Pirkkalan ratikan rakentamisessa yllätyskäänne: ”Raitiotien vaiheittainen toteuttaminen näyttää todennäköiseltä”

Odotettua vähäisempi valtion rahoitus saattaa tietää sitä, että ratikkaa saadaan odottaa Suupalla - ensi vaiheessa ehkä Pakkalankulmalle tai Partolaan.

VALTION nihkeys Tampereen raitiotiehankkeen rahalliseen avustamiseen saattaa lykätä raitiotiekiskojen rakentamista Pirkkalan keskustaan. Mikäli rakentamisesta tehdään myönteinen päätös syksyllä, kiskot saattavat ulottua Härmälän läpi vain Partolaan tai Pakkalankulmalle asti.
RATIKKAKISKOJEN rakentaminen Pirkkalan keskustaan saakka heti rakentamisen ensi vaiheessa on epävarmaa.

Yllätyskäänne johtuu vaikeuksista saada riittävä valtionavustus hanketta varten. Kiskot saatetaan pormestari Marko Jarvan mukaan tehdä ensi vaiheessa vain Partolaan tai Pakkalankulmalle asti.

Raitiotien rakentamisen on ollut määrä alkaa välillä Linnainmaa – Suuppa tulevana talvena, mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa syntyy myönteinen päätös lokakuussa.

Ykkösvaihtoehtona Pirkkalassa ja Tampereella on aiemmin ollut, että koko laajennettu raitiotie Linnainmaalta Pirkkalan keskustaan olisi käytössä vuonna 2029. Rakentamisen ehtona on ollut samanlainen valtionavustus kuin kiskoille on aiemmissakin vaiheissa saatu.

Vielä keväällä raitiotien toteutusta Pirkkalan keskustaan Suupalle heti ensi vaiheessa pidettiin todennäköisimpänä vaihtoehtona.

”MAL-neuvottelut ovat vielä kesken, mutta näyttää siltä, että avustusta tulee ennakoitua vähemmän. Tämä ohjaa meitä pohtimaan ja selvittämään vaiheittaista toteutusta. Tavoitteena on kuitenkin tehdä päätös, joka mahdollistaa vaiheittaisen toteutuksen Suupalle asti”, pormestari Marko Jarva toteaa nyt Pirkkalaiselle.

”Tällä hetkellä vaiheittainen toteuttaminen näyttää todennäköiseltä, mutta toki neuvottelut ovat vielä auki”, Jarva toteaa.

RAITIOTIESTÄ on määrä päättää Pirkkalan ja Tampereen valtuustoissa lokakuussa. Esillä on koko ajan ollut myös vaihtoehto, jossa kiskot rakennetaan ensi vaiheessa vain Partolaan Pirkkalan puolelle lähelle Tampereen rajaa.

Jarva nostaa nyt esille uuden vaihtoehdon ulottaa kiskot Pakkalankulmalle Pakkalantien tasalle. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Aamulehti.

”Raiteen jatkamista Partolasta eteenpäin kohti Pakkalankulmaa selvitetään allianssin toimesta. Tämän vaihtoehdon etuna nähdään Partolan saaminen kerralla valmiiksi”, Jarva sanoo.

Kuntien ja valtion välisistä MAL-neuvotteluista kuultiin uutisia jo kesän korvalla. Valtionavustusta ei ehkä saadakaan niin paljon, että koko suunnitellun Linnainmaa – Suuppa välin rakentaminen voisi alkaa samaan aikaan. Pirkkalainen uutisoi uudesta käänteestä toukokuussa.

Pirkkala on rakentamassa uuden koulun, asumista ja muita palveluita Pakkalankulmalle lähivuosina. Nyt tutkitaan, voisiko raitiotiekiskot ulottaa koulun tasalle, mikäli ratikka Pirkkalan joudutaan tekemään kahdessa eri vaiheessa. Jatko Suupalle olisi luvassa myöhemmin.

Pirkkalan raitiotiehanke

Sorin aukiolta Pirkkalan Suupalle suunnitellun raitiotien kokonaispituus olisi 9,3 kilometriä. Pirkkalassa raitiotien pituus olisi 4,6 kilometriä.
Pirkkalan alueella raitiovaunupysäkkejä olisi viisi: Partola, Pakkala, Nuoliala, Haikka ja Suuppa.
Raitiotie voisi olla käytössä vuoden 2029 alussa.
Pirkkalan ja Linnainmaan välisen raitiotieosuuden kokonaiskustannusarvio on 335 miljoonaa, josta Pirkkalan osuus olisi 114 miljoonaa euroa.
Raitiotien rakentamisesta päätetään lokakuussa Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa.
Rakentaminen alkaa pian, mikäli myönteinen päätös syntyy valtuustoissa.
Uusin käänne raitiotiehankkeessa on mahdollisuus toteuttaa Pirkkalan osuus vaiheittain niin, että kiskot rakennettaisiin ensin vain Partolaan tai Pakkalankulmalle asti. Syynä on, että hanke saattaa saada odotettua vähemmän valtionavustusta.