Pyörät ne pyörivät ympäri – vaan eivät Pereellä

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne tarkastelee ymmärrettävästi kokonaisuutta. Samaan aikaan Pirkkalan kunnalla on intressejä pitää kunnan asuinalueet helposti saavutettavina.

Pereen joukkoliikenne on viime vuosina harventunut Nyssen linjamuutosten myötä. Linja 30 kulki Pereentien kautta vielä helmikuussa 2023. Kuva: Sanni Harmanen

YLI 400 allekirjoittajaa ei riittänyt vakuuttamaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa siitä, että Pereen ja Tampereen välistä joukkoliikennettä pitäisi parantaa. Lautakunta totesi vastauksessaan kansalaisten kokoamaan adressiin, että Pereelle ei olla lisäämässä vuoroja tai tekemässä reittimuutoksia, jotka mahdollistaisivat esimerkiksi paremman kulkemisen Tampereelle tai suoran yhteyden Pirkkalan kuntakeskukseen.

Kun Pereen joukkoliikenteen karsimista suunniteltiin alkuvuodesta 2023, kävin haastattelemassa aamun linja-autoja odottaneita matkalaisia Pereentien varrella. Pysäkin vieressä seisoi pitkällä matkalla työmaa-aitoja ja niiden takana rakenteilla olleita rivitaloja. Muistan miettineeni, miten bussiliikenteen vähentäminen vaikuttaa uusien asukkaiden muuttohaluihin Pereelle.

JOUKKOLIIKENTEELLÄ ja sen käyttäjillä on vastavuoroinen suhde. Yhtäältä joukkoliikenteen linjoja vedetään sinne, missä niille on tarpeeksi käyttäjiä suhteessa kustannuksiin. Toisaalta toimiva joukkoliikenne voi tarjota alueille jonkinasteisen piristysruiskeen asumisen ja ajanvieton paikkoina, mikä voi ajan mittaan näkyä myös matkustajamäärissä. Mikä tahansa alue ei toki muutu menomestaksi pelkällä bussin renkaiden pyörähdyksellä, mutta asuinpaikkaa valittaessa toimiva joukkoliikenne on valttikortti.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne tarkastelee ymmärrettävästi kokonaisuutta. Samaan aikaan Pirkkalan kunnalla on intressejä pitää kunnan asuinalueet helposti saavutettavina. Tällöin polttaviksi nousevat kysymykset siitä, mikä on sopiva kävelymatka lähimmälle pysäkille, kuinka usein vuoroja olisi syytä kulkea ja mitkä alueet puolestaan luokitellaan harvan liikennöinnin kategoriaan.

Toukokuussa pormestari Marko Jarva totesi valtuuston kokouksessa, että Pirkkala suunnittelee joukkoliikenteeseen parannuksia Pereelle, vanhan kirkon alueelle ja Toivioon ensi vuodesta alkaen. Aihetta käsittelevät esitykset tulevat päättäjien arvioitavaksi marraskuussa talousarvion yhteydessä. Bussivuorojen lisäämisen maksaisi kunta itse.

Tätä päätöstä ennen, lokakuussa, valtuuston on määrä ratkaista vielä isompi kysymys, eli Pirkkalan raitiotien kohtalo. Katusuunnitelmaehdotukset ovat paraikaa nähtävillä. Ratikkareitin ja -aikataulujen vaikutusta bussiyh­teyksiin kiskojen vaikutuspiirin ulkopuolella voi toistaiseksi vasta arvailla.

Lue myös: Adressi Pereen joukkoliikenteen puolesta ei tuottanut tulosta