Uusi sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä yhtenäistää sote-ammattilaisten työkalut myös Pirkkalassa – tuo sosiaalihuollon asiakastiedot OmaKantaan

PIRKANMAAN hyvinvointialueella otetaan syksyyn 2024 mennessä käyttöön uusi alueellinen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä Saga Sosiaalihuolto. Järjestelmä kattaa kaikki sosiaalihuollon palvelut eli lapsiperheiden palvelut, lastensuojelun, perheoikeudelliset palvelut, työikäisten palvelut, iäkkäiden palvelut, vammaispalvelut ja päihdehuollon.  

Saga Sosiaalihuolto -järjestelmän toimittaa kotimainen sote-alan tietojärjestelmätoimittaja Mediconsult Oy. Mediconsult Oy voitti maaliskuussa 2023 kilpailutuksen, jonka myötä järjestelmä tulee käyttöön Pirkanmaan lisäksi Pohjois-Savon ja Keski-Suomen hyvinvointialueilla.

Uusi Saga Sosiaalihuolto -järjestelmä korvaa Pirkanmaalla nyt käytössä olevat kolme erillistä asiakastietojärjestelmää. Yhtenäinen ja uuden sukupolven teknologiaa edustava järjestelmä on keskeinen työkalu, jotta Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-ammattilaiset voivat noudattaa kaikkia Suomen sosiaalityöntekijöitä koskevia uusia ja yhtenäistyviä kirjaamiskäytäntöjä, jotka astuvat voimaan 1.9.2024. 

PIRKKALAN terveyskeskuksen työntekijöille Mediconsult on tuttu yhteistyökumppani, sillä Mediatri-potilastietojärjestelmä on ollut siellä käytössä viime vuosituhannen lopulta alkaen yli 25 vuoden ajan.  Jatkossa yhteistyö laajenee sosiaalihuollon puolella.

Mediconsultilla on muitakin yhtymäkohtia Pirkkalaan, sillä hyvinvointialueista vastaava johtaja Pauli Nurmi on pitkän linjan pirkkalalainen.

”On hienoa, että järjestelmä tuli valituksi Pirkanmaalle ja sitä kautta tänne Pirkkalaan. Tämä uuden sukupolven järjestelmä helpottaa alueemme sote-ammattilaisten tärkeää työtä ja sujuvoittaa sote-palveluita käyttävien asukkaiden arkea”, hän sanoo.

Näin uusi järjestelmä hyödyttää asiakkaita Pirkkalassa

Sosiaalihuollon palveluihin liittyvät asiakastiedot tulevat myös pirkkalalaisten näkyviin OmaKantaan. Tähän asti omat tiedot ovat näkyneet OmaKannassa vain terveydenhuollon tietojen osalta.  
Sote-ammattilaisilla on aiempaa kattavampi ja reaaliaikainen näkymä asiakkaan tietoihin. Näin ammattilainen pystyy palvelemaan palveluita käyttäviä paremmin ja henkilökohtaisemmin.