NAISTENMATKANTIEN varteen kuntakeskuksessa valmistui tänä vuonna kaksi väliaikaista parkkialuetta. Pirkkalan teettämä selvitys ehdottaa, että tulevaisuudessa samalle alueelle tehtäisiin kolme pysäköintilaitosta.
Pirkkala tilasi Destialta selvityksen kuntakeskuksen lähialueiden pysäköinnin kehittämisestä. Selvityksessä ehdotetaan siirtymistä keskitettyihin alueellisiin pysäköintiratkaisuihin tonttikohtaisten ja maanpäällisten sijaan.
Uusia pysäköintilaitoksia ehdotetaan otettavaksi käyttöön vaiheittain vuoteen 2040 mennessä asukasmäärän ja liikenteen kasvaessa.
Yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen sanoo, että lopullinen pysäköintialueiden ja -laitosten toteutus päätetään aikanaan asemakaavoissa. Selvitys toimii pohjana jatkosuunnittelulle.
”Naistenmatkantien rakenteellisen pysäköinnin paikatkaan eivät ole niin tarkat. Asemakaavassa ne sitten selviävät”, Korhonen toteaa oheisen kartan merkinnöistä.
Selvityksellä pyritään vastaamaan kehittyvän Suupan alueen pysäköinnin haasteisiin, kuten kuntakeskuksen asukaspysäköintipaikkojen ajoittaiseen puutteeseen. Liikkeiden ja kunnan palvelujen käyttäjille halutaan tarjota lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja.
Useaan kerrokseen ja maan alle sijoittuva pysäköinti myös poistaisi täydennysrakentamisen esteitä. Pirkkala kaavailee kuntakeskukseen vuosien kuluessa tehokasta rakentamista Suupantorilta Pyhäjärven rantaan asti.
KARTTAKUVASSA YLLÄ on esitetty suunnitelma, jonka mukaan uusia pysäköintialueita ja -laitoksia rakennettaisiin vuosien kuluessa vaiheittain yhdestä neljään.
Numerointi viittaa rakentamisen aikajärjestykseen. Kyseessä on kuitenkin vain ohjeellinen ehdotus. Käytännössä rakentamisaika ja tarve päätettäisiin aina erikseen kaavoituksen kautta ja talousarvion yhteydessä.
Koulukeskuksen alueella Ollikantien pohjoispuolella suunniteltu laitos 1A mahdollistaisi pysäköinnin noin 85 autolle kerrosta kohti. Parkkitalo esitetään toteutettavaksi 4-kerroksisena, jolloin laitokseen mahtuu noin 340 autoa. Laitokseen voidaan varata lyhytaikaista saattoliikennettä varten erikseen nimettyjä paikkoja.
Liityntäpysäköinti siirtyisi jäähallilta (pysäköintialue 4) ensisijaisesti pysäköintilaitokseen 2A, joka on lähempänä
joukkoliikennereittejä sekä keskustaa.
Raitiotien suunnitelmissa ratikan pysäkki on merkitty Naistenmatkantielle Suupantorin kohdalle. Pirkkala päättää ensi syksynä, halutaanko Tampereen ratikan kiskot laajentaa Suupalle asti.
Tarpeen mukaan liityntäpysäköintiä on mahdollista järjestää myös maan päälle Suupantorin alueelle (pysäköintialue 3), joka voisi lisäksi toimia puskurina Suupantien tienvarsipysäköinnille kysyntäpiikkien aikaan.
Pysäköintialue 1B sijaitsee Ollikantien ja Lentoasemantien kulmassa. Kyseessä olisi reilun 2000 neliön kokoinen parkkipaikka noin 85 autolle. Alue toimii nykyisellään Vähäjärven koulun väliaikaisten rakennusten käytössä.
Pysäköintialue 1C on terveysaseman pohjoispuolella. Sinne mahtuisi noin sata autoa. Alueen toteuttaminen vaatisi selvityksen mukaan merkittäviä muutoksia maaperän ja maastonmuotojen takia.
MAANALAISET pysäköintilaitokset 2A-C sijaitsevat Naistenmatkantien pohjoispuolella. Laitokset voidaan toteuttaa vaiheittain tarpeen mukaisesti. Laitoksiin sijoitetaan liityntäpysäköintipaikat kuntakeskuksessa bussin tai ratikan kyytiin siirtyville.
Laitokset voidaan selvityksen mukaan toteuttaa läpiajettavana ratkaisuna, jossa paikat on ajoradan kullakin puolella on pysäköintikampa (karttakuvassa yllä mustalla) tai laajempana kokonaisuutena, jossa pysäköintikampoja on useampi (kuvassa oranssilla).
Läpiajettavaan laitokseen mahtuisi yhteensä 233 autopaikkaa kerrosta kohti. Laajempi laitos mahdollistaa noin 428 autopaikkaa kerrosta kohti.
Selvitys toteaa, että pysäköintiratkaisun jatkosuunnittelussa kannattaa tutkia rinneratkaisun mahdollisuuksia, jolloin laitoksesta ei tule taajamakuvan kannalta liian hallitseva.
SELVITYKSESSÄ todetaan, että vanhalla normilla laskien tarvitaan lisää yhteensä ensin 374 parkkipaikkaa. Naistenmatkanlahden alueen kasvaessa vaiheittain sinne tarvitaan tuhat lisäpaikkaa, mikäli alueen tuleva rakennuskanta on satatuhatta kerrosneliötä.
Yhden autopaikan tilantarve pysäköintilaitoksessa on 25-30 neliötä. Pysäköintitilaa tarvittaisiin näin vuoteen 2040 mennessä lisää 34 350 neliötä, todetaan selvityksessä.
Suurin keskustan kasvusysäys tulee olemaan Ranta-Pirkkalan rakentaminen. Se tarkoittaa Naistenmatkantien ja Pyhäjärven väliin kaavailtua noin 2000 ihmisen asuinaluetta. Pysäköintiselvitystä tehtäessä vuosi-pari sitten arvioitiin, että Ranta-Pirkkalan rakentaminen alkaa vuonna 2026.
Vuonna 2035 Suupan alueella arvioidaan asuvan yli liki 4000 henkeä.
Selvityksessä mainituista uusista pysäköintialueista ei teknisen johtajan Jouni Korhosen mukaan ole lyöty lukkoon rakentamispäätöksiä tai aikatauluja, mutta suunnitteluun ja toteutukseen on valmius siirtyä.