Asukkaiden valta on sote-uudistuksen suuri häviäjä

Kirjoittaja Jari Stenvall on pirkkalalainen hallintotieteen professori ja kuntien normien purun ja kokeilemisen ohjelman neuvottelukunnan puheenjohtaja.

DEMOKRATIA ja asukkaiden valta ovat olleet sote-uudistuksen suuria häviäjiä. Juuri julkaistussa, Tampereen yliopiston tutkijoiden tekemässä raportissa aluevaltuutetuista vain neljä prosenttia arvioi, että kansalaisilla on valtaa hyvinvointialueiden asioissa.

Asukkaiden vähäinen valta näkyy myös sotea koskevissa ratkaisuissa kuten palveluverkoston karsimisessa  ja virtaviivaistamisessa. Käytännössä jonkun paikkakunnan alueelta terveyspalvelut loppuvat kokonaan, vaikka soteuudistuksen tavoitteena oli vahvistaa peruspalveluja sekä luoda tasa-arvoisempaa palvelujen saatavuutta. Aiempien tutkimusten valossa välimatkan kasvaessa palvelupisteeseen palvelun käyttö vähenee merkittävästikin: kauaksi on pitkä matka.

Pirkkalan sote-asema näyttää kuitenkin pysyvän toistaiseksi olemassa. Tosin esimerkiksi nyt kesän aikana palveluita tarjotaan kevennetysti, eikä esimerkiksi kiireettömiä vuosikontrolleja järjestetä.

PALVELUVERKOSTON karsiminen merkitsee sote-johdon kuljettamana matkaa tuntemattomaan. Täsmällisesti kun ei voida tietää, onko toimenpide järkevä edes soten pitkän aikavälin talouden kannalta vai onko kysymys enemmänkin hölmöläisten hommista, missä pirttiin tuotiin valoa säkeillä samalla kun kuljetettiin pimeyttä ulos toisilla säkeillä, ja lopuksi suurennettiin ikkunaa niin, että koko seinä kaatui. Erikoiseksi perustason palveluverkon karsimisen tekee vertailu moneen muuhun maahan. Esimerkiksi eurooppalainen trendi on pikemmin pyrkimys turvata perustason sote-palveluita kuin karsia niitä.

Päättäjät ovat varmasti palveluverkkoa koskevissa ratkaisuissa pakkoraossa, koska rahaa on vähän. Silti voidaan kysyä, onko kaikki rahakivet käännetty ja säästömahdollisuudet mietitty palveluverkkopäätösten osalta tai voisiko soten kustannuksia karsia jollakin muulla tavalla kuin keskittämällä palveluita haja-asutusalueella asuvan kannalta kovin kauaksi.

Suhtaudun itse esimerkiksi myönteisesti Pirkanmaallakin kehitettäviin digipalveluihin. Usein digipalvelut myös mahdollistaisivat hajautetun ja paikasta riippumattoman työn tekemisen. Pitäisikin keskustella siis siitäkin, voisiko digipalveluiden toteutuksella myös turvata palveluverkkoa, kun työkuormaa olisi mahdollista jakaa tasaisemmin eri palvelupisteiden välillä.

Palveluverkoston karsiminen merkitsee sote-johdon kuljettamana matkaa tuntemattomaan.
SOTE-UUDISTUKSESSA tulisi myös tavoitella tilannetta, jossa ammattilaisilla – kuten lääkäreillä – olisi entistä enemmän mahdollista käyttää työaikaansa nimenomaan asiakas- ja potilastyöhön. Tähän päästään muun muassa työkäytäntöjä kehittämällä ja turhaa byrokratiaa purkamalla. Ylipäänsä  varsinkin terveydenhuollossa ammattilaisen päivittäiset asiakas- ja potilasmäärät voivat olla monikertaisesti pienempiä kuin muissa maissa toimivilla kollegoilla. Tässä on paljon kehitettävää, vaikka suomalaista mallia on perusteltu muun muassa kokonaisvaltaisella hoidolla. Suomessa ei siis pyritä hoitamaan vain yhtä asiaa vaan potilaita kokonaisvaltaisesti.

Lopuksi on kysyttävä, onko sotessa valta väärässä paikassa. Tampereen yliopiston kyselyssä aluevaltuutetuista yli 90 prosenttia arvioi, että hyvinvointialueen viranhaltijoilla ja ohjaavilla ministeriöillä on vahvat vallankäytön mahdollisuudet. Olisiko kuitenkin parempi, että myös ylhäältäpäin ohjatun junttamallin sijaan asukkaillakin, eli niillä asiakkailla ja potilailla olisi joku sanan sija tehtävissä ratkaisuissa.