Pirkkalan ikäluokasta hakee omaan lukioon, kolmannes ammatilliseen koulutuksen ja kolmannes seutulukioihin.”

”Opetuksen sisällöissä teemana on edelleen kohtaaminen, niin oppilaiden kuin lasten ja aikuisten välillä. Pyrimme pitämään esillä positiivista pedagogiikkaa ja korostamme koko opetusyhteisön hyvinvointia.”

Tukiopetukseen on tulossa muutoksia valtakunnan tason uudistushankkeen kautta.

”Lakiuudistus on ollut lausunnoilla ja sillä pyritään selkeyttämään oppimisen tuen rakennetta sekä vähentämään byrokratiaa. Uudistuksessa siirryttäisiin käytännössä kolmiportaisesta tuesta kohti yksinkertaisempaa mallia.”

”Aiemmin tuen portaat ovat olleet yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Nyt porrastetusta päätöksenteosta halutaan pois ja uudistuksen myötä siirryttäisiin kahteen tuen tasoon. Odotamme aikoinaan tulevia ohjeita valtion tasolta, että tiedämme miten oppimisen tukea jatkossa tullaan toteuttamaan”, Salkinoja kertoo.