”TÄHÄN tulee Ilveksen värit”, totesi Niklas Kalliokönnö värittäessään Pirkkalan Suupantorilla ratikkapiirrosta. Sehän oli arvattavissa, kun nuorella miehellä oli päässään kirkkaanvihreä Ilveksen lippis.
Kunnan osallisuus- ja hyvinvointifoorumi järjesti kuntakeskuksessa lauantaina ratikka-aiheisen teematorin, jossa kuntalaiset pääsivät tapaamaan ratikkapäättäjiä, suunnittelijoita ja tekijöitä. Kuntalaisia oli mukavasti paikalla.
”Ihan tervetullut ratikka on, varmasti tultaisiin Tampereelle menemään sillä oman auton sijasta”, Soljassa asuva Pasi Acs totesi.
”Meiltä on ihan lyhyt matka päätepysäkillä, jota suunnitellaan tähän torin lähelle”, Acs sanoi ja kertoi tietävänsä, että ratikka tuo kustannuksia ja kasvua Pirkkalaan ja osa väestä vastustaa siksi hanketta. Hänelle ratikka kuitenkin passaisi.
”Sitä kasvuahan se on täällä. Olemme asuneet Pirkkalassa aiemmin Kurikassa ja Niemenmaallakin”, Acs summasi.
Parhaillaan tehdään ratikasta viimeisiä tarkkoja suunnitelmia ja hintalaskelmia.
Lokakuussa on iso hetki, kun Pirkkalan valtuutetut päättävät, rakennetaanko uutta raidetta Härmälän läpi Pirkkalaan ja tehdäänkö ratikka vain Partolaan vai kuntakeskukseen Suupalle asti.
Sama on edessä Tampereella Härmälän ja Linnainmaan osuuksista päätettäessä.
Timo Tiitola Vähäjärveltä ei nähnyt ratikassa hyötyjä. ”Asun Vähäjärvellä ja pääsen bussilla hyvin suoraan Tampereelle. Vety- ja kaasubussit olisivat ympäristönkin kannalta parempi ratkaisu kuin iso rakentamisurakka”, hän totesi.
Tiitola sanoi, että ratikka on sinänsä mukava kulkuneuvo.
”Vaihdan siihen itsekin Tampereella. Mutta siellä on väestöpohjaa ja käyttäjiä, Pirkkalassa ei. Paljonko se tekeminen maksaa, mistä ne uudet asukkaat Pirkkalaan tulevat”, Tiitola mietti ja pelkäsi, että bussiliikenne loppuu Vähäjärvellä, jos ratikka tulee.
Rantaperkiössä asuva Kari Sandholm oli sitä mieltä, että jos ratikka päätetään tehdä Partolaan asti, se on tehtävä samalla Suupalle.
”Mihin sitten ratikkaan vaihtajien autotkaan laitettaisiin parkkiin?”
”Jos Pirkkala ei nyt ottaisi ratikkaa, Ylöjärvi ottaisi ja Pirkkala jää kokonaan ilman”, Pirkkalan Hiidenmaalla mökin omistava ja ahkerasti paikalliseen yhdistyselämään osallistuva Sandholm totesi.
RATIKKATORILLA moni sai tässäkin jutussa esitettyihin kysymyksiin vastauksia suoraan huipulta. Hanketta selostamassa olivat niin Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kuin Pirkkalan pormestari Marko Jarva.
Ratikan kannattajaksi jo tunnustautunut Jarva sai perustella hanketta kuntalaisille ehtimiseen.
”Ratikka on vuosien mittaan taloudellisesti kannattava, koska se kohottaa tonttien hintoja ja tuo asukkaita. Pelkästään Partolan uuden kaavan tuoma lisäasutus tuo hurjasti miljoonia kunnalle maiden vuokra- ja myyntituloina”, Jarva sanoi.
”Minulta on useasti kysytty, nousevatko verot Pirkkalassa ratikan takia. Olen vastannut, että Pirkkalan verotus nousee epätodennäköisemmin, jos ratikka tehdään ja todennäköisemmin, jos sitä ei tehdä.
Sirviö totesi ratikan olleen 2,5 vuoden olemassaolonsa aikana onnistunut juttu Tampereella.
”Matkustajia on ollut 13 miljoonaa, parhaana päivänä 62 000. Juuri nyt rakennetaan raiteita Lentävänniemeen, mihin ratikka alkaa liikennöidä syksyllä.”