Pirkkalalainen, haluaisitko hypätä kaupunkipyörän ohjaksiin tai työmatkapyöräillä talvella? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa – ”Asukkailla on se paras näkemys”

Pirkkalan kunta kerää maaliskuun loppuun saakka asukkaiden ja Pirkkalassa liikkuvien ajatuksia kävelyn ja pyöräilyn nykytilanteesta sekä tulevaisuudesta.

PIRKKALASSA liikkuvilta kysytään nyt näkemyksiä kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä kunnassa. Arkistokuvassa pyöräilijät ylittävät Kirkkoveräjäntien ja Kouluportinkujan risteystä. Kuva: Sanni Harmanen

PIRKKALASSA aloitettiin tämän vuoden helmikuussa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman laatiminen. Osana ohjelmaa Pirkkalan kunta kerää asukkailta ja muilta Pirkkalassa liikkuvilta kokemuksia siitä, millainen kävelyn ja pyöräilyn nykytilanne Pirkkalassa on. Samalla etsitään ideoita siihen, miten kävelyä ja pyöräilyä voitaisiin Pirkkalassa kehittää.

Käytännössä kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma tarkoittaa toimenpiteitä kävelyn ja pyöräilyn suosion lisäämiseksi sekä konkreettisia parannuksia esimerkiksi pyöräilyverkostoon ja liityntäpysäköintiin työpaikoilla, joukkoliikenteen solmukohdissa ja mahdollisesti tulevan ratikan pysäkeillä. Pirkkalan kunnan liikenneinsinöörin Joonas-Petteri Kallosen mukaan kuntalaisten ideat ovat arvokkaita.

”Toivomme kuntalaisilta mielipiteitä ja toiveita siitä, mistä mihin olisi kiva päästä pyörällä. Ne voivat olla uusia ajatuksia tai koskea sitä, mitä reittejä haluttaisiin parannettaviksi”, Kallonen kuvaa.

Liikenneinsinööri Kallonen kertoo, että osana kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa kunnalla on esimerkiksi selkeä tavoite työmatkapyöräilyn edistämisestä. Yksi osa siitä on talvipyöräily.

”Se vaatii kunnossapidoltakin enemmän. On käyty keskustelua ja tunnistettu, mitä haasteita talvikunnossapitoon liittyy.”

PIRKKALAN kunnan liikenneinsinöörin Joonas-Petteri Kallosen mukaan kyselyyn kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä on vastattu innokkaasti.

KÄVELYN ja pyöräilyn edistämisohjelma on määrä saada valmiiksi loppuvuoteen mennessä. Ohjelmassa tullaan huomioimaan myös raitiotien mahdollinen laajeneminen Pirkkalaan.

Yhtenä uutena ideana Kallonen nostaa esiin kaupunkipyörät, joita voitaisiin kehittää yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Kaupunkipyörät liittyvät hänen mukaansa raitiotiepäätökseen, sillä nykyisellään niiden käyttömahdollisuudet olisivat Pirkkalassa rajatummat kuin yhdessä raitiotien kanssa.

Mahdollisesti rakentuvan raitiotieyhteyden kanssa kaupunkipyörät voisivat Kallosen mielestä muodostaa osan matkaketjua. Se palvelisi myös vihreää siirtymää.

Myös kaupunkipyöristä kysytään Pirkkalassa liikkujille suunnatussa kyselyssä. Kyselyyn vastaajilla on niiden suhteen konkreettinen vaikutusmahdollisuus.

”Jos tulee riittävästi kiinnostusta, niin hanketta viedään eteenpäin poliittiseen päätöksentekoon.”

PIRKKALALAISET ovat vastanneet kyselyyn kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä innokkaasti.

”Asetimme tavoitteen siihen, kuinka monta vastausta saisimme. Tavoite on saavutettu jo”, Kallonen kertoo tyytyväisenä.

”Jo nyt on tullut tosi hyviä nostoja siitä, jotka auttavat meitä työn suunnittelussa. Toivoimmekin, että asukkaat ottaisivat kantaa ja kertoisivat ehdotuksiaan.”

Kallosen mukaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa tehdään kuntalaisia varten.

”Asukkailla on se paras näkemys siitä, mitä he haluavat. Ei tätä tehdä sen takia, että tänne vain halutaan jonkinlainen verkko insinöörien toimesta. Asukkaille tätä tehdään”, hän painottaa.

Pirkkalan kunnan asukaskyselyyn kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä voi vastata 31.3. saakka. Kyselyyn vastaaminen onnistuu kunnan verkkosivuilla.