Pirkkala on kehittämässä Partolan kauppa-alueesta merkittävän asuinalueen – tuhannet asukkaat ja lisätyöpaikat mahdollisia – ”Rakentuminen voi alkaa jo parin vuoden kuluttua”

Kaupunkiseutu kaipaa uusia asuinalueita. Uusi "hybridi-Partola" on vain viiden kilometrin päässä Tampereen keskustasta ja mahdollisesti pian myös ratikkalinjan varressa.

PARTOLAN osa-yleiskaavaan perustuva havainnekuva uudistuvasta alueesta. Keltaiset rakennukset ovat kaavan mahdollistamaa uutta rakennuskantaa. Kuvakulma Pereeltä päin, etualalla Naistenmatkantie. Lopullinen arkkitehtuurinen toteutus tulee olemaan erilainen, mutta rakentamisen mittaluokka näkyy. Keltainen viiva osoittaa raitiotien suunnitellun kulkuväylän.

NYKYISIN kauppa-alueena tunnettu Partola on saamassa tantereilleen tuhansia asukkaita ja uusia työpaikkoja. Alue uudistaa ilmeensä tyystin nykyisestä markettien alueesta asumisen ja palvelujen kaupunkimaiseksi ympäristöksi.

Alueelle on tekeillä osayleiskaava. Siinä raitiotiereitti kulkee halki Partolan, jonka ytimessä on ”tiivis ja urbaani kävelykeskusta”.

Partola tarjoaa Pirkkalalle ja kaupunkiseudulle kasvupotentiaalia. Alue on vain viiden kilometrin etäisyydellä Tampereen ydinkeskustasta.

Kaavaselosteessa arvioidaan, että kaavan perusteella alueella on mahdollisuuksia kaikkiaan 4000 uuteen asukkaaseen ja 1500 uuteen työpaikkaan.

Havainnekuvat kertovat nykyisten kauppakeskusten naapuriin rakentuvista asuinkerrostaloista. Osa nykyisistä kauppapalveluista voi sijoittua asuintalojen alakerroksiin.

OHEISEN havainnekuvan näköinen Partola olisi totta vasta vuosikymmenten kuluttua, mutta aloitusta ei tarvitse odottaa kovin pitkää aikaa, kertoo kaavaa valmisteleva Pirkkalan kunnan arkkitehti Vesa Ylitapio.

”Ensimmäinen asuintalo voisi alkaa nousta parin vuoden kuluttua, mikäli kaavoitus sujuu vailla viivästyksiä”, Ylitapio arvioi.

Vuonna 2040 uusia asukkaita voisi olla tuhat ja uusia työpaikkoja 450, arvioidaan kaavan selosteissa.

ALLA olevasta galleriasta voit klikata Partolan osayleiskaavan kaavasuunnitelmien kuvat suuremmiksi.

Osayleiskaavaehdotus oli juuri nähtävillä. Ylitapio arvioi, että se saadaan valtuuston hyväksyttäväksi ennen kesää tai sen jälkeen.

KAAVASELOSTEESSA kuvaillaan Partolaa sanaparilla ”taajamakuvallisesti köyhä”. Tavoite on nostaa Partolan ympäristön laatutasoa ja eheyttää taajamarakennetta.

”Alueen viihtyisyyttä on mahdollista kehittää ja parantaa ympäristön kuvaa ajan myötä”, Ylitapio sanoo.

Havainnekuvissa Partolan kadut muistuttavatkin enemmän Tampereen Kalevaa. Härmälään kulkee vihersilta ja lähellä Veskan liikenneympyrää on varaus toisellekin ylitysreitille.

”Härmälästä ja Messukeskukselta on yhteystarve palveluiden suuntaan”, Ylitapio sanoo.

Partola on kehittynyt viimeisen 25 vuoden aikana kauppakeskusten tyyssijaksi. Vielä 1990-luvun alussa seudulla oli lähinnä peltoja. Nyt kaupunkiseutu on kasvanut ja Partolan kaltaisia alueita hamutaan kipeästi seudun kasvavan väestön asuinalueiksi.

Partolan muuntaminen asuinalueeksi näyttää sopivan lähiasukkaillekin paremmin siksi, että lähiasukkaita ei juuri ole. Kaavaluonnoksesta tuli maltillisesti palautetta.

”Ehdotuksesta jätettiin kuusi lausuntoa ja yksi muistutus”, Ylitapio sanoo ja aikoo seuraavaksi tutustua niiden sisältöihin.