PIRKKALAN Sankilan pelloilla vallitsee rauha. Edes moottoritien jyly ei tunnu kantautuvan kuivien peltojen keskelle.
Antti Heinola vaikuttaa helpottuneelta siitä, että hänen yrityksensä pääsee mahdollisesti työskentelemään noin vuoden ajan näissä maisemissa Tampereen Eteläpuiston sijaan.
Se on ymmärrettävää. Rauhallisessa Sankilassa rekoilla on enemmän tilaa liikkua ja kääntyä kuin Tampereen keskustan kaduilla. Eteläpuisto oli pitkään yksi vaihtoehdoista, kun Tampereen seudun uuteen jätevedenpuhdistamoon liittyvälle putkelle etsittiin kokoamispaikkaa.
”Eteläpuisto olisi ollut kaikella tapaa hankala. Se herätti kovastikin vastustusta, koska ihmiset haluavat käyttää puistoa muihin tarpeisiin. Kun tilaaja oli osoittanut puiston meille (kokoamispaikaksi), rupesin heti selvittämään, olisiko mahdollista löytää paikka jostain muualta”, Heinola kertoo.
”Täällä on ihan eri asia, kun putkirekat pääsevät nousemaan Sankilaan suoraan ohikulkutieltä eikä niiden tarvitse lähteä ajelemaan keskustaan.”
TAMPEREEN seudun uusi keskuspuhdistamo on jättimäinen hanke, joka käynnistyi vuonna 2018. Pirkkalassa uuden puhdistamon valmistelu on näkynyt varsinkin Naistenmatkantiellä, jonka varrelle on rakennettu maan alle uusia siirtoviemäreitä.
Antti Heinolan Veisu-Tekniikka-yrityksen vastuulla on koota putki, jota pitkin puhdistamossa puhdistettu jätevesi lasketaan Pyhäjärveen. Kunta julkisti viime viikolla viranhaltijapäätöksen tilapäisen maankäyttöluvan myöntämisestä alueen käytölle.
Tarkoitus olisi, että noin 1,7 kilometrin mittainen putki kootaan Sankilan peltoaukealla ja uitetaan sieltä Pyhäjärveä pitkin putken asennuspaikalle Vihilahteen.
MITEN tämä kaikki näkyisi Sankilan asukkaiden elämässä?
Heinolan mukaan työskentelyn 1,3 hehtaarin peltoalueella on suunniteltu alkavan parin viikon kuluessa, jos kunnan viranhaltijapäätöksestä ei tehdä sitä ennen oikaisupyyntöjä. Päätöksestä on mahdollista tehdä oikaisupyyntö 14 vuorokauden kuluessa sen antamisesta.
Heti alkuun putken kokoamisaluetta tasoitettaisiin koneellisesti ja sinne rakennetaan esimerkiksi hitsausrata. Heinola vakuuttaa, että meteliä työmaalla ei erityisemmin synny. Esimerkiksi putkien hitsaaminen yhteen ei ole kovin äänekästä.
”Tässä ei tehdä minkäänlaista meluavaa toimintaa, mitä nyt kaivinkoneista lähtee ääntä”, hän sanoo.
ENTÄ aiheutuuko raskaan kaluston ajelusta haittaa autoliikenteelle tai Kirkonkylän koululle käveleville koululaisille? Heinolan mukaan ei.
Putken 24-metriset palaset kuljetetaan pelloille useiden kuukausien aikana. Yhteensä rekkakuormia tulee noin 67. Heinola toteaa, että rekat kulkevat Anian rantatiellä vain lyhyen matkaa moottoritieltä tultuaan. Rekat kääntyvät pellolle risteyksestä, josta jää Kirkonkylän koululle matkaa noin 650 metriä.
Viranhaltijapäätöksessä kunta määrää, että Veisu-Tekniikan on huolehdittava teiden pysymisestä kunnossa eikä työmaa saa estää peltoteiden käyttöä. Myös Sankilan kartanolle johtava tie on pidettävä vapaana.
ENNEN töiden aloitusta yrityksen on myös kartoitettava alueella mahdollisesti kasvavat kynäjalavat. Puulaji on alueella erittäin harvinainen ja sitä tulee suojella.
Heinolan tietojen mukaan kynäjalavia ei kasva siinä rannan kohdassa, josta yhteen hitsatut putket olisi tarkoitus laskea Pyhäjärveen uittoa varten. Hän lisää, että asiasta tehdään joka tapauksessa katselmus kunnan ympäristönsuojelun ohjeiden mukaisesti. Puiden mahdolliseen kaatamiseen tarvitaan ympäristönsuojelun lupa.