TAMPEREEN seutua yritetään Tampereen kovan painostuksen kautta saada ratikkamyönteiseksi. Ratikka-asiantuntijat maalaavat synkkiä tulevaisuudenkuvia naapurikuntiin ilman kaiken muuttavaa ratikkajunaa, eli elämä ilman ratikkaa on vain teeskentelyä.
Lobbarit lobbaavat täysin rinnoin ratikan puolesta ja toivovat, että Tampereen naapurikuntien valtuutetut menevät tähän ”ratikkaunelmahölmöilyyn” mukaan.
On täysin naurettavaa väittää, että esimerkiksi yrittäjät tulevat kuntiin ratikan perässä. Kyllä yrittäjät tulevat kuntiin tarjolla olevien yritystonttien hintojen, sijaintien, tavarankuljetusreittien ja työvoiman saatavuuden takia, eivät ratikan perässä.
Eikä elinvoimainen kunta -ajattelu tarvitse ratikkaa, pikemminkin se tarvitsee harkinnalla tuotettuja palveluita, kuten esimerkiksi monipuolista asuntotuotantoa, homevapaita koulurakennuksia, monipuolista virkistystoimintaa asukkaille, virikkeellistä lasten päivähoitoa, hyvää ja helposti muuntuvaa joukkoliikennettä (ei kankeata kiskopohjaista ratikkaliikennettä) ja niin edelleen.
RATIKKAHANKE on kaikin puolin kallis turhake, joka maksaisi Pirkkalalle jopa 114 miljoonaa euroa investointina sekä nostaisi joukkoliikennekustannukset nykyisestä 1,4 miljoonasta eurosta yli 10 miljoonaan euroon vuodessa. Täysin järjetön investointi, joka perustuu vain ylioptimistisiin odotuksiin ja toiveisiin. Tampereen naapurikunnille esitelty ratikkahanke on kuin lasten saduissa punaisella reellä taivaan halki matkaava joulupukki, joka jakaa ilmaisia lahjoja kuntien päättäjille ja kuntalaisille.
Ratikkahankkeeseen liittyy myös kiinteästi toive nostaa Pirkkalan asukasluku 42 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä, eli lähes 750 uutta asukasta vuodessa lisää. Näin suuri asukasluvun lisäys joka vuosi toisi varmasti mukanaan kestämättömän tilanteen kunnallemme sekä palveluiden riittävyyden että talouden kestokyvyn suhteen. Asukasluvun näin hurja nousu joka vuosi vaatisi myös kovia veroäyrin nostoja useampana vuotena peräkkäin eli oltaisiin kuntalaisen rahapussilla yhä lisääntyvissä määrin.
RATIKALLA ei myöskään edistetä ilmastonmuutoksen hallintaa eikä joukkoliikenteen käytön lisäämistä, vaikka niin halutaankin väittää. Joukkoliikenteen käytön lisääminen merkittävässä määrin onnistuu ainoastaan ilmaisen joukkoliikenteen tarjoamisen kautta sähköbusseilla, jotka myös oikeasti edistävät ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Meillä on aina aikaisemmin Pirkkalassa väitetty, että kunnalla ei ole varaa ilmaiseen joukkoliikenteeseen tai kaikkia kuntalaisia hyödyttävää uimahalliin (noin 13 miljoonan kustannus), mutta kun tarkastelee näitä kahta asiaa ratikkahankeen kustannuksiin verrattuna, niin nämä edellä mainitut asiathan ovat lähes ”ilmaisia”.
Täytyy vain toivoa hartaasti, että kuntamme päättäjät käyttävät sitä paljon puhuttua ”maalaisjärkeä” päättäessään tästä ”pakko-ratikkahankkeesta” eivätkä usko tässä tapauksessa satujen ilmaisia lahjoja jakavaan joulupukkiin.
Harri Aalto
Pirkkala