Uskonnonlukutaidon usein suppeasti ymmärretään sisältävän uskontojen oppien ja tapojen jonkinlaista tuntemusta, mutta olennaisesti siihen kuuluu ymmärtää, miten uskonnot ja uskonnollisuus vuorovaikuttavat muun maailman kanssa.
Uskonnonlukutaito ajatellaan usein tarpeelliseksi erityisesti maallistuneille ihmisille, mutta vähintään yhtä tärkeä se on myös uskonnollisissa piireissä. Monenlaisen politiikan taustalla on uskonnollisia motiiveja, ja toisaalta omasta vakaumuksesta käsin muiden motiivit saatetaan ymmärtää väärin.
Kuismanen mainitsee ”joelta merelle” -iskulauseen, joka kyllä voi joidenkin tahojen käyttämänä tarkoittaa etnistä puhdistusta, mutta jota ovat aiemmin käyttäneet myös isrealilaisnationalistit palestiinalaisia vastaan, ja jolla kuitenkin yleensä nykyisin tarkoitetaan Israelin politiikan muuttamista kaikille väestöryhmille tasa-arvoiseksi.
Tällaisen historiallisen ja yhteiskunnallisen taustoittamisen lisäksi uskonnonlukutaitoa on pyrkiä ymmärtämään muita uskontoja ja ihmisryhmiä suodattamatta niitä oman vakaumuksensa läpi ja tunnistaa oman uskonnollisen ryhmänsä motiivit.
On hyvää uskonnonlukutaitoa ymmärtää, että nyky-Israel on uskonnollisista puolistaan huolimatta maallinen projekti. Sen hallinto haluaa tarkoituksella samaistaa kyseisen valtion kaiken juutalaisuuden kanssa, vaikka osa juutalaisista – mm. uskonnollisista syistä – vastustaa sitä.
Tämän samaistamisen takia voi olla helppo samaistaa myös Israelin poliittinen kritiikki juutalaisvastaisuudeksi ja Israelin politiikan kannattaminen juutalaisten puolella olemiseksi. Se ei kuitenkaan tee oikeutta niin juutalaisille kuin muillekaan Israelin ja Palestiinan uskonnollisille tai kansallisille ryhmille, kuten lukuisille kristityille.
Uskonnonlukutaitoa on tuntea muiden toimintaa, mutta niin on myös ymmärtää meidän omaa toimintaamme.
Joonas Vakkilainen