MIKÄLI Pirkkalaan suunniteltu raitiotie toteutuu, tulee se aiheuttamaan suuria mullistuksia pirkkalalaiseen liikenteeseen ehkä jo alkuvuoden 2029 aikana. Pirkkalassa kolistelevat raitiovaunut merkitsisivät mullistuksia myös jalankulkijoiden ja autoilijoiden totuttuihin kulkureitteihin.
Pirkkalassa raitiotie kulkisi noin neljän ja puolen kilometrin mittaisen matkan Naistenmatkantietä pitkin. Matka Sorin aukiolta Tampereelta Suupalle taittuisi kaavailujen mukaan reilussa kahdessakymmenessä minuutissa. Tunnin aikana raitiovaunu matkaisi seitsemän kertaa yhteen suuntaan.
LUONNOSKUVISSA Pirkkalaan on merkitty viisi raitiotiepysäkkiä. Tampereen suunnasta tullessa ensimmäinen niistä olisi Partolassa, toinen Pakkalankulmalla alueelle kaavaillun Kalliomäen koulun vieressä, kolmas Nuolialassa Killontorintien ja Kirkkoveräjäntien välissä, neljäs juuri ennen Kurikantien risteystä ja viides Suupalla Pirkkalan pääkirjaston kohdalla.
Reitin päättävä pysäkki sijaitsisi Naistenmatkantiellä, eikä raitiovaunu ajaisi ollenkaan Pirkkalan kuntakeskuksen läpi.
PARTOLAN päässä raitiovaunut kurvaisivat Rustan takaa ja palaisivat takaisin Naistenmatkantielle Lidlin vierestä. Linjauksen tarkoituksena on mahdollistaa sujuva liikenne Partolaan kaikilla kulkuvälineillä. Prismaan pääsee suunnitelmien mukaan jatkossakin asioimaan autolla.
Prisman nykyisen parkkipaikan laidalle on suunnitteilla aukio, jossa sijaitsisi myös tulevan raitiotien pysäkki. Ennen tätä aukiota IKH:n ja Prisman väliin kaavaillaan uutta liikennevaloilla ohjattua liikenneympyrää.
PARTOLAN jälkeen raitiovaunut pysähtyisivät seuraavan kerran Pakkalankulmalla Pakkalantien ja Pirjolantien risteyksen jälkeen. Myös tähän risteykseen on piirretty liikennevalot.
MERKITTÄVIÄ muutoksia olisi raitiotiesuunnitelmassa luvassa myös Killon ja Nuolialan alueen liikenteeseen. Raitiotien pysäkki sijaitsisi Nuolialassa Kirkkoveräjän seurakuntatalon kohdalla. Sekä Killontorintien että Kirkkoveräjäntien liittymiin on kaavailtu valo-ohjaus.
Myös alueen alikulkukäytävät menisivät uusiksi. Pienelänkujan liittymä poistuisi käytöstä kokonaan.
VIELÄ isompia mullistuksia olisi tiedossa Ylä-Haikan ja Haikan alueen liittymiin. Sekä nykyinen Haikan grillin kohdalla oleva liittymä Mäkikadulta että Keskuskadulta poistuisivat käytöstä. Nykyiset liittymät korvattaisiin kaavailuissa kokonaan uudella risteyksellä, joka sijaitsisi Jehovan todistajien valtakunnansalin ja Haikan grillin välissä.
Haikan ja Ylä-Haikan yhdistävään uuteen liittymään on tarkoituksena asentaa liikennevalot. Tälle alueelle ei ole suunnitelmissa raitiotien pysäkkiä.
SEURAAVAN kerran raitiovaunu pysähtyisi vasta juuri ennen Kurikantien liikennevaloja. Lentäjänkuja jäisi raitiotien liittymäalueen taakse, joten Rantaniityn suunnasta ei olisi enää mahdollista kääntyä Naistenmatkantielle Tampereen suuntaan.
PIRKKALAN keskusta-alueen liikennettä muovaisi raitiotiesuunnitelmassa kokonaan uusi liikenneympyrä, jota on kaavailtu Suupantien risteykseen Naistenmatkantielle. Uuden raitiotien päätepysäkki on piirretty Naistenmatkantielle Pirkkalan pääkirjaston kohdalle.
RAITIOTIEN suunnitelmia esiteltiin tiistaina yleisötilaisuudessa Nuolialan koulukeskuksessa. Raitiotiehankkeessa on käynnissä katusuunnitelmaluonnosten ensimmäinen kommentointivaihe, joka jatkuu maaliskuun loppupuolelle saakka. Myöhemmin keväällä katusuunnitelmat asetetaan näkyville virallisina suunnitelmaehdotuksina. Tämän jälkeen katusuunnitelmat matkaavat hyväksyttäviksi yhdyskuntalautakuntiin.
RAITIOTIEN rakentamisesta päätetään lokakuussa Pirkkalan ja Tampereen valtuustoissa. Mikäli päätös rakentamisesta tehdään, raitiotien rakentamisen on määrä alkaa välittömästi.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien Pirkkalan osuuden katusuunnitelmia voi kommentoida 27. maaliskuuta asti Tampereen ratikan verkkosivuilla.