MEITÄ yritetään saada ostamaan ja mieluiten vielä (muka) halvalla. Tuo suluissa oleva ”muka” tarkoittaa mainontaa. Se ei sinällään ole paheksuttavaa, se on osa elämää ja kulttuuria, ilman sitä ette tätäkään lukisi. Lehtimainontaa on ollut niin kauan, että ilman sitä lehdet näyttäisivät jopa ankeilta. Kuten tiedämme, siihen ei mainonta enää jää. Parhaat tarjoukset löytyvät äpeistä ja apeista.
Älykännykkä on vielä toistaiseksi ihmisen tuote, joskus nekin kai jatkavat itse sukuaan! Ilman tällaista laitetta tuntee kuitenkin itsensä ihan atollien alkuasukkaaksi. Jos vainkin haluat käyttää tarjouksia, pitää ladata äppejä. Ja sen jälkeen ne kyttäävät meitä. Kaikki tekemämme ei onneksi kiinnosta, mutta kaupallinen toimintamme kyllä.
Ikääntyneistä suuri osa haluaa tehdä ostoksia taloudellisesti riippumatta varallisuustasosta. Itsekin tunnustan kuuluvani siihen porukkaan. Niinpä minunkin käsiälystäni löytyy 25 kaupallista sovellusta. Joka päivä tupsahtaa sähköpostiin tai Facebookiin lukemattomia mainoksia. Sitten vain äppi auki ja klikkailemaan, mitä tänään saa alennuksella. Alma, 95v., tunnistaa kyllä sienet, mutta ei yhtään apsia!
SUOMALAISISTA noin 1,3 miljoonaa on ylittänyt 65 vuoden kivipyykin ja näistä karkeasti puolet on jo yli 75-vuotiaita. Useimmilla on monitoimiluuri, mutta käyttö rajoittuu alkuperäiseen tarkoitukseen, puhumiseen. Kyllä on äppien käyttö yhtä vaikeaa kuin oravalla hyttysjahti. Eikä ole edes ikäkysymys. Olen varma, että moni nuorempikaan ei pysy perässä. Eivät edes kaupan myyjät, jotka takovat päivittäin alennuksia kassajärjestelmiin.
Runsas 40 vuotta sitten saksittiin lehdistä alennuskuponkeja. Eräs kauppaketju keksi juuri homman uudelleen. Kyllä oli heti kauppa täynnä kiiluvasilmäisiä senioreita kuponki kädessä. Fiskarsin sovellus toimii aina. Lehteä voi käyttää muuhunkin kuin sytykkeeksi!