Suomessa lasten oppimistulosten on havaittu laskeneen erilaisissa mittauksissa. Samalla oppilaiden taitotasot ovat eriytyneet, eli oppilaiden väliset erot osaamisessa ovat kasvaneet. Tähän ongelmaan pyritään löytämään ratkaisu 1.8.2025 voimaan astuvilla perusopetuslain oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevilla muutoksilla. Lakimuutosten tavoitteena on taata oppilaan tarvitseman tuen toteutuminen.
Oppilas ei kuitenkaan saa tarvitsemaansa tukea, jos ryhmät ovat liian suuria tai tukea tarvitsevia oppilaita on opettajan käytössä olevaan aikaan nähden liian monta. Pirkkalassa alakouluissa on jopa 27 oppilaan ryhmiä. Opettajan on mahdotonta huomioida ja kohdata jokaista oppilasta yksilöllisesti tämänkokoisessa ryhmässä. Ratkaisuna on pienentää ryhmäkokoja.
Etenkin alkuopetuksen ryhmät (1.-2. lk.) tulisi rajata alle 20 oppilaaseen. Pienessä ryhmässä opettajalla olisi paremmin aikaa tukea ja varmistaa, että pienet oppilaat oppivat lukemaan, laskemaan ja toimimaan ryhmässä. Esiopetuksessa, koulupolun alussa, ryhmien tulisi olla vieläkin pienempiä. Esikoululapset ovat vasta viisi- ja kuusivuotiaita, ja he tarvitsevat riittävästi aikuisia ympärilleen jo turvallisuussyistä.
Hallituksen tekemä oppimisen tuen uudistus voi parantaa tilannetta Pirkkalassa, mutta vain, jos se pannaan toimeen oikealla tavalla. Valtion antama tuki tulee kohdentaa oikein ja ryhmäkokoja pienentää. Oppimistulokset paranevat, kun opettajalla on aikaa kohdata jokainen oppilas.
Kuntavaaleissa äänestäjillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten koulutuksen resurssit jaetaan kunnassamme. Äänestämällä ehdokkaita, jotka sitoutuvat pienentämään ryhmäkokoja ja varmistamaan riittävät resurssit, voimme taata jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden oppimiseen.
Marianna Valtonen
opettajien luottamusmies ja luokanopettaja, Vähäjärven koulu
Pirkkala