KAMERAAN ilmestyi kummitus. Tai siltä se ainakin näytti.
Sanni Saari otti viime vuonna kuvia esineasetelmasta pimeässä studiossa. Kun hän tarkasteli ottamiaan kuvia, hän hätkähti. Jossakin vaiheessa kameraan oli iskenyt ilmeisesti jonkinlainen virhe, sillä kuvat alkoivat näyttää aivan erilaisilta kuin aiemmat. Kuvat näyttivät aivan siltä, kuin niissä olisi seissyt videopeligrafiikkaa muistuttava ihmishahmo violeteissa tossuissa – ja ilman päätä.
Kun Saari käynnisti kameran uudelleen, oli poikkeama poistunut. Seuraavista kuvista tuli taas normaaleja.
”Näyttelyn nimi tulee tästä ilmiöstä. Oliko se kameran virhe? Tätä kuvaa on mahdotonta luoda uudestaan, se on niin erilainen kuin aiemmin ottamani. Ensimmäinen reaktioni oli, että sen täytyi olla kummitus”, Saari muistelee nyt.
AAVEMAISEN A Visitor on The Set -valokuvavedoksen pääsee näkemään Saaren Minor Glitches -näyttelyssä Pirkkalan Galleria 2:ssa tammikuussa. Englannin sana glitch tarkoittaa muun muassa laitteiden ja ohjelmien häiriöitä.
Siinä, että Saaren valokuvat eivät muistuta kohteitaan, ei ole hänelle mitään uutta.
Raumalaislähtöinen, nykyään Tampereella asuva valokuva- ja installaatiotaiteilija on kuvannut useisiin valokuva- ja videoteoksiinsa arkisia esineitä ja materiaaleja, jotka hän muuttaa UV-valolla ja äärimmäisillä lähikuvilla tunnistamattomaksi. Galleria 2:n näyttelyn videoteoksissa vilahtaa niin pölyhaituvia kuin kännykän näyttöjäkin, mutta kuin avaruuden maisemiksi muutettuina.
”Minusta on kivaa mennä kuvissa sille rajalle, jossa tunnistettavuus materiaaliin tai esineeseen katoaa”, hän sanoo.
Saaren kuvia ja videoita katsellessa ei kannatakaan edes yrittää arvuutella, mitä mikäkin sininen tai vaaleanpunainen valoläikkä esittää. Parempi lähestymistapa on antautua ihmeellisille näkymille ja nauttia niistä sellaisenaan, ilman järkeilyä.
Saari itse pohtii kuvaamista ja kuvien filosofiaa mielellään. Vuonna 2022 hän valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta, ja sitä ennen hän opiskeli kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulussa.
SAARTA on pienestä pitäen kiinnostanut valokuvaamisessa sen tekninen ulottuvuus. Hänen ensimmäisessä filmikamerassaan oli erikoisuutena mahdollisuus panoraamakuvaukseen – ominaisuus, joka on nykyään kaikille tuttu älypuhelimien kameroista. 1990-luvun lapsena hän muistelee lämmöllä myös lapsuuden kertakäyttökameroita, joilla pystyi kuvaamaan veden alla.
Tekniikan ihmeisiin liittyvät myös hetket, kun kamera käyttäytyy odottamattomalla tavalla. Kuten luo kuviin aavemaisia olentoja.
Minor Glitches. Sanni Saaren näyttely Galleria 2:ssa (Suupantori 2). Avoinna 11.1.–5.2. ma–pe klo 10–19, la klo 10–15.