VIIME kuun kolumnissa kolkuttelin lääkekaapin ovia väittämällä, että kerrostalossa voi olla kiva asua. Laitetaan nyt pahemmaksi tarkastelemalla sähköautoilua.
Edelleenkin siitä kirjoittaminen mediassa, erityisesti sosiaalisessa, saa aikaan sähköiskun nopeudella satoja kommentteja. Useimmat niistä kokemusasiantuntijoilta, jotka tietävät sähköautoilusta kaiken. Vaikka eivät mainitulla kulkimella ole metriäkään ajaneet.
MONI perustelee sähköauton olevan ohimenevä ilmiö. Löytyy myös itsensäpettämisryhmä, joka on vakuuttunut sekä kaasu- että vetyautojen vyörystä. Kummassakin on vain edelleen erilaisista käytännön syistä käsi- ja jalkajarru päällä.
EU taas päätti, että vuoteen 2035 mennessä fossiilisten polttoaineiden käytön on autoissa loputtava. Saksan protestoinnin jälkeen sentään synteettisten polttoaineiden käyttö sallitaan.
Ehkä hamassa tulevaisuudessa on markkinoilla monenlaista vääntövoimaa autojen liikuttamiseen. Tällä hetkellä kehitys kuitenkin sähäkkäästi kulkee sähköisin askelin.
AUTOT ja autoilu on nostanut aina tunteet pintaan. Palataanpa vaikka turvavöiden historiaan.
1970-luvulla eduskunnassa käytiin kova kamppailu turvavöiden käyttöpakosta. Sitkeästi kansalaiset uskoivat vöiden käytön olevan tappomeininkiä. Se myös oli aikaa, jolloin tulivat käyttöön maanteiden nopeusrajoitukset, ja niidenkin järkevyyttä epäiltiin.
Liikenne on kuin maailma pienoiskoossa. Kaikkea uutta on paras epäillä, tosin sähköauto oli uutuus jo vuonna 1884! Ei olla ensimmäisiä epäilijöitä.
Sähköautoja pidetään kalliina. Se on kovin suhteellinen käsite. Ikuisesti on ollut autoja laajalla hintaskaalalla. Sähköauto ei tee poikkeusta. Aina joku ostaa uuden auton. Se on ihan perusedellytys sille, että myyntiin tulee käytettyjä autoja. Näin sähköauton hankintakin mahdollistuu yhä halvemmalla. Vaikka käytetyn ostaa, ei vuosien jälkeenkään ole akkupaketti himmeä kuin juhannusmuisti! Tutkittu on.
AUTOJEN tekniikan kehittyminen on niin hurjaa, että vain pinnistelemällä muistan 1960-70 -lukujen autoni, joissa oli pari mittaria ja huippuna käsiryyppy. Sillä lääkittiin siis vain autoa! Nyt sitä voisi verrata latauskaapeliin, ainakin vertauskuvallisesti.
Niin, latauksen vaikeudella moni perustelee kielteistä asennettaan sähköautoihin. Jos matkavoimaa on saatavissa auton yöpymispaikalta, ei mikään kuitenkaan voi olla helpompaa.
Suurin osa joutuu ainakin joskus hankkimaan auton sähköannoksen perinteiseen tapaan julkisesta tankkauksesta, joita onkin jo paljon ja aika yllättävissä paikoissa.
SÄHKÖAUTO kuitenkin koukuttaa. Sillä ajaminen on äänetöntä ja sulava kokemus, johon tietenkin vähitellen tottuu, aivan kuten meren kohinaan etelän matkalla.
Tutkimusten mukaan sähköautoilu lisää auton käyttöä. Siihen tietenkin hupenee osa sen taloudellisuudesta, joka on kuitenkin suuri ostobakteerin tartuttaja.
Pelastaako sähköauto maailman? No ei varmasti yksin, mutta jotenkin se tuo mukanaan kaupan yhteydessä tunteen osallistumisesta yhteisiin talkoisiin.
ITSELLENI ajokilometrejä tulee niin vähän, että oikeastaan sähköauton hankkimisessa ei ollut tolkkua. Joskus on kuitenkin hienoa ajaa tekniikkajonon kärjessä. Tämmöiseen koukkuun on mukava jäädä.