Pirkkalaisen juttuja luettiin viime vuonna diginä peräti 1,3 miljoonaa kertaa

Digiaikana toimittajat saavat tiedon siitä, mitä juttuja verkossa luetaan ja osaavat valita lukijoita kiinnostavia aiheita - paperilehden jakeluun toteutettiin muutos.

PIRKKALAISTA luetaan yhä enemmän diginä. Verkkosivut ja oma sovellus tarjoavat kanavan niin päivittäisen uutisvirran seuraamiseen kuin paperilehden kopion eli näköislehden lukuun.

PIRKKALAINEN-lehden syksyllä 2022 alkanut nettiuudistus on edennyt vauhdikkain tuloksin.

Pirkkalaisen juttuja ladattiin viime vuonna verkkosivuilta ja lehden oman sovelluksen kautta yhteensä 1,34 miljoonaa kertaa.

Verkkouudistus paransi Pirkkalaisen uutisvalmiuksia roppakaupalla. Kerran viikossa keskiviikkoisin paperisena ilmestyvä lehti sai rinnalleen aktiiviset nettisivut ja oman sovelluksen, jonka voi ladata kännykkään.

”Julkaisemme verkossa keskimäärin viisi uutista joka päivä. Kaikki eivät mahdu paperiseen lehteemme. Nettijutussa voi olla lisäksi enemmän kuvia ja muuta sisältöä kuin paperilehden juttuversiossa”, kertoo toimittaja Sanni Harmanen.

Uudistuksen myötä Pirkkalaisen jutut ovat löytäneet sinne missä lukijat ovat.

”Jaamme parhaita uutispaloja esimerkiksi paikalliselle Positiivinen Pirkkala -somefoorumille. Sitä kautta uutiset ovat tavoittaneet lisälukijoita ja kirvoittaneet hyvää keskustelua”, Harmanen toteaa.

Pirkkalaisen digiuudistus tähtää paikallisen uutisoinnin elinvoiman säilyttämiseen kuluttajien tottumusten muuttuessa. Luvut kertovat, että yhä useampi lukee uutisia mielellään tuoreena netistä.

”Toimittajana on palkitsevaa julkaista uutisia netissä. Saamme analytiikkatyökalujen avulla tietää, mitä juttujamme verkossa luetaan ja sosiaalisesta mediasta näemme, miten niitä kommentoidaan”, Harmanen toteaa.

Pirkkalaisessa viime vuoden kiinnostavimmat jutut ylsivät 10 000 lukukerran eli klikkauksen tasolle ja parhaat reilusti yli.

PAIKALLISTEN lehtien kannalta nopea siirtymä digipalveluihin on tarpeellinen myös lehtien fyysisen jakelun kehityksen takia. Se on muuttunut koko ajan epävarmemmaksi perinteisten postipalvelujen tapaan.

Kuluvan vuoden alussa Pirkkalaista ja muitakin lehtiä ja mainoksia jakava yritys ilmoitti kaksinkertaistavansa jakeluhintansa. Tämän johdosta Pirkkalainen karsi jakelualuettaan Hatanpäällä ja Rantaperkiössä ja keskittyy nyt entistä tiiviimmin Pirkkalaan ja Härmälään.

Pirkkalaisen jakelualue on nyt Pirkkala kokonaisuudessaan ja Härmälä. Jakelun raja menee jatkossa Talvitiessä, missä kulkee Härmälän ja Rantaperkiön kaupunginosien raja.

Pirkkalainen on saatavissa Rantaperkiössä Härmälän K-marketin jakelutelineestä. Teline löytyy myös K-Citymarketista Partolasta.

PIRKKALAISTA julkaisevan Pirmediat Oy:n toimitusjohtaja Olli Sirén sanoo, että lehtiyhtiöiden on varustauduttava pidemmällä aikavälillä siihen, että fyysistä jakelupalvelua ei yksinkertaisesti ole tarjolla.

Menossa on digisiirtymä, jossa yhä useampi tilaajapohjaisten lehtien käyttäjä valitsee digitilauksen.

”Paperilehtien jakelu tulee jollain aikavälillä tiensä päähän”, Sirén sanoo.

Pirmediat julkaisee ilmaiseksi jaettavan Pirkkalaisen lisäksi viittä tilattavaa paikallislehteä. Ne ovat Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Oriveden Sanomat, Ylöjärven Uutiset, Sydän-Hämeen Lehti ja Akaan Seutu.

Digikehitys on Sirénin mukaan positiivinen asia niin lehtiyhtiöille kuin lukijoille.

”Kiitos onnistuneen ja edelleen kehitettävän digiuudistuksen Pirkkalainen tavoittaa jo tänä päivänä paikalliset lukijat aiempaa tehokkaammin ja verkkovierailujen ja sovellusten käyttäjien määrät kasvavat kaiken aikaa”, Sirén sanoo.