MOOTTORITIEN varrella ja lähellä kaikkea sijaitseva Pirkkala on houkutteleva kohde epävirallisille kokoontumisajoille.
Henkilöautojen, mopojen ja muiden ajoneuvojen kokoontumisajot ovat yleisimmillään keväisin ja kesäisin, kun ajokelit ovat hyvät. Eräänlainen sesongin aloitus nähtiin vappua edeltävänä lauantaina, kun Lempäälästä lähtenyt satojen autojen letka päätti matkansa Pirkkalan Jasperintielle. Siellä ajajat sulkivat tien ja ryhtyivät pitämään kilpa-ajoja.
Poliisin arvion mukaan mukana oli jopa yli tuhat ihmistä. Ajajat olivat liikkeellä pääasiassa henkilöautoilla.
JUURI Pirkkala ja Lempäälä ovat alueita, joissa kokoontumisajot erityisesti näkyvät Pirkanmaalla, kertoo Sisä-Suomen poliisilaitoksen komisario Marko Luosa. Yleisiä kokoontumispaikkoja ovat myös Tampereen eteläosat, kuten Ikean lähialueet.
Kaikki kolme sijaitsevat suurten teiden varressa ja niistä on helppo ajella paikasta toiseen. Kokoontumisajot liikkuvat tyypillisesti usean kunnan alueella.
”Kahtena tai useampanakin kesänä kokoontumisajot Tampereen ympäristössä ovat olleet tällainen jatkuva esilläoleva aihe. [Vappua edeltävä] lauantai oli mielestäni merkki siitä, että sama on alkanut nyt taas tälle kesälle”, Luosa sanoo.
Hän lisää, että kokoontumisajot ovat valtakunnallinen ilmiö.
AUTO- tai mopoharrastajien kokoontumisissa itsessään ei ole mitään laitonta. Esimerkiksi moottoritiellä mahtuu ajelemaan vaikka kymmenien autokuntien porukalla ilman, että liikenne sakkautuu.
Ongelmaksi kokoontumiset muodostuvat, jos ajon aikana rikotaan liikennesääntöjä ja aiheutetaan vaaraa liikenteelle. Näin käy yleensä viimeistään silloin, jos kokoontujat kerääntyvät jonnekin ajamaan kilpaa ja rellestämään.
”Suuresta moottorivälineiden, kuten autojen ja moottoripyörien kokoontumisesta tulee ensinnäkin meteliä ympäristöön. Toiseksi siinä on turvallisuustekijöitä mukana, jos ajetaan kilpaa ja rikotaan liikennesääntöjä monella eri tavalla”, Luosa sanoo.
Pirkkalassa vappua edeltäneen kokoontumisajon yhteydessä kolmen ihmisen ajokortti hyllytettiin huomattavan ylinopeuden tai muun vakavan piittaamattomuuden vuoksi. Muita seuraamuksia liikennerikoksista ja -rikkomuksista jaettiin kymmenkunta.
”Vaaratilanteita näissä kokoontumisissa on varmasti aina, ja varmasti on ollut useita läheltä piti -tilanteita. Mutta näkisin, että se on vain ajan kysymys, koska joku oikeasti loukkaantuu tai kuolee näissä kokoontumisissa. Toivotaan, ettei niin käy, mutta se ei ole kaukana, kun järjestetään omia kiihdytysajoja ja yleisö seuraa niitä läheltä”, Luosa sanoo.
TYYPILLISESTI kokoontumisajojen osallistujat ovat Luosan mukaan nuoria, mopokortin vasta saaneista kolmekymppisiin. Kokoontumisilla on usein yksi tai useampi järjestäjä, joka kutsuu osallistujia tapaamispaikalle ja ajelemaan jollekin tietylle reitille.
Tapaamiset sovitaan Luosan mukaan ”teknisillä alustoilla”, siis esimerkiksi sosiaalisen median viestiryhmissä. Hän kertoo, että poliisilla on heikot mahdollisuudet saada kokoontumisista vihiä ennalta.
”Ymmärtääkseni yksi tällaisten tapahtumien twisti on monien mielestä juuri siinä, että sitä tehdään poliisilta piilossa. Siitä menisi ikään kuin maku, jos kokoontumista tehtäisiin yhteistyössä viranomaisten kanssa.”