Yllätyskäänne johtuu vaikeuksista saada riittävä valtionavustus hanketta varten. Kiskot saatetaan pormestari Marko Jarvan mukaan tehdä ensi vaiheessa vain Partolaan tai Pakkalankulmalle asti.
Raitiotien rakentamisen on ollut määrä alkaa välillä Linnainmaa – Suuppa tulevana talvena, mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa syntyy myönteinen päätös lokakuussa.
Ykkösvaihtoehtona Pirkkalassa ja Tampereella on aiemmin ollut, että koko laajennettu raitiotie Linnainmaalta Pirkkalan keskustaan olisi käytössä vuonna 2029. Rakentamisen ehtona on ollut samanlainen valtionavustus kuin kiskoille on aiemmissakin vaiheissa saatu.
Vielä keväällä raitiotien toteutusta Pirkkalan keskustaan Suupalle heti ensi vaiheessa pidettiin todennäköisimpänä vaihtoehtona.
”MAL-neuvottelut ovat vielä kesken, mutta näyttää siltä, että avustusta tulee ennakoitua vähemmän. Tämä ohjaa meitä pohtimaan ja selvittämään vaiheittaista toteutusta. Tavoitteena on kuitenkin tehdä päätös, joka mahdollistaa vaiheittaisen toteutuksen Suupalle asti”, pormestari Marko Jarva toteaa nyt Pirkkalaiselle.
”Tällä hetkellä vaiheittainen toteuttaminen näyttää todennäköiseltä, mutta toki neuvottelut ovat vielä auki”, Jarva toteaa.
Jarva nostaa nyt esille uuden vaihtoehdon ulottaa kiskot Pakkalankulmalle Pakkalantien tasalle. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Aamulehti.
”Raiteen jatkamista Partolasta eteenpäin kohti Pakkalankulmaa selvitetään allianssin toimesta. Tämän vaihtoehdon etuna nähdään Partolan saaminen kerralla valmiiksi”, Jarva sanoo.
Kuntien ja valtion välisistä MAL-neuvotteluista kuultiin uutisia jo kesän korvalla. Valtionavustusta ei ehkä saadakaan niin paljon, että koko suunnitellun Linnainmaa – Suuppa välin rakentaminen voisi alkaa samaan aikaan. Pirkkalainen uutisoi uudesta käänteestä toukokuussa.